سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

شمارش معکوس اصفهان برای رسیدن به فناوری پزشکی هسته‌ای

عضو هیئت مدیره شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان ازدستیابی استان اصفهان به فناوری پزشکی هسته‌ای برای درمان بیماری‌های سرطانی تا پایان امسال خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته ایِ مواد، رادیو ایزوتوپ‌ها برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

اسکن کردن استخوان که شامل تزریق موادی پرتوزا، تجمع آن در مغز استخوان،  تصویربرداری و تشخیص آن توسط یکی از روش‌های تصویربرداری و همچنین اسکن کردن مغزی که به روش تزریق موادی پرتوزا، عبور آن از سد خونی مغز، تجمع آن در آسیب‌دیدگی‌های مغزی تومورها، و تصویربرداری و تشخیص آن توسط یکی از روش‌های تصویربرداری انجام می‌شود از مهم‌ترین مزایای به کار گیری فناوری هسته‌ای در علم پزشکی است.

استفاده از مواد پرتوزا در پزشکی در ایران با سنجش مقدار ید رادیواکتیو در سال ۱۳۳۹ به وسیلهٔ یک شمارشگر گایگر در آزمایشگاه پیمان مرکزی دانشکده علوم پزشکی تهران آغاز شد و امروزه این فناوری به دست متخصصان اصفهانی رسیده و آن ها  در حال تحقیق و پژوهش در راستای اجرا کردن آن طی اینده نزدیک هستند.
 

تولید ۲ دستگاه پزشکی هسته‌ای در راستای درمان کامل سرطان

 
مهرداد مزروعی مدیر روابط عمومی شرکت بهیار صنعت سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان  اظهارداشت: طرح اولیه بروز رسانی و تولید ۲ دستگاه پزشکی هسته‌ای در راستای درمان کامل سرطان و بهبودی سریع بیماران سرطانی در استان اصفهان در حال اجرا است و تاکنون به نتایج مطلوبی رسیده است.

او افزود: از مهم‌ترین این دستگاه‌ها دستگاه شتابدهنده خطی ۶Mr ودستگاه شتابدهنده خطی ۱۰Mr است که در مراحل طراحی اولیه و استارت قرار دارد و پیش بینی می‌شود استان اصفهان تا پایان امسال به فناوری پزشکی هسته‌ای در راستای بهبودی کامل بیماری‌های سرطانی دست پیدا کند.

مدیر روابط عمومی شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان گفت:همچنین علاوه بر این ۲ دستگاه در تلاش هستیم تا دستگاه‌های ام آر‌ای و سی تی اسکن را بابهره گیری از رادیو اکتیو‌های هسته‌ای بروز رسانی کرده و وارد این حوزه کنیم.

مزروعی گفت: وروداین دستگاه‌ها به چرخه پزشکی هسته‌ای می‌تواند از طریق ثابت متغیر نور در درمان تومور‌های سرطانی نقش مهمی ایفا کند و درمان این بیماری را در بیمارستان‌های استان اصفهان سرعت ببخشد.

جذب افراد متخصص  و نخبه در حوزه پزشکی هسته‌ای

نوید نجات بخش عضو هیئت مدیره شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان  افزود:تعداد نفرات جذب شده  در زمینه پزشکی هسته‌ای از سال ۷۸ تاکنون از ۲ درصد  به ۲۳۰ درصد افزایش یافته است.

نجات بخش ادامه داد: پیش بینی می‌شود طی ماه‌های آینده ۶۰۰ دانشجو این حوزه با مدارک لیسانس جذب این شرکت شوند که این اقدام می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بیکاری در جامعه داشته باشد.

حضور پررنگ تولیدات پزشکی هسته‌ای اصفهان در نمایشگاه‌های جهانی

 
مدیر تولید شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان افزود: این واحد از طریق بازاریابی مستقیم با مراکز مختلف کشور و همچنین خارج از کشور و حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی نسبت به معرفی محصولات و اخذ سفارش، اقداماتی اجرایی کرده چراکه محوریت تحقیق، توسعه و رصد بازار و نیاز‌های کشور و منطقه از جمله نقاط متمایز کننده این شرکت است.

او افزود:حضور در بیش از ۹۰ نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله کشور آلمان، عراق، امارات، ازبکستان، ارمنستان، سوریه و نمایشگاه‌های شهرستان‌های مختلف ایران بیانگر گوشه‌ای از فعالیت این واحد می‌باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان یادآور شد: علاوه بر حضور در نمایشگاه‌های بین المللی میزان تولید محصولات وصادرات آن‌ها به کشور‌های خارجی از سال ۹۳ از سال گذشته با صعودی قابل توجهی به ۸۰ درصد رسیده است.
 
دست یافتن اصفهان به رادیو ایزوتوپ‌ها درعلم پزشکی هسته‌ای
 
مهدی نکویی مدیر تولید شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان  اظهارداشت: ورود این شرکت دانش بنیان برای نخستین بار به حوزه پزشکی هسته‌ای و اقداماتی در این زمینه از سال ۹۳ تاکنون آغاز شده و شرایط فعلی در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.

او افزود: پرکاربردترین رادیوایزوتوپ در پزشکی هسته‌ای تکنسیوم است و از مدالیته‌های پر استفاده در پزشکی هسته‌ای می‌توان مقطع نگاری با نشر پوزیترون و مقطع نگاری رایانه‌ای تک فوتونی را نام برد که این رادیوایزوتوپ‌ها در این شرکت دانش بنیان در مرحله پژوهش قرار گرفته و تاکنون به مرحله اجرا رسیده است.

مدیر تولید شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان اضافه کرد:ویژگی پزشکی هسته‌ای در این است که توانایی ارائه‌دادن اطلاعات تصویری از فرایند‌ها و عملکرد‌های متابولیکی بدن را دارد در صورتی‌که دیگر مدالیته‌های تصویربرداری‌های پزشکی همانند مقطع‌نگاری رایانه‌ای و ام‌آرآی به طور معمول اطلاعات ساختاری و آناتومیکال تولید می‌کنند.

نکویی یادآور شد:پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از تصویربرداری پزشکی، فیزیک پزشکی و پرتونگاری مولکولی است که از خواص هسته‌ای مواد رادیوایزوتوپ‌ها برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کند.

نگاهی به دستاورد‌های پزشکی شرکت‌های دانش بنیان اصفهان


عضو هیئت مدیره شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان   اظهارداشت: شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان با بهره گیری از دانش‌های نوین به عنوان قطب صنایع پیشرفته و نوین در کشور محسوب می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در زمینه‌های مختلفی تاکنون توانسته اند به اقدامات بزرگی در این شهرک دست پیدا کنند که شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان از جمله سرشناس‌ترین شرکت‌هایی است که از سال ۸۸ تاکنون در زمینه تولید انواع تجهیرات پزشکی در حال فعالیت است.

او افزود: این شرکت در واحدی به مساحت ۵۵۰۰ متر مربع و با بکار گیری ۲۷ نیروی متخصص در حوزه تولیدات انواع محصولات پزشکی پیشرفته و فوق پیشرفته که نمونه‌هایی از آنها را می‌توان به ساخت دستگاه‌های شتابدهنده خطی، رادیاتور دیجیتال و انواع سی تی اسکن اشاره کرد در حال فعالیت است.

عضو هیئت مدیره شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان تاکید کرد: پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه دستگاه‌های پزشکی مانند ساخت تجهیزات رادیولوژی، ساخت تجهیزات اتاق عمل و ساخت فرکانس‌های رادیویی در این شهرک در مرحله تحقیق، توسعه و تجاری سازی شده قرار دارد و در آینده نزدیک وارد مرحله تولید می‌شود.

نجات بخش ادامه داد:از اوایل دوران فعالیت، این شرکت موفق شد نخستین بار به ساخت دستگاه‌های ترانسپورتر BS۱۰۰ که شامل انواع برانکارد‌های XRay وبرانکارد اطفال است دست پیدا کرده و آن را روانه بازار‌های داخلی کند تا جایی که در حال حاضر ۶۰ درصد از برانکارد بیمارستان‌های سطح شهر اصفهان تولید این شرکت است.

او گفت: بعد از تولید برانکارد نوبت به گام‌های بلند در زمینه بومی سازی ۷۰ درصد از تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های استان اصفهان رسید و این طرح با تولید دستگاه‌هایی همچون انواع تخت‌های ICU، صندلی بیماران دیالیز، تخت جنرال اتاق عمل، تخت عمل چشم، تخت عمل ارتوپدی، انواع چراغ‌های پزشکی BC۸۰۰ مخصوص جراحی، فانتوم سه بعدی آب، ترموپلاست برای نگه داشتن بیمار و دستگاه‌های شتابدهنده خطی با موفقیت اجرایی شد.

مسئولان این شرکت در تلاش هستند با همکاری شرکت‌های موفق تجاری بین المللی در دنیا گام‌های موثرتری را در زمینه پزشکی هسته‌ای در استان اصفهان بردارند.

گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.