سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

چرا وزیر دفاع به روسیه سفر کرد؟/ از انتقال تکنولوژی نظامی تا احتمال تشکیل ناتوی آسیایی

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع کشورمان روز شنبه به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته بود که امیر سرتیپ حاتمی در صدر یک هیئت نظامی برای دیدار با همتای روسی خود و مقامات دیگر این کشور و همچنین بازدید از ششمین نمایشگاه و همایش بین المللی نظامی – فنی روسیه موسوم به ARMY ۲۰ وارد مسکو شد.

امیر حاتمی اهداف خود از این سفر را افزایش سطح همکاری‌های نظامی ایران و روسیه دانست و گفت که ما فراز‌های مهمی از همکاری‌های دو کشور داشتیم. در این سفر هم علاوه بر اینکه در همایش نظامی و نمایشگاه نظامی شرکت می‌کنیم و با آخرین دستاورد‌های نظامی آشنا می‌شویم، درباره موضوعات منطقه‌ای و موضوعات دوجانبه و موضوعات همکاری‌های نظامی گفت‌وگو می‌کنیم.

وی همچنین ادامه داد که ما دو کشور (ایران و روسیه) از نظر فناوری‌ها و پیشرفت‌های نظامی در شرایط خوبی هستیم. علاوه بر آن با توجه به سطح بهره مندی دو کشور از فناوری‌ها، همکاری‌های فناورانه (همکاری در عرصه فناوری‌های پیشرفته نظامی) نیز پیگیری خواهد شد.

چرا امیر حاتمی به روسیه رفت؟

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این سفر با توجه به نزدیک بودن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام شده و بازدید امیر سرتیپ حاتمی از نمایشگاه دستاوردهای نظامی و فنی روسیه و مذاکره وی با وزیر دفاع این کشور احتمال اینکه ایران در این سفر خریدهایی نیز انجام دهد را افزایش می‌دهد.

در این باره ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت که ده‌ها کشور در نمایشگاه نظامی و فنی روسیه شرکت دارند و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران هم به عنوان نماینده عالیرتبه یک کشور مستقل و مطرح در منطقه و جهان از این نمایشگاه بازدید می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که امیر سرتیپ حاتمی هم قاعدتاً سفر خود را برای بازدید از این نمایشگاه و گفت‌و‌گو با طرف‌های مورد نظر سامان داده است.

وی ادامه داد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که روابط ایران با روسیه بسیار راهبردی و در حوزه‌های گوناگونی گسترش پیدا کرده که یکی از این حوزه‌ها همکاری‌های دفاعی و نظامی است، ما نباید رابطه نظامی را فقط در قالب خرید و فروش سلاح ببینیم. هنگامی که چنین همکاری‌هایی در حال شکل گیری است باید ابعاد تکنولوژیکی و انتقال دانش نظامی را هم در نظر بگیریم، این بستر را برای توسعه هر چه بیشتر روابط از جمله بین وزارت دفاع ایران و وزارت دفاع روسیه فراهم می‌کند.

انتقال تکنولوژی و دانش نظامی بستر اصلی سفر امیر حاتمی به روسیه

همان‌طور که در سخنان این کارشناس نیز بیان شد یکی از اهداف اصلی  سفر امیر حاتمی به روسیه را می توان استفاده از دانش و تکنولوژی به روز و پیشرفته روسیه در صنایع دفاعی دانست. چراکه کشور روسیه در صنعت دفاعی جزء چند کشور برتر جهان محسوب می شود و ایران نیز با توجه به رشدهای چند سال اخیر در صنایع دفاعی می تواند از دانش روسیه در این صنعت استفاده کند؛ البته مسئولان عالیرتبه دفاعی ما همچون سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان بارها به کشورهایی مانند چین سفر کرده اند تا بتوانند روابط خود در حوزه دفاعی را رشد و گسترش دهند.

به نظر می رسد بیشتر مسئولان دفاعی کشورمان با توجه به تحریم های اعمال شده بر ضد ایران به دنبال برقراری روابط مناسب و گسترده در زمینه و عرصه صنایع دفاعی و نظامی هستند که در این میان ارتباط کشورمان با قدرت های سطح اول جهان مانند چین و روسیه اهمیت راهبردی دارد.

اهداف مشترک ایران و روسیه در مقابل با آمریکا

یکی دیگر از اهداف سفر امیر حاتمی به روسیه را می‌توان طراحی و اجرای راهبرد مشترک توسط تهران و مسکو در حل مشکلات و مسائل منطقه‌ای دانست، یعنی راهبردی که می‌تواند فارغ از سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا، صلح و ثبات و امنیت را در منطقه به وجود آورد.

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر اخیر امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان به روسیه اظهار کرد که سفر امیر حاتمی به روسیه بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و چندی قبل در جریان جلسه‌ای که با وی داشتیم تأکید شد که وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران حتما باید به کشور‌های هم پیمان سفر کند، چرا که این امر می‌تواند یک نمایش قدرت برای ایران تلقی شود.

وی افزود: ما با روس‌ها مراودات زیادی از نظر دفاعی داریم و اهداف مشترکی را دنبال می‌کنیم، از طرفی هر دو کشور مورد تهدید آمریکا و ناتو هستند و این سفر برای ما اهمیت بسزایی دارد.کشور‌های قدرتمندی که به علت زیاده خواهی‌های سران آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند باید با یکدیگر اتحاد داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این سفر می‌تواند دستاورد‌هایی مانند تقویت بیشتر بنیه دفاعی دو کشور، مانور‌های مشترک، پر کردن شکاف‌های احتمالی و همچنین توازن دانش و تکنولوژی درباره تسلیحات نظامی را به دنبال داشته باشد.

تشکیل ناتوی آسیایی در مقابل ناتوی اروپایی

تشکیل اتحادهای نظامی در جهان یکی از مسائلی است که از سال ها پیش وجود داشته و یکی از معروف‌ترین این اتحادها، ناتو است. برخی کارشناسان معتقد هستند که باید نیروهای فرامنطقه‌ای از منطقه خارج شوند و کشورهای منطقه باید امنیت این منطقه را تامین کنند.

در این راستا فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید که منطقه آسیا نیاز به یک ناتوی‌آسیایی دارد، هر اتفاقی که اکنون در منطقه رخ می‌دهد آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی ادعا می‌کنند که ما باید در منطقه حضور داشته باشیم و با اعزام نیروی نظامی به این منطقه اوضاع آن را سامان ببخشیم. اما هیچ کشور آسیایی این کار را در اروپا انجام نمی‌دهد؛ مثلاً در بوسنی و جای دیگری در اروپا جنگی رخ دهد از آسیا کسی در آنجا حضور پیدا نمی‌کند چرا که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که ما خودمان نیرویی به نام ناتو داریم و مسائل و درگیری‌های پیش آمده را حل می‌کنیم.

باید نظیر این اتفاق برای آسیا نیز رخ دهد و ما نیز به ناتو آسیایی داریم، کشور‌های مانند روسیه، چین و ایران باید به عنوان بازیگران اصلی ایفای نقش کنند. این کشور‌های اصلی علاوه بر داشتن همکاری‌های امنیتی و نظامی با یکدیگر امنیت منطقه را تامین کنند و هر چقدر این روابط گرم‌تر و محکم‌تر شود رسیدن به این اهداف راحت‌تر است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
چرااینقدر حرف زدید چرایک کلمه ازاقتصاد ومعیشت مردم نگفتید حالا زهی خیال باطل ناتو اسیای درهمین خیال باشید امرن روسیه کمونیست دانش نظامیش رادراشتراک بکذارد
عقاب۳۱۳
۰۰:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
اتحادایـــــــــران با چیــــــــــن مقتدر وباشکوه بهترین گزینه برای شکست دادن دکترین سیاسی، نظامی واقتصادی آمریکا علیه ایران وجبهه ی مقاومت است/.
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
سلام بسبار طرح جالبی که ناتو اسیای بسازند که اینهمه درگیری نباشد وبخاطر دوشیدن کشورهای مانند عربستان بخواهند سلاحهای جدید خود را ازمایش و سلا ح های قدیمی که باعث انفجار انبارهایشان میشود به اسیا بفروشند وپول زیادی به جیب بزنند
ناشناس
۱۶:۲۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
تکنولوژی روسی!
عباس
۱۷:۴۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
اروپا پیشکش وضع ملت خودمون سرو سامان بدهید
باشناس
۱۷:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
چه ربطی داشت؟ قبل اینکه قرص هات رو بخوری با اب میشوریشون؟