سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت مطرح کرد؛

استفاده از ریل ملی در تمامی پروژه‎های حمل‌ونقلی داخلی

خطیبی گفت: برای پروژه‌های ریلی از ریل ذوب آهن استفاده می‌کنیم اما در راه آهن خواف-هرات از ریل‌های وارداتی استفاده کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل‌ونقل کشور در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه سه قطعه از خط ریلی خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در افغانستان است که در تعهد ایران بوده است، تقریبا آماده شده و تمام تلاش‌مان این است که آن را افتتاح کنیم.

او ادامه داد: از این  ۱۳۹ کیلومتر ۱۹ کیلومتر قبلا افتتاح شده و قرار است ۱۲۰ کیلومتر را هم به بهره‌برداری برسانیم و طرف افغانستانی بر اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته برای قطعه چهارم، مقرر شده ۸۲ کیلومتر این خط ریلی از ایستگاه روزنک تا هرات را با قراردادی که اخیرا با قزاقستان امضاء کرده‌اند به پایان برسانند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه این خط ریلی شش ایستگاه از خواف تا روزنک دارد که دو ایستگاه شمعتیغ و روزنک مسافری بوده و چهار ایستگاه دیگر سبقت – تلاقی هستند و مسافران از ایستگاه خواف می‌توانند با حدود یک ساعت و نیم سیر به روزنک و پس از آن نیز از طریق جاده حدود یک ساعت بعد به هرات برسند، افزود: پس از راه‌اندازی قطعه چهارم که تا ده روز آینده از سوی قزاق‌ها مراحل عملیاتی آن آغاز می‌شود، از خواف ایران از طریق ریل به هرات متصل خواهد شد.

خطیبی با بیان اینکه این سه قطعه در تعهد ایران بوده است، گفت: تا کنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان صرف این پروژه ریلی شده است که با قیمت‌های امروز بیش از هزار میلیارد تومان برای راه‌آهن خواف-هرات هزینه کرده‌ایم.

او بیان کرد: پروژه راه آهـن خواف – هرات به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.

این مقام مسئول افزود: مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد. از همین رو تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه از ریل ملی استفاده شده است، گفت: برای تمامی پروژ‌ه‌های ریلی کشور به طور معمول از ریل ملی استفاده می‌کنیم و ما با همکاری شرکت ذوب آهن اصفهان از تولیدات ملی استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در پروژه راه آهن خواف _هرات به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از ریل از سال‌های قبل شروع شده بود، گفت: با استفاده از تولیدات بخش عمده‌ای از پروژه‌ها به مرحله اجرایی رسیده و در این پروژه به دلیل آنکه بخش عمده‌ای از ریل سال‌های قبل وارد شده بنابراین نیاز چندانی به تولیدات ذوب آهن اصفهان نداشته‌ایم.

او گفت: ما در حال تلاش برای خودکفایی در تولید سوزن هم هستیم. راه‌آهن یزد- اقلید، بستان آباد- تبریز، زاهدان- چابهار، رشت- کاسپین، همدان- سنندج، مبارکه – شهرکرد و میانه- اردبیل در اولویت ساخت هستند که بخشی از این پروژه‌ها، اتصال مراکز استان‌ها به شبکه‌های ریلی است.

خطیبی با بیان اینکه طول راه‌آهن خواف- هرات ۲۲۰ کیلومتر است که در قالب ۴ قطعه به اجرا می‌رسد تصریح کرد: ساخت ۳ قطعه آن برعهده ایران بود و یکی از این قطعات که در داخل خاک افغانستان است به طول ۶۲ کیلومتر را ایران می‌سازد. همچنین قطعه دیگر به طول ۸۰ کیلومتر هم در تعهد کشور افغانستان است.

او ادامه داد: طبق برآوردها، میزان جابه‌جایی بار از خواف- هرات در طول یک سال به ۶ میلیون تن بار می‌رسد و کشور افغانستان پروژه اتصال مسیر ریلی هرات به مزار شریف را در دستور کار دارد و با تکمیل این مسیر ریلی ما به یک کریدور شرقی- غربی به طول ۱۵۰۰ کیلومتر در دو کشور ایران و افغانستان می‌رسیم که ما را از طریق ریلی به ترکمنستان، قرقیزستان و چین متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: موضوع راه‌آهن خواف- هرات فقط اتصال یک کشور به افغانستان نیست و این مسیر ریلی بخشی از کریدور غربی- شرقی است که می‌تواند ما را به اروپا و حوزه قفقاز متصل کند.

خطیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران در خاک افغانستان برای راه‌آهن خواف- هرات چقدر هزینه کرده است؟ بیان کرد: از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان برای ساخت قطعه راه‌آهن خواف- هرات در خاک افغانستان هزینه کرده‌ایم که ۶۲ کیلومتر آن را در خاک افغانستان، ایران ساخته است که با قیمت امروز حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.