سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت آیین مغفول ۴۰۰ ساله در فهرست آثار ناملموس

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد از پیگیری ثبت آیین «جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان» در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛کامران اکبری‌شایگان مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد گفت: هر ساله در اواخر فصل تابستان با آغاز ماه مهر آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان در کنار تالاب باشکوه هر چه بسیار انجام می‌گیرد که به همین منظور مدنظر است در سال جاری این آیین با قدمت ۴۰۰ ساله مغفول را با پیگیری‌های لازم به عنوان آثار ناملموس ملی کشور ثبت کنیم.

اوافزود: برای ثبت این آیین در آثار ناملموس کشور در سال جاری با برگزاری جشن و دعوت از کارشناسان مربوطه تصویر برداری و گزارش‌های مراسم توسط این کارشناسان تهیه و برای ثبت و تأیید به تهران ارسال خواهد شد.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه برای پیگیری ثبت مراسم آیینی شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور معرفی آن‌ها از طریق مردم ضرورت دارد، بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حفظ، نگهداری، ثبت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی بوده و برای اینکه هویت فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم دستخوش آسیب نشده و در کوره راه زمان به بوته فراموشی سپرده نشود، همکاری مردم در این راستا از نقش مؤثری برخوردار است.

او ادامه داد: در حال حاضر غذای آش خیار اسدآباد در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده و قصد داریم علاوه بر پیگیری جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب پیرسلمان نسبت به پیگیری ثبت رسیدن پخت نان سنتی و کلره محلی چشمه قنداب در فهرست آثار ناملموس کشور اقدام کنیم.
انتهای پیام/ج

منبع ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.