سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد تند استیون هاوکینگ ایران از سریال «دل»

وحید رجبلو نخبه و معلول ۹۸ درصد کشورمان به انتقاد تند از سکانس معلولیت یکی از نقش‌های منفی سریال «دل» پرداخت.

وحید رجب لو کارآفرین ایرانی و بنیانگذار استارتاپ توانیو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از سریال ایرانی دل که به تازگی به پایان رسیده است انتقاد کرد و گفت: در قسمت آخر یکی از نقش های منفی این سریال دچار معلولیت جسمی شده و روی ویلچر نشان داده می شود، متاسفانه در سینمای کشور ما افراد بدبخت در چهره یک فرد معلول نشان داده می‌شوند.

رجب لو که دارای معلولیت ۹۸ درصدی است، افزود: از امسال هر فیلمی برای به دست آوردن جایزه اسکار باید سه ویژگی داشته باشد که یکی از آن ها حضور یک فرد معلول در تیم فیلم برداری است.

مدیر عامل و بنیان گذار استارتاپ توانیو اظهار داشت: در سینمای ما برای اینکه فقر و ناتوانی را نشان بدهند و بگویند که فرد به سزای اعمال زشتش رسیده است، او را معلول و روی ویلچر نشان می‌دهند.

رجبلو گفت: از سوی دیگر جمعیت زیاد معلولین تلاش می کنند جامعه را از نظر فرهنگی نسبت به این بیماری آگاه کنند و با یک فیلم و سریال این چنینی تمام تلاش آن‌ها هدر می‌رود.

او بیان کرد: نشان دادن این تصاویر و سکانس‌ها برای معلولین بسیار دردآور است. در سینمای ما یک بازیگر دارای معلولیت هم وجود ندارد، زیرا فرصت این کار به ما داده نشده است.

رجب لو همچنین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نخستین فیلمی که در آن معلولیت جسمی به نمایش درآمد، در سال ۱۸۹۸ در فیلم گدای ساختگی به کارگردانی توماس ادیسون بود که در آن فردی بدون پا  دست در دست یک نابینا دارند گدایی می‌کنند، ولی با خم شدن نابینا برای برداشتن یک سکه پول افتاده بر زمین، لو رفته و تحت تعقیب پلیس قرار می‌گیرند.

پس از آن بسیاری از فیلم‌های نسل اول سینما از معلولیت استفاده می‌کردند تا اثر کمدی و ملودرام فیلم را تشدید کنند و غالبا هم فرد معلول در قالب کلیشه‌ای تبهکار یا قربانی و یا در تلاش برای انتقام به خاطر معلولیتش به نمایش در می‌آید و برای دهه‌های متمادی ویلچر نشین می‌شود عنصری از صحنه‌هایی با مضامین شریرانه، ناتوانی، مافوق بشری و به دور از صفات انسانی. تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم کاراکتر‌های جانباز خلق می‌شوند و چشم انداز تازه‌ای از معلولیت در سینما ترسیم می‌شود. اینبار افراد دارای معلولیت، قهرمان هم هستند، اما مورد دلسوزی و معمولا نجات یافته توسط یک زن غیر معلول.

در دهه ۱۹۶۰ و همزمان با دوره حقوق مدنی در آمریکا، هویت‌طلبی افراد دارای معلولیت نیز مثل یک جنبش خود را نشان داده و به نهضت مطالبه حقوق افراد دارای معلولیت تبدیل می‌شود؛ این جنبش تاثیر خود را در سینما هم نشان داده و منجر به ظهور فیلم‌هایی می‌شود که تصویرسازی آن‌ها از افراد دارای معلولیت، تقریبا منطبق با واقعیت است.

با این وجود کلیشه‌ها همچنان ادامه می‌یابند و بعضا کلیشه‌های تازه خلق می‌شوند و مثلا ناشنوا‌ها و زبان اشاره‌ای آن‌ها مترادف می‌شود با ارتباطات سری و مرموزانه. یا مهارت لامسه نابینایان با اغراق تبدیل می‌شود به موقعیتی دراماتیک و کاراکتر‌های نابینا با لمس صورت افراد دیگر را شناسایی می‌کنند تا شاعرانه‌تر شود. یا مثلا پیرفرزانه‌ای را نابینا می‌کنند تا نقش او را مقدس‌تر جلوه دهند!

اما جریانی که از دوره حقوق مدنی در آمریکا شکل گرفت، در سینما با قدرت ادامه یافت و باعث خلق فیلم‌های درخشانی، چون پای چپ من شد که روایتشان نه تنها نزدیک به واقعیت بلکه از زاویه دید افراد دارای معلولیت بود و درک نسبتا ملموسی از دنیای معلولیت به سایرین می‌داد. بعد‌ها و در سال‌های اخیر افراد دارای معلولیت در نقش قهرمانان انسانی و نه فرا انسانی و آسمانی فیلم‌ها نیز ظاهر شدند، مثلا در سریال جذاب بازی تاج و تخت.  فرد دارای معلولیت به سبب توانایی‌های خاصش به رهبری آن سرزمین انتخاب شد.

این روند چنان حضور قدرتمندی در سینما پیدا کرده است که همین امسال آکادمی اسکار ۴ شرط برای حضور فیلم‌ها در این جشنواره اعلام کرد که در هر ۴ تای آن‌ها افراد دارای معلولیت حضور دارند، یعنی وجود عنصر معلولیت در داستان و مضمون، بازیگران یا عوامل تولید، شرط لازم برای ورود فیلم به رقابت‌های اسکار خواهد بود.

اما در ایران، اگرچه روند نسبتا مشابهی را شاهد هستیم و فیلم‌هایی که در آن بازنمایی معلولیت به واقعیت نسبتا نزدیک است هم تولید می‌شود، اما متاسفانه و متاسفانه همچنان تعداد فیلم‌هایی که از معلولیت به عنوان کلیشه مکافات عمل یا همان عذاب الهی بهره می‌برند، زیاد است که آخرین موردش سریال دل به کارگردانی آقای منوچهر هادی است. گاهی هم معلولیت را به توریسم رسانه‌ای تبدیل کرده و به عنوان یک کیس جالب و برای جلب توجه یا به اصطلاح وایرال شدن استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام کلا این فیلم ازاول تا اخر مسخره وپوچ بود مملکت الان سرقیمت یه دونه تخم مرغ ...کره ...کرونا ....بدبختی دارن می جنگن ....حالا این اقا میاد خانواده های روبه تصوریر میکشه دائما باکروات هستن کمدهای لباس های انتیک وکفش های چرم ..... ۸میلیارد واسه مجلسی خرج میکنن که اصلا عروسی وجود نداره....که اصلا به واقعیت جامعه ماهیچ شباهتی نداره ....حالا کوته فیلم یکی معلول بشه ....مملکت همه الان فلج شدن ازاین اوضاع نابسمان اقتصادی ....البته من ازمعلولین عزیزم عذرخواهی میکنم ...اما باورکنید ادم سیر ازشکم گشنه خبری نداره....یاعلی.....
رها
۱۱:۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
سلام خدمت دوست فرهیخته آقای رجبلو
واقعا حق با شماست ولی شما میتونید به بزرگی خودتون چشم پوشی کنید. مطمئنا آقای هادی منظور بدی نداشتن
محمد
۰۸:۳۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
تو این مملکت هرکاری کنی به یکی بر میخوره.حتی طنز هم همینطوره.با هر لحجه ای شوخی کنی یک قومی ناراحت میشه.خوب بدبختی طرف و تاوان سزای کارش و چطوری نشون بده.یکجا باید بگه افتاده زندان.یکجا مثلا مزده یا فهج شده.انتظار داری نشون بده طرف تو بنز آخرین سیستم‌نشسته.خوب وقتی یک آدم سالم میره رو ویلچر یعنی چوب کارهاش خورده دیگه
ناشناس
۰۳:۱۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
من یک معلولم و اصلا این مقالرم نخوندم نمیخوامم بخونم.فقط میخوام بگم تمام کسایی که اینجا میگن معلول تاج سر ماست نور چشم ماست دروغگویی بیش نیستن.توی ایران هیچکس با معلولان درست رفتار نمیکنه.من 3 ساله که به خاطر معلولیتم بیکار شدم و هرجا برای کار رفتم با بدترین نحو باهام رفتار شده حتی بهم گفتن قیافت زشته به درد کار ما نمیخوره.با شنیدن این جمله ها از هرچی ادمه متنفر شدم.توی ایرانننن هیچ کسی با معلولان رفتار درست نداره و اگر میگه دارم دروغههههه محضههه من بیشتر از 3 ساله دارم رفتارارو میبینمو تجربه میکنم مردم ایران دروغ توی خونشونه خودشو نخواستن این مدل زندگیو دوسدارن دروغو دوسدارن کلاهبرداریو دوسدارن دزدیو دوسدارن باهاش حال میکنن ازش لذت میبرن.پس لطفا از این کلمات تاج سرمونی نور چشممونی فرشته های اسمونی استفاده نکنید
صدیقه
۱۷:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خوب این افرادی که با شما اینطور رفتار کردن نتیجه برخوردشون رو دیر یا زود میبینن نوع برخورد و رفتار هرکسی وابسته به فرهنگ و شخصیت و اصالت خانوادگی اش داره / آدم که از بدو تولد خودش ظاهرش رو انتخاب نمی کنه
majid
۲۱:۴۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام ممنونم ازشما
افتخار میکنم به واقعیت‌ وجودت لیکن که هستی؟
ومن اگر که جسمم سلامت است؟وروحم ظعیف اما براین باورهستم که شمافرمان بزرگ روح هستید
بسیارخشنودهستم.وازبزرگی وجود شما لذت میبرم ازاین همه شایستگی وشکوه که خداوند تقدیم شما؟ کرده دوستتون دارم سپاسگزارم از لطف مهربانی شما؟
⚘⚘⚘
هادی
۲۱:۲۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
باسلام وعرض ادب خدمت دوست عزیز ومبتکر، از ابتدای شروع سریال دل متاسفانه شاهد یک داستان عشقی پیش پا افتاده ک هیچ لذتی برای تماشگر جز برای دوسه قسمت نداشت، ولی متاسفانه وقتی دست توی جیب مردم که شد برای درآمد و ساخت و نمایش فیلم در قسمت وی او دی،ومردمی ک مثل خرید خودرو هیچ انتخابی ندارند ومجبورا برای اوقات فراغت با پرداخت پول سرگرم دیدن سریالهای شوند ک پیشتر بهتر از اون رو در تلویزیون میدیدن، سریالی بدونی محتوا بدون کش وقوس داستانی وجنجال وهیجان نمایشی و مخصوصا دیالوگهای بسیارسطح پایین و کم ارزش ک پشت سر هم تکرارو تکرار تکرار میشد، اون هم در چهل قسمت!!!!
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
فرمایشات شما درست اما کسی که از بدو تولد معلول پا به این دنیا گذاشته یا کسی که تحت شرایط محیطی به معلولیت دچار میشود با کسی که خودش با اراده ی شخصی اش ادامه زندگی خود را به ورطه معلولیت میکشاند دنیای تفاوته چرا که شخص آخر مجازات اعمال زشت و پلید خود را در دنیا میبیند و یقینا هم همینطور است و اینگونه سریالها بر اساس واقعیت جامعه اکران میشود شما معلولین محترم جایگاه ویژه ایی دارید و به شخصه سر تعظیم فرود میاورم و به جایگاه شما و وجود شما ارزش و احترام میگذارم.شاید کسی بتواند شما را درک کند که خودش دارای شخص معلول در خانواده خود باشد و یا مددکار شما فرشته های زمینی به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفان را و به شما افتخار میکنم که خوش درخشیدید.
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
خلاصه سریال بیخودی ساخته شده
علیرضا
۱۳:۲۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
دوست عزیز و نابغه ما ایرنیان
شما باید از تحمل رنج و سختی یک معلول آگاه باشی چون کاقعا این دردیست عمیق
اون شخصیت بعلت تجاوز و کور بودن چشم و گوش به دام خواستهای خواهر قربانی افتاد و وقتی لو زفتاقدام به پرتاب خودش از بام سختمان کرد
در حقیقت کارگردان خواست بوسیله معلولبت تا اخر عمر این پیامو برسونه که عزیزان معلول چه درد و رنجیو تحمل نیکنند حتی در کمال بی گناهی
چرا از زاویه تمسخر نگاه میکنید؟
چرا فکر میکنید بهتون توهین شده؟
اون معلولیت شخصیت فیلم درک درد جانکاه شما عزیزانو القا کرد
ولی یک موجی اغاز شده که انگار شمآ رو به تمسخر گرفهند
از زاویه مثبت نگاه کنید که شخص متجاوز باید تا اخر عمرش درک کنه چه زندگی سختی شما عزیزا دارید تحملش میکنید
رااتت
۱۳:۱۹ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
کار بد عاقبت خوبی نداره واقعا منظورش اینه چرا حالا معلول باید مثال زد ادم بدم چرا تو فیلم با حادثه نمیمیره بجای اینکه دولت به معلولین امکانات بده بدتر با این فیلم های پوچ نمک به زخم میپاشه من معلول نیستم ولی یک لحضه جای اینها باشیم
روژین فروغ
۱۲:۵۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
به نظر بنده منظور فیلم این بود که به مخاطب برسونه که کار بد عاقبت خوبی نداره،همون ضرب امثل چاه نکن بهر کسی،
شمس
۱۲:۱۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
در این فیلم ظرف معلول نبوده ولی بدلیل ندانم کاری دچار ترس از آینده میشود و خودش را پرت کرده و معلول میشود و ت یعنی به معلولان جهانی نیست


معلولان جنگی یا ژنتیکی مورد احترام همه هستند
.
۱۲:۰۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
اصلا هم ایبنجوری نیست دل فیلم قشنگیه آقای هادی هم منظور بدی نداشتن الان همه دنیا می خواید از سریال دل بد تعریف کنن و خودی نشون بدن
علی معصومی
۱۱:۳۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
درود فراوان بر شما عزیز فرهیخته
بنده بجای آقای هادی و امثال ایشان صمیمانه عذرخواهی می‌کنم. امیدوارم با روح بلندی که خدا به شما عطیه داده، ببخشید.
اکبری
۱۰:۱۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
سلام به نظر من آقای هادی هیچ قصد بدی نداشتن
آهو
۲۳:۳۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
بنظرم حرف ایشون با اتفاقی که در دل رخ داده کاملا متفاوته...دل می‌خواسته بگه خدا به سزای اعمال زشت نکیسا؛ نعمت سلامتی رو از اون گرفته و به نوعی اینو مجازات عملش قرار داده....این مقوله با اونی که از بچگی معلول متولد شده یا با سانحه به معلولیت دچار شده کاااملا متفاوته!
بنظر من این اتفاق در دل اصلا کلیشه نیست! بلکه کاملا جلوه کاملیه برای نشون دادن انتقام خداوند از خطاکار! اینها صنمی بهم ندارن که باهم مقایسه بشن!
ترنم
۲۳:۲۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
واااای..حالا کل دنیا دل رو باید میدیدن؟
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
آقای رجبلو خیلی صحیح می فرمایند.همچنین آدم های کوتاه قامت یا به اصطلاح زشت خودشان کوتوله رو در نقش های بد ومنفی در فیلم ها نشان می دهند.این نشان دهنده فقر عقلی و فرهنگی فیلمسازان ماست.
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
این پسر کارش درسته و واقعا مغزش پره
خدا خیرش بده و دمش گرم
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام، ماشاءالله روحیه خوبی دارند. این روحیه ها رو باید یاد بگیریم.
Kiana
۲۱:۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
افرین درست میگه
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
سلام.......بسیار درست فرمودند معلولیت را بد نشون دادند .....و موجب تضعیف روحیه نفرات معلول می شود
رها
۱۹:۳۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
احسنت
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
کی حوصله داره این فیلم ها داره رو ببینه
مادر
۰۰:۲۰ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
باسلام وشب بخیربه همه دوستان عزیزوگرامی معلول بودبهترین هدیه خداست چراکه تاباهاشون زندگی نکنیدنمیفهمیدواقعازندگی چیست من خودم ۲۷ سالمه وپسری معلول دارم هم جسمی هم حرکتی هم ذهنی هم گفتاری امابابودن اون روزبه روزبیشترلذت میبرم چون اون هدیه بزرگی است ازطرف خدابه من بنده بی ارزش راست میگه من پسرم روکه به بیرون ازخونه میبردم مردم نگاهش که میکنن ازش فاصله میگیرن یایهودرمیان میگن خدایاشکرت یامیگم آخی نگاش کنیدچراماآدمهااینجوری هستیم بیشتروقتاهاشده که برخوردی که باپسرم انجام میدن من روناراحت میکندامااون بانگاه گرمش ولبخندش من روآروم میکنه وبهم میفهمونه که من هستم وبخاطرهمین ازخداسپاس گذارم که اون روبهم داده وهرروزبانفس اون نفس میکشم
ناشناس
۰۰:۲۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نمیدونم پیامم ارسال میشه یانه امابدونیدانسان معلوم هم مثل ماآدمهاست هیچ فرقی باماهانداره پس چراماتظاهرمیکنیم که اونابامافرق دارن من خبلی دنبال کتابی گشتم که بتونه کمکم کنه که صبرم بیشتربشه تابتونم کمکم کنه تادیدمردم رونسبت به اینکه اونم مثل شماهاست فرقی نداره فقط اون قلبش ازقلبش ازقلب ماهابزرگتره پاکتراونافرشته ان بارها شده بهم گفتن که ببربذاربهزیستی چراخودتوآذیت میکنی ایناروخداداده چاهشم داده اماهیچ وقت فکرنمیکنن که اینااگرنباشن ماآدمهایی معنی عشق محبت دوست داشتن رویادنمیگیریم اینابااین همه دردکه میکشن بازمیخندن اماماهایی که سالمیم طاقت دردکشیدن رونداریم