سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت بیش از هزار میلیارد ریال وام اشتغال به عشایر خراسان شمالی

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی از پرداخت هزار و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال خانوار‌های عشایری خراسان شمالی در زمینه دامپروری، صنایع دستی و گیاهان دارویی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، مهدی خانی رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تخصیص تسهیلات اشتغال به عشایر این استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ ، شش برابر افزایش یافته است.

خانی افزود: در سال ۹۲ تنها ۴۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به خانوار‌های عشایری استان پرداخت شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۳۱۵ میلیارد ریال رسید.

او عنوان کرد : از سال ۹۲ تاکنون هزار و ۶۲۶ شغل جدید برای خانوار‌های عشایری استان در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

خانی، بر صیانت از اشتغال عشایر تاکید کرد و افزود: در این مدت ۲ هزار خانوار نیز مورد حمایت قرار گرفتند تا از چرخه تولید خارج نشوند.

افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت توسط عشایر

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره‌کل امور عشایر خراسان شمالی به افزایش بیش از ۲ برابری تولید گوشت قرمز توسط عشایر خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: در سال ۹۲ تنها ۳۹۳ تن گوشت قرمز توسط این قشر تولید شده بود که این رقم در سال ۹۸ به ۸۴۰ تن رسید.

خانی اظهار داشت: دولت در طرح زنجیره گوشت قرمز و همچنین اعتبارات خشکسالی، تسهیلاتی برای طرح‌های دامپروری در اختیار دامپروران عشایری قرار داد.


بیشتر بخوانید: افزایش۲۰ درصدی میزان تولید گوشت عشایر خراسان شمالی


افزایش تولیدات صنایع دستی عشایر ۶۶ درصد

او در خصوص تولیدات صنایع دستی خانوار‌های عشایری خراسان شمالی نیز گفت: در سال ۹۲ خانوار‌های عشایری این استان هشت هزار و ۳۵۰ متر مربع صنایع دستی داری تولید کرده بودند که در سال ۹۸ این تولیدات با ۶۶ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۶۲۰ متر مربع افزایش یافت.

خانی افزود: صنایع دستی تولیدی عشایر خراسان شمالی انواع قالی کردی، سفره کردی، جاجیم، گلیم، توبره و کیف‌های دستی را شامل می‌شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی در بازار عرضه می‌شود.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی گفت: تولیدات صنایع دستی غیر داری عشایر استان نیز شامل لباس‌های محلی، دستکش و کلاه در سال ۹۲، هزار و ۱۲۷ متر مربع بود که پارسال به هزار و ۸۶۰ متر مربع رسید.


بیشتر بخوانید: عشایر نماد سخت کوشی و زندگی در خراسان شمالی


خانی با اشاره به برنامه دولت برای ترغیب عشایر به تولید گیاهان دارویی، گفت: عشایر خراسان شمالی تا سال ۹۲ هیچ گونه فعالیتی در زمینه تولید گیاهان دارویی نداشته و به نوعی تک محصولی محسوب می‌شدند، افزود: این قشر اکنون در حوزه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران، مریم گلی، آویشن باغی و باریجه فعالیت دارند که می‌تواند کمکی به افزایش درآمد خانوار‌ها باشد.

۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر‌های استانی دولت برای عشایر

خانی با بیان اینکه در ۲ دور سفر هیات دولت به خراسان شمالی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه عشایر مصوب شد، اظهار داشت: تاکنون ۶۸ درصد این میزان اعتبار اختصاص یافته و جذب شده است و امسال نیز ۷۰ میلیارد ریال دیگر از این رقم اختصاص می‌یابد.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی افزود: همچنین ۴۶ میلیارد ریال اعتبار نیز برای مرمت راه‌های عشایری ناشی از ناحیه سیل ۹۸ اختصاص پیدا کرده است.

خانی گفت: همچنین  ۶۹ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی ثابت به محله‌های عشایری استان اختصاص یافته است.

رییس اداره بهسازی و بودجه اداره امور عشایر خراسان شمالی اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب به استان ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌های مختلف از جمله نگهداری راه ها، بهسازی چشمه ها، خط انتقال آب شرب و خرید چادر‌های عشایری اختصاص یافت که این میزان اعتبار نیز از سال ۹۲ تا ۹۸ جذب شده است.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.