سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقرار استارت‌آپ‌ها در پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه شیراز

رئیس دانشگاه شیراز گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه شیراز مستقر شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با آغاز هفته پژوهش، حمید نادگران، طی سخنانی ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، به موضوع مأموریت‌های اصلی دانشگاه‌های امروزی و چالش‌های پیش روی آن‌ها پرداخت.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان این مقدمه که دانشگاه‌های امروزی، علاوه بر «آموزش» و «پژوهش» ۲ مأموریت دیگر یعنی «کارآفرینی و نوآوری» و «جامعه‌محور بودن» نیز دارند؛ به تشریح هرکدام از مأموریت‌های پیش روی دانشگاه‌ها پرداخت.

او گفت: اولین مأموریت نظام آموزش عالی، «آموزش» است که از دیرباز نیز وجود داشته و امروزه در این مأموریت به ۲ مقوله آموزش براساس استاندارد‌های ملی به دانشجویان و آموزش‌های مهارتی به دانشجویان توجه می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز، امروزه یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها میزان مهارت دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاست؛ به‌همین دلیل آموزش مهارتی به‌عنوان یکی از وظایف دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

او همچنین  «پژوهش» را دومین مأموریت نظام آموزش عالی معرفی و اضافه کرد: در حوزه‌ی پژوهش یکی از وظایف اصلی، حرکت روی مرزهای دانش و در حقیقت کارکردن روی مسائل علمی موجود در دنیا به ‌شکل تیمی است که باید با هدف‌های مشخصی صورت گیرد و این اهداف می‌تواند کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا درازمدت باشد.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید براینکه محققان ما باید در این حوزه با طرح مسائل علمی مشخصی که در سطح دنیا و مجامع بین‌المللی وجود دارد، نسبت به ارائه‌ی راه‌حل و پژوهش اقدام کنند، تصریح کرد: هدف از این مسیر در واقع برندسازی برای دانشگاه و ایجاد جایگاه علمی و تخصصی برای کشور در مجامع علمی باشد.

نادگران به مأموریت سوم دانشگاه‌ها یعنی «کارآفرینی و نوآوری» اشاره کرد و گفت: امروزه دانشگاه‌ها موظفند در خود و در حیطه‌ی وظایف خود به کارآفرینی و نوآوری بپردازند؛ باید تا آنجا که می‌توانند از دانشجو یک موجود کارآفرین تربیت‌ کنند که با دادن ایده و پیگیری آن تا عمل، بتواند در اجتماع کار کند.

او همچنین از «جامعه‌محور و مسأله‌محور بودن» دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی دیگر از مأموریت‌های دانشگاه امروزی یاد کرد و افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم، دانشگاه‌هایی جامعه‌محور و مسأله‌محور هستند؛ یعنی دانشگاهی که با عنایت به مسائل جامعه، مشکلات جامعه را شناسایی کرده، زیر تیغ پژوهش برده و برای حل آن راه‌حل ارائه می‌دهد.

رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: برای تمامی این مراحل، دانش‌های مستخرج از کار محققین باید بومی شود، یعنی باید به مسائل کشور برگردد و ناظر بر مسائل کشور باشد.

نادگران بیان کرد: از حدود سه سال قبل، دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تراز اول کشور، برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم برنامه‌ریزی و حرکت کرده و علی‌رغم وجود مشکلات متعدد مانند مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا، گام‌های شایسته‌ای در این زمینه برداشته که از مصادیق آن تأسیس پردیس نوآوری و فناوری و استقرار شمار زیادی شرکت‌های دانش‌بنیان در این پردیس است.

او در پایان، هفته پژوهش را فرصت مغتنمی برای بازخوانی و پرداختن به مأموریت‌های دانشگاه و روشن‌کردن فراروی استان و کشور دانست و بار دیگر این هفته را به همه پژوهشگران کشور، به‌ویژه دانشگاهیان دانشگاه شیراز تبریک گفت.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.