سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سازمان راهداری :

تعمیر اساسی ۷ هزار کیلومتر جاده در دستور کار سازمان راهداری

اکبری گفت: امسال ۷ هزار کیلومتر تعمیر اساسی راه‌های اصلی در دستور کار قرار دارد و ۲ هزار کیلومتر دیگر از راه‌ها نیز مرمت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صدا و سیما،رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: وضعیت راه‌های کشور هر دو سال یک بار توسط خودرو‌های تجهیز شده به انواع دوربین و حسگر‌های سامانه مدیریت نگهداری رویه راه‌ها (PMS) بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود که در آخرین برداشت ما که در پاییز سال ۱۳۹۷ انجام شد، متوجه شدیم حدود ۳۳ درصد راه‌های اصلی و شبکه شریانی کشور نیاز به مرمت روکش یا تعمیر اساسی دارد.

وی افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل سامانه مدیریت و نگهداری رویه راه‌ها (PMS)، ترمیم ۴ هزار کیلومتر از راه‌ها که اولویت بیشتری داشتند سال گذشته انجام شد و امسال نیز ۷ هزار کیلومتر دیگر اقدام و تعمیر اساسی در دستور کار ما قرار گرفت و مقرر شد دو هزار کیلومتر دیگر از راه‌ها نیز مرمت و نگهداری جاری انجام شود بنابراین در مجموع دو سال، بیش از ۱۳ هزار کیلومتر از راه‌های کشور تعمیر اساسی یا مرمت شد.

به گفته این مقام مسئول ، امسال ۳ هزار کیلومتر روکش ضخیم و بازیافت آسفالت، ۴ هزار کیلومتر روکش نازک و ۲ هزار کیلومتر لکه گیری و درزگیری آسفالت در شبکه راه‌های کشور انجام می‌شود و از مجموع ۱۲ روش مرمت و نگهداری راه‌ها که شامل انواع آسفالت گرم، بازیافت سرد و گرم، روکش نازک، درزگیری و انواع لکه گیری است در طول این مسیر‌ها بسته به نوع خرابی عملیات ترمیم استفاده شده است.

اکبری اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها در وضعیت مطلوب را سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: اعتباراتی که به سازمان راهداری برای نگهداری راه‌ها تخصیص می‌یابد سالانه حدود یک دهم این مبلغ است یعنی سالانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار راهداری قرار می‌گیرد که با توجه به عمر مفید آسفالت و وجود عقب ماندگی تاریخی در این بخش و نیاز تصاعدی به مرمت، هرساله در این بخش دچار مشکل هستیم و همه ساله در قالب پیشنهاد به مجلس و دولت تلاش کرده ایم به عدد مورد نیاز خود نزدیک شده و منابع درآمدی پایداری تعریف کنیم که به دلایل مختلف و از جمله شرایط اقتصادی دولت و مردم این پیشنهادات رد شده است.

وی افزود: در همه کشورها، اعتبارات تعمیر راه‌ها از منابع دولتی جدا شده و از نسخه‌هایی نظیر مالیات بر سوخت، مالیات بر خودرو و عوارض بر جاده یا روش‌های ترکیبی استفاده شده است که در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه امروز در سراسر کشور بیش از ۳۵۰ اکیپ آسفالت در سطح راه‌های برون شهری فعال است افزود: با توجه به اینکه بیشترین خرابی راه‌ها در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، اصفهان، هرمزگان و خوزستان بوده است طبیعی است که بیشترین حجم پروژه‌ها و اعتبارات به این استان‌ها تخصیص یافته است و این استان‌ها هرکدام ۱۵ تا ۲۰ اکیپ فعال دارند.

وی همچنین درباره کنترل کیفیت آسفالت و مصالح مورد استفاده در عملیات‌های عمرانی و مرمت روکش‌ها نیز گفت: تمام عملیات تعمیر و نگهداری راه‌ها از ابتدای تعریف پروژه تا انتهای آن تحت پوشش و نظارت آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و کارخانجات قیر و مصالح نیز باید گواهی استاندارد خود را از مرکز تحقیقات راه وزارت راه و شهرسازی اخذ کنند تا بتوانند در مناقصات ما شرکت کنند و در حین اجرا هم آزمایشات مکرر انجام شده و در موارد ضروری دستورالعمل اصلاحی برای سازندگان صادر می‌شود ضمن اینکه از پیمانکار گواهی دوره تضمین بین ۲ تا ۱۰ سال بسته به نوع عملیات عمرانی آن اخذ می شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: از یک ماه آینده، بازنگری و اسکن مجدد راه‌های کشور توسط سامانه مدیریت و نگهداری رویه راه‌های کشور (PMS) آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه خرابی حدود ۳ هزار کیلومتر از راه‌های کشور از دوره قبلی باقی مانده است و بخش دیگری از راه‌ها نیز در فاصله این دو سال مستهلک شده به میزان خرابی‌های راه‌های کشور اضافه خواهد شد و زمستان نیز در پیش است که به شبکه راه‌ها و آسفالت آسیب جدی می‌زند و اگر رویدادی نظیر سیلاب نیز اتفاق بیفتد حجم خرابی راه‌های کشور به شدت افزایش می‌یابد.

اکبری در خصوص طول راه‌های کشور نیز گفت: شبکه راه‌های برون شهری کشور که زیر نظر و مدیریت وزارت راه و شهرسازی است ۲۰۰ هزار کیلومتر طول دارد که شامل بزرگراه ها، آزادراه ها، راه‌های فرعی و روستایی است و طول جاده‌های شریانی کشور ۳۵ هزار کیلومتر است که با احتساب باند‌های رفت و برگشت به ۵۲ هزار کیلومتر می‌رسد که اولویت اول ما نگهداری جاده‌های پرتردد شریانی است و در مرحله بعد ۵۰ هزار کیلومتر راه فرعی و سایر راه‌ها قرار دارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.