به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهنوش قنبری، کارشناس ارشد روانشناسی و درمانگر کودکان و نوجوانان در خوزستان لکنت زبان را یکی از اختلالات گفتاری عنوان کرد و گفت: نوع رفتار مناسب معلمها با دانش آموز دارای لکنت زبان مهم است و نباید با دانش آموزان با عجله صحبت کنند، ضمن اینکه اندکی مکث هنگام سخن گفتن باید مدنظر باشد.
او به برقراری ارتباط چشمی با دانشآموز و دادن وقت کافی برای تکمیل صحبتهای او تاکید کرد و افزود: باید با دانش آموزانی که دچار لکنت زبان هستند در مورد انتظارات از خود و انتظار آنها از شما صحبت و تعامل صورت گیرد، ضمن اینکه باید قوانین ارتباطی در کلاس درس به آنها آموزش داده شوند.
قنبری بر آموزش و اجرای قوانین ارتباطی به دانشآموز دارای لکنت همانند سایر دانش آموزان تاکید کرد و بیان داشت: باید دانش آموزان به بیان نظراتشان در کلاس و مشارکت فعالانه در بحثهای گروهی تشویق شوند، همچنین باید به این افراد اجازه داد تا بدانند لکنت خلاف قوانین کلاس و مدرسه نیست و با رفتار و گفتار خود به دانشآموز نشان دهید مطلبی که بیان میکند برای شما اهمیت دارد نه نحوه بیان آن مهم نیست.
کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: معلمها نباید جملات و کلمات دانشآموز را کامل کرده و به جای او صحبت کنند، ضمن اینکه استفاده از روشهای درمانی لکنت در کلاس نباید به کودک یادآوری شوند، همچنین نباید به گونهای عمل کرد که دانشآموز به خاطر لکنت خجالتزده شود، به عبارت دیگر باید به دانش آموز بفهمانید که لکنتش باعث آزار و اذیت نمیشود.
درمانگر کودکان و نوجوانان ادامه داد: اطلاعات خود راجع به وضعیت گفتاری و ارتباطی کودک را با والدین و درمانگر، دانشآموز در میان بگذارید و در مورد بحث راجع به لکنت در کلاس درس، با کودک و آسیبشناس گفتار و زبان صحبت و مشورت کنید.
انتهای پیام/گ