سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی مطرح کرد؛

ایمنی واکسن کوو پارس در نمونه‌های حیوانی/ فاز یک واکسن رازی ۲۳ روز طول می‌کشد

فلاح گفت: فرآیند کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در فاز نخست ۲۳ روز طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فلاح معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی اظهار کرد: واکسن کووپارس در ۸ روز به ۱۳ نفر در مرحله اولیه فاز یک تزریق می‌شود.

او ادامه داد: یک هفته بعد این واکسن به ۱۲۰ نفر در ۴ گروه ۳۰ نفره، تزریق می‌شود؛ سه گروه واکسن با دوز‌های مختلف و یک گروه پلاسیبو یا دارونما دریافت می‌کنند.

فلاح با بیان اینکه فرآیند کارآزمایی بالینی در فاز نخست ۲۳ روز طول می‌کشد، گفت: بعد از ۲۱ روز هر نفر یک دوز دیگر واکسن را دریافت می‌کند و ۳۰ روز بعد از تزریق دوز دوم، فرد دوز استنشاقی را دریافت می‌کند. پیش بینی ما این است که ۱۴ روز بعد از تزریق به آخرین نفر آنالیز‌ها انجام شده و داده‌ها به سازمان غذا و دارو ارسال شود.

فلاح گفت: در فاز دوم ۵۰۰ نفر در ۲ گروه ۲۵۰ نفره، واکسن و پلاسیبو دریافت می‌کنند؛ در نهایت دوزی را که بر اساس نتایج فاز نخست اثربخشی و ایمنی بهتری داشته باشد، به افراد تزریق می‌کنیم.

او ادامه داد: در فاز سوم ده‌ها هزار نفر واکسن را در سنین مختلف دریافت می‌کنند. نکته حائز اهمیت این است که موسسه رازی بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی را دارد. براین اساس مطالعات پیش بالینی را با توجه به سابقه برجسته موسسه رازی بر روی میمون سبز آفریقایی به عنوان شبیه‌ترین حیوان و بهترین گزینه برای تست حیوانی انجام دادیم و واکسن را روی ۲۵ نمونه تست کردیم که بر اساس مطالعات بین المللی این عدد خوب و بالایی است.

فلاح یادآوری کرد: بیش از ۸ ماه از تزریق واکسن در نمونه‌های حیوانی می‌گذرد و تا به امروز شاهد ایمنی و بی ضرری واکسن هستیم. امیدواریم مراحل بالینی هم همین طور با موفقیت پیش برود. ما به موازات تحقیقات بالینی سرمایه گذاری و راه اندازی خطوط تولید صنعتی را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با پایان فاز دوم، بخش طراحی صنعتی انجام شود و دوز موثر و کافی در اختیار جامعه قرار گیرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.