سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدانی‌ها مشتری مینای سفال کرمانشاه

یکی از بانوان هنرمند کرمانشاهی در رشته مینای سفال (سفال لعاب دار) گفت : زمانی مینای سفال لالجینی‌ها حرف اول را می‌زد، اما در چندسال اخیر خلاقیت هنرمندان کرمانشاهی باعث شده تا خود همدانی‌ها و لالجینی‌ها هم حالا مشتری مینای سفال ما باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شهپر رئیسیان هنرمند کرمانشاهی در رشته مینای سفال (سفال لعاب دار) گفت : با اینکه آثار تاریخی کشف شده در استان نشان می‌دهد که کرمانشاهیان پیشینه غنی در سفالگری دارند، اما سالهاست که دیگر سفالگری نداریم و برای همین سفال‌های خام و بدون رنگ را از همدان می‌خریم و بعد آن‌ها را سمباده می‌کشیم تا سطح سفال کاملا صاف شود.

او گفت : پس از این کار طراحی نقش‌ها را روی سفال با دست انجام می‌دهیم و اشکالی قرینه و زیبا روی سفال نقش می‌بندند. البته با توجه به اینکه این کار بسیار زمانبر است، امروزه برخی هنرمندان با استفاده از مهر‌های آماده نقش‌ها را روی سفال می‌زنند.

رئیسیان افزود: پس از مرحله کشیدن نقش ها، به بخش مهمی از کار که پررنگ کردن خطوط نقش‌ها با سیاه قلم است، می‌رسیم. این مهمترین و ظریف‌ترین مرحله کار مینای سفال است که دقت بسیار زیادی می‌خواهد تا کوچکترین اشتباهی صورت نگیرد.

او افزود: بعد از پررنگ کردن خطوط نقش‌ها با سیاه قلم، وارد مرحله پرکردن داخل نقش‌ها با لعاب‌های رنگی می‌شویم که سخت‌ترین مرحله کار است. معمولا ۱۸ رنگ مختلف داریم که برای پرکردن داخل نقش‌ها از لعاب‌هایی با این رنگ‌ها استفاده می‌شود.

رئیسیان ادامه داد: در ادامه "فِرِدپاشی" سفال انجام می‌گیرد که در این مرحله پشت سفالی که روی آن را نقش کرده ایم، نوعی ماده پاشیده می‌شود تا سفال را ضد آب و قابل شستشو کند.

او افزود: مرحله نهایی گذاشتن سفال‌ها داخل کوره است. سفال‌ها را داخل کوره می‌چینیم که بستگی به نوع سفال، آن‌ها را در کوره با دمای بین ۸۰۰ تا ۹۱۰ درجه به مدت هشت ساعت قرار می‌دهیم.

این بانوی هنرمند کرمانشاهی از کیفیت محصولات تولیدی هنرمندان میناکار کرمانشاه گفت و ادامه داد: تولیداتمان در حدی از کیفیت هست که بتوانیم مینای سفال همدان را جا بگذاریم.

او گفت: بخشی از تولیدات هنرمندان میناکار کرمانشاهی به لالجین می‌رود، بخشی هم در داخل استان به فروش می‌رود و بخش مهمی هم راهی کشور عراق می‌شود.

رئیسیان گفت: متاسفانه سود زیادی از این صادرات عاید هنرمندان کرمانشاهی نمی‌شود، چراکه پای واسطه‌ها و دلال‌ها وسط است و آن‌ها با سود کمی تولیداتمان را می‌خرند و خودشان با صادرات آن به عراق سود زیادی به جیب می‌زنند.

رئیسیان به مشکلات این روز‌های کار اشاره کرد و افزود: از وقتی که کرونا آمده فروشمان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده، چون دیگر با این شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن مردم اولویتی برای خرید هنر‌های صنایع دستی ندارند.

او افزود: تا پیش از کرونا حتی تاجرانی از ترکیه می‌آمدند و از ما خرید می‌کردند، اما حالا نه تنها آن‌ها نمی‌آیند، بلکه علاقمندان به مینای سفال داخل استان هم دیگر خریدی نمی‌کنند.

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.