سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاجی فیروز؛ با شور آفرینی امید به آینده را نوید می‌دهد

یک پژوهشگر تاریخی می‌گوید که حاجی فیروز، با شور آفرینی امید به آینده و فرارسیدن بهار را نوید می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اشکان زارعی پژوهشگر تاریخ گفت: حاجی فیروز یا آتش افروز‌ها یا کوسه برنشینان یا میر‌های نوروزی و نام‌های گوناگون دیگر مردانی هستند که در طول تاریخ ایران با خوانندگی و خنیاگری مژده‌ رسان بهار بوده‌اند.

او افزود: بر پایه پژوهش‌های تاریخی پیشینه‌ پیک‌های نوروزی را باید تا روزگار هخامنشیان پی گرفت، روزگاری که آتش‌افروزها٬ با چهره‌ای سیاه شده٬ جامه‌ای سرخ رنگ و کلاه شیپوری با آتش بازی به پیشواز نوروز رفته تا سیزدهم فروردین با ساز و آواز در کوچه‌ها می‌گشتند.

زارعی بیان کرد: برخی بر این باورند پیش از اسلام در کنار آتش افروزها، سیاهانی با رخت‌های رنگارنگ و آرایش تند به هنگام آغاز سال نو با نواختن دف و دایره و خواندن ترانه‌های نوروزی مردم را سرگرم می‌کردند، اما با برآمدن اسلام و جلوگیری از آتش بازی٬ کوسه برنشینان جایگزین آتش افروز‌ها شدند آنان سوار بر خر با چهره‌هایی خنده دار و کار‌های نمایشی رفتن ننه سرما را جشن می‌گرفتند.

این پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: مسعودی در مروج الذهب می‌گوید: «آیین کوسه برنشینی یا خروج الکوسج» از روزگار کمبوجیه به مصر شام و یمن راه یافت آنان نوروز را نیز گرامی داشته٬ به آن نوروز قبطی می‌گفتند.

اشکان زارعی ادامه داد: میر‌های نوروزی از دیگر پیک‌های بهاری بودند که با پشتیبانی پادشاهان٬ برای سرگرمی٬ شادمانی و خنده پیش از آمدن بهار چندروزی را برتخت پادشاهی نشسته و به گونه‌ی نمایشی فرمان می‌راندند، اگر چه در یک سده گذشته با گسترش زندگی شهرنشینی، آیین کوسه برنشینی و میرنوروزی از میان رفت، ٬حاجی فیروز‌ها با همان پوشش آتش افروزها٬ به جای آتش بازی با دایره و دنبک سرنا و دهل٬ پیام رسان نوروز بوده‌اند.

او بیان داشت: به گفته برخی از کارشناسان٬ حاجی فیروز بازمانده آیین بازگشت سیاوش یا آفرینش دوباره است٬ چهره سیاه شده او یادآور بازگشت وی از جهان مردگان٬ پیراهن سرخش نماد خون سیاوش و شادی او نمایشگر شادی، زایش و رویش است.

جشن کوسه برنشینی در شامات و عراق

این پژوهشگر تاریخی با اشاره به نوشته‌های تقی‌الدین مقریزی تاریخ نگار برجسته مصری در قرن ۸ گفت: این تاریخ نگار از جشن کوسه برنشینی در عراق و میر‌های نوروزی در مصر نام می‌برد٬ هم‌چنین آدام متز٬ داستان دن کیشوت نوشتهٔ «سروانتس» را برگرفته از آیین میرنوروزی می‌داند.

زارعی اظهار کرد: آیین پیک نوروزی در تاریخ دیرینه سال ایران آن چنان با دل و جان مردم درهم آمیخته که هر قومی نامی برای آن برگزیده است، هر چند آتش‌افروزها، کوسه برنشینان٬ میر‌های نوروزی و حاجی فیروزها، مردان گمنامی هستند که آیین ها، باورها، تاریخ و فرهنگ ایران را سینه به سینه پاسداری نموده، با شورآفرینی امید به آینده را در دل مردم زنده نگه داشتند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/ن

برچسب ها: حاجی فیروز ، نوروز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.