سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشدید مقاومت دارویی به دلیل استفاده غیر اصولی از آنتی بیوتیک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استفاده غیر اصولی از دارو‌های آنتی بیوتیک باعث تشدید مقاومت دارویی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود، اما برای عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی، گلو درد، و آنفلوآنزا مناسب نیستند لذا استفاده هوشمندانه از آنتی بیوتیک، کلید کنترل گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی است.

دلشاد افزود: مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، نسبت به این دارو‌ها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدید میکروبی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.

او مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها را از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی دانست و گفت: در دهه‌های اخیر مصرف آنتی بیوتیک علاوه بر پزشکی در کشاورزی هم افزایش چشمگیری داشته و آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری، پرورش مرغ و طیور، پرورش ماهی و آبزیان، تولید محصولات کشاورزی و در باغ‌های میوه استفاده می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: در چند سال گذشته هیچ آنتی بیوتیک جدیدی در دست تولید نبوده و هر روز شاهد بروز مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک‌های قدیمی و پرکاربرد هستیم که از عوامل تهدید کننده سلامتی در کل جهان است.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.