سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت ودرمان خبر داد؛

عقد قرارداد برای تامین واکسن کرونا در قالب کواکس/افزودن ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت به بیمارستان‌های کشور

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در گلستان گفت: برای تامین واکسن کرونا در قالب کواکس که زیرمجموعه ای از سازمان جهانی بهداشت است قرارداد بسته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گلستان در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استانداری گلستان گفت: هر چند واکسن کرونا مراحل اولیه خود را طی می‌کند، اما اقدامات لازم را برای بعد از نهایی شدن انجام داده ایم و در قالب کواکس برای تامین این واکسن پس از نهایی شدن قرارداد بسته ایم.

او همچنین درباره خرید واکسن آنفلوآنزا گفت: امسال با وجود همه تحریم‌های ظالمانه و شرایط دشواری که برایمان ایجاد کرده اند توانستیم برای ۲۰ درصد جمعیت کشور واکسن تهیه کنیم که به تدریج توزیع خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پارسال در دنیا ۴۰۰ میلیون دوز واکسن تولید شد و امسال این رقم به ۷۰۰ میلیون دوز رسید یعنی فقط برای جمعیتی کمتر از ۱۰ درصد کل دنیا واکسن تولید شد، اما خوشبختانه با همه این شرایط اکنون برای ۲۰ درصد جمعیت کشور واکسن تامین کرده ایم.

وزیر بهداشت خبر داد: بزودی مرحله توزیع واکسن آنفلوانزا بین گروه دوم که شامل گروه‌های پرخطر و سنین بالای ۶۵ سال می‌شود را آغاز خواهیم کرد.

او همچنین گفت : امسال حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تختخواب بیمارستانی به تخت‌های کشور اضافه خواهیم کرد که این موضوع در تاریخ کشور، بی نظیر است  و هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی درمانی در اوج تحریم‌های ظالمانه به دیگر پروژه‌های بهداشتی درمانی اضافه می‌شود که بهره برداری از آن‌ها کمک بزرگی به امکانات بخش بهداشت ودرمان کشور خواهد کرد.

نمکی با بیان اینکه  امروز در دنیا، یکی از پیشتازان مدیریت کرونا هستیم، که در این برهه زمانی با شرایط سخت، سرافرازانه عبور خواهیم کرد و این موضوع را تاریخ، اثبات خواهد کرد، افزود: کرونا نتوانست ما را غافلگیر کند، ما در ایران تجربه ۸ سال دفاع مقدس داشتیم در کنار آن، با رصد اخبار کووید ۱۹ در چین، آمادگی اولیه داشتیم.
 
وزیر بهداشت اضافه کرد: چینی‌ها هم به این موضوع اذعان داشتند کشوری که توانسته سیلاب را به اینگونه مقتدرانه مهار کند قطعا کرونا را هم مهار خواهد کرد.
 
او افزود: یکی از بهترین و خردمندانه‌ترین شیوه‌های مدیریت در مقابله با کرونا در استان گلستان رخ داد که حاصل زحمات استاندار، دانشگاه علوم پزشکی، مدیران، کادر درمان و مردم بوده است.

نمکی ادامه داد: قبل از ورود کرونا به ایران، خودمان را به شیوه روز‌های دفاع مقدس برای مقابله با آن آماده کردیم، طوفان کرونا گریبان آمریکا و اروپا را گرفت و دیدید که به چه افتضاحی مبتلا شدند.

او اضافه کرد: ما برای تمام مردم دنیا آرزوی سلامتی و تندرستی داریم، اما در آمریکا و اروپا بسیاری از بیماران بیرون از بیمارستان‌ها بودند.

نمکی تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌های دنیا متوسط تخت بیمارستان چند برابر ایران است، آمریکا ۱۱۱ میلیارد دلار و انگلیس ۲۲ میلیارد دلار هزینه کردند و ما ۲۷ درصد از یک میلیارد صندوق توسعه ملی را دریافت کردیم.

او ادامه داد: غیرت، شجاعت، وفاداری مردم، تدبیر و لطف خدا موجب مقابله با کرونا شد، نفیس‌ترین گنجینه کارساز پس از کمک‌های خداوند، حمایت‌های مقام معظم رهبری بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار داریم، عوامل آمریکا، انگلیس و اسرائیل جلوی ورود ماسک به ایران را گرفتند، اما پس از دو ماه تولید کننده و وارد کننده ماسک و مواد ضدعفونی شدیم.

نمکی ادامه داد: یک نفر را پشت درب بیمارستان‌ها نگذاشتیم و یک نفر را به دلیل پیر بودن از دستگاه ونتیلاتور جدا نکردیم، اما در برخی کشور‌ها این اتفاق رخ داد. حتی یک نفر را به دلیل قومیت پشت درب بیمارستان‌ها نگذاشتیم و هیچ گاه تبعیض قومیتی و طبقاتی قائل نشدیم.

او خاطرنشان کرد: در دنیا هیچ داروی ثبت شده موثری برای کرونا وجود ندارد و هر دارویی که کوچکترین تاثیری داشت را تولید کردیم، این افتخارات استفاده از تجربه نفیس دفاع مقدس بود، عشق به ماندگاری و عزت این سرزمین، مغلوب نشدن مقابل دشمن و ایستادگی بر اصول و مقاومت خردمندانه محور‌های اصلی در دفاع مقدس بود.

نمکی بیان داشت: اگر مدافعان سلامت یک سال کارانه عقب افتاده داشتند، اما در خط مقدم ایستادند و نگفتند ما طلبکاریم و حتی خود را بدهکار می‌دانند.

او افزود: انسان‌های جان فشان و ایثارگر زیادی در کشور داریم، تمام مدیران و مردم پای کار بودند و ما یک لحظه احساس تنهایی نکردیم و کار‌های بزرگی طی این مدت انجام شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: ایران یکی از پیشتازان مدیریت کرونا در جهان است، ملت ایران در این برهه نشان داد سرافرازانه از این مرحله سخت عبور کرده است.

نمکی افزود: هم کرونا و هم غیر کرونا را مدیریت کردیم و بیماران غیرکرونایی را هم پذیرش کردیم و یک مورد بیمار اورژانس غیر کرونایی پشت درب بیمارستان‌ها نداشتیم.

او ادامه داد: امروز با راه اندازی پزشکی از راه دور و شبکه‌های ویژه برای بیماران خاص اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است.

نمکی تصریح کرد: اکنون روز با هم بودن و پیوستگی است و نباید تفرقه‌ای باشد، زیرا دشمنان بر باطل متفق هستند، باید کنار هم باشیم، زیرا روز‌های سختی را می‌گذرانیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا این لحظه به واکسن کرونا دل نبسته‌ایم و باید فاصله‌گذاری و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم، زیرساخت‌های درمانی باید در گلستان توسعه یابد و امیدواریم شرایط بهتر شود.

نمکی افزود: امیدواریم این ویروس منحوس هر چه زودتر از دامن جهان پاک شود و روز‌های بهتری را تجربه کنیم.

او یادآور شد: سال گذشته در ۲۵ استان و به طور گسترده در ۶ استان سیلاب رخ داد، اما یک مورد اپیدمی گزارش نشد و از نخستین روز‌هایی که کرونا را شناختیم هم برای مقابله با آن در کشور آماده شدیم.
 

مهار موج سوم کرونا در گلستان نیازمند همراهی مردم است

هادی حق شناس استاندار گلستان  نیز در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود مشاهده اولین نشانه‌های کرونا در گلستان در اوایل اسفند پارسال، همراهی روحانیت شیعه و سنی، تعطیلی ۱۰ روزه بازار به پیشنهاد اصناف و عمل به مصوبات ستاد استانی کرونا توسط مردم موجب شد از شدت شیوع کرونا در استان کاسته شود.

او بیان کرد: گلستان میزبان اقوام گوناگون با سبک زندگی متفاوتی است که اگر شیوه نامه های تعیین شده ستاد ملی و استانی کرونا توسط آن‌ها رعایت نمی‌شد، امکان افزایش تعداد جان باختگان و بروز فاجعه وجود داشت.

استاندار گلستان گفت: در حال حاضر شیب ابتلا به کرونا در استان کاهشی است که امیدواریم با تداوم همراهی مردم از تعداد جان باختگان ناشی از این بیماری کاسته شود.

او همچنین با اشاره به مطالبات ۲ هزار میلیارد ریالی بخش بهداشت و درمان گلستان، خواستار کم شدن آن شد.

حق شناس گفت: گلستان در برخورداری از تجهیزات درمانی و بیمارستانی، عقب ماندگی زیادی دارد که در سال‌های اخیر و با نگاه ویژه دولت تدبیر و امید از حجم این کمبود‌ها کاسته شده، اما هنوز تا رسیدن به استاندارد مطلوب فاصله دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در این جلسه گفت: در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان کمتر از ۲۰۰ نفر و جان باختگان ۲ نفر است که این تعداد در ایام پیک اول بیماری به هزار و ۳۰۰ بیمار و ۳۲ جان باخته رسیده بود.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: هم اکنون ۸ شهرستان گلستان در وضعیت زرد، ۵ شهرستان در وضعیت سفید و یک شهرستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند که امیدواریم با کمک مردم بر تعداد شهر‌های سفید افزوده شود.
 
عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در حضور وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد:شاخص بستری در استان گلستان ۱/۳۸ بیمار کرونایی است.
 
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: تعداد کل بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌های استان از اول اسفند ماه سال گذشته تا ۷ مهرماه جاری، ۱۲ هزار و ۷۴۷ مورد بوده اسست که ۶ هزار و ۱۵۶ بیمار در پیک اول یعنی اسفند تا پایان اردیبهشت ماه و تعداد ۶ هزار و ۵۹۱ بیمار در پیک دوم یعنی از ابتدای خرداد تا امروز بستری شده اند.
 
او بیان کرد: تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان گلستان نیز از اول اسفند تا امروز، ۹۹۴ مورد بوده است وخوشبختانه از کل تعداد بیماران کرونایی، تعداد ۱۱ هزار ۷۳۱ نفر با کمک کادر درمان و بهداشتی استان گلستان، بهبود یافته اند.
 
او افزود: در حال حاضر ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان، بستری هستند.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه افزود: طبق اعلام ستاد ملی کرونا، در کشور میانگین بستری بیماری کرونا در کشور ۱۲/۲بیمار است در حالیکه این عدد در استان گلستان، ۱/۳۸ بیمار از هر ۱۰۰ هزار نفر است.
 
او گفت: در حال حاضر خوشبختانه، استان گلستان از وضعیت با ثبات (زرد) برخوردار شده است که امیدواریم با ادامه این روند و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، وضعیت سفید در استان به وجود آید.
 
انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.