سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسافرکشانی که پر از خالی شده اند

یار همیشگی مسافرت‌های کوتاه درون شهری این روز‌ها پر از خالی شده، اما چرا و چه باید کرد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، همیشه عده‌ای را چشم انتظار می گذارد تا از راه برسد و با خود آن‌ها را به اینجا و آنجا ببرد. رنگ زردش روشنی بخش چشم منتظران است، هزینه رفت و آمدش نیز مقرون به صرفه‌تر از سایر هم صنفیانش است، اتوبوس را می‌گویم.

اتوبوسی که همیشه عده زیادی را در دل خود جای می دهد، این روز‌ها تعداد مسافرانش کاهش یافته و مردم بیشتر سمت تاکسی‌ها می‌روند.

اوضاع اتوبوس خط واحد در یزد چگونه است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال با فعالی، رئیس سازمان اتوبوس رانی به گفت و گو نشستم. او می‌گوید: درحال حاضر ۱۳۸ دستگاه اتوبوس خصوصی به صورت دو شیفت و ۳۲ دستگاه اتوبوس سازمان به صورت تک شیفت به مردم یزد ارائه خدمات می‌دهند.

فعالی گفت: در چند سال گذشته حدود ۵۴ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید از سوی شهرداری خریداری شده که به قیمت روز حدود دویست میلیارد تومان ارزش دارد. ۴۷ دستگاه خصوصی با مدل‌های جدید جایگزین شده و ۴۱ اتوبوس که فاقد کولر بودند با همت بهره برداران خصوصی با هزینه‌ای حدود ده میلیارد تومان در سال‌های قبل به کولر مجهز شده اند که بدین ترتیب تمام اتوبوس‌های سطح شهر یزد مجهز به گرمایش و سرمایش شده اند.

این مسئول می‌گوید: درحال حاضر استقبال خوبی از اتوبوس‌های سطح شهر نمی‌شود به گونه‌ای که  فقط حدود ده درصد از هزینه‌های مربوطه، از فروش بلیط حاصل می‌شود و با توجه به اینکه چند سالی است دولت به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند، بقیه هزینه‌ها از بودجه شهرداری تامین می‌شود.

باز هم پای کرونا در میان است

فعالی درباره تاثیر کرونا ویروس بر حمل و نقل عمومی می‌گوید: پیش از سال ۹۸ استقبال و استفاده مردم از اتوبوس به گونه‌ای بوده که حدود ۳۰ درصد هزینه‌های مستقیم اتوبوس از طریق فروش بلیط حاصل می‌شد، اما از سال ۹۹ پیدایش کرونا که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را در پی داشت، باعث کاهش شدید استفاده از اتوبوس‌های شهری شد و به همین دلیل درآمد حاصل از فروش بلیط نیز کاهش چشمگیری دارد.

کمبود ایستگاه اتوبوس معضلی که باید رفع شود

برای اینکه بهتر و بیشتر با مشکلات حوزه اتوبوس خط واحد آشنا شوم با محمد که در ایستگاهی چشم انتظار اتوبوس نشسته بود گفت و گو کردم.

محمد گفت: نبود صندلی برای استراحت مسافر در زمان انتظار یکی از مشکلات است، زیرا گاهی اتوبوس‌ها با تاخیر می‌آیند که بیشتر مسافران از جمله مسافران پیر یا کودک دچار مشکل می‌شوند.

خانم علوی نیز جوانی دانشجو است که گلایه‌هایی در خصوص خدمات رسانی اتوبوس‌ها دارد و می‌گوید: در برخی مسیر‌ها مدت زمان انتظار بسیار بالاست و برای من دانشجو و یا دانش آموزان باعث اخلال در رفت و آمد می‌شود که به نظر می‌رسد دلیل این مشکلات کمبود اتوبوس در آن مسیر است.

تجهیز یزد به ایستگاه‌های جدید

به طور کلی ۹۵۰ ایستگاه در سطح شهر یزد وجود دارد که ۵۴۳ ایستگاه دارای سرپناه هستند.

فعالی می‌گوید: از چند ماه گذشته شروع به بازسازی و نوسازی پایانه‌های شهری کردیم و در حال حاضر براساس طرح مصوب نسبت به تهیه ایستگاه‌های جدید برای بافت تاریخی اقداماتی داشتیم تا در اوایل سال آتی ایستگاه‌ها نصب و مورد بهره برداری قرار گیرند.

او گفت: بقیه ایستگاه‌ها در دست تعمیر و رفع اشکال هستند. البته با توجه به عدم نظافت ایستگاه‌ها در هماهنگی به عمل آمده با شهرداران مناطق و همت معاونین خدمات، شروع به شست و شو و نظافت ایستگاه‌های سطح شهر کردیم تا بتوانیم محیطی خوب و تا حدودی مناسب را برای استفاده کنندگان به وجود آوریم.

فعالی می‌گوید: حداکثر زمان انتظار در خطوط درجه یک ۵ دقیقه، در خطوط درجه دو ۱۰ دقیقه و در خطوط درجه ۳ و ۴ که مسافر کم است و مردم کمتر از آن خطوط استفاده می‌کنند عدد بیشتری است.

این مسئول می‌ گوید: یکی دیگر از مواردی که در آینده اجرایی می‌شود راه اندازی حمل و نقل ترکیبی است تا براساس نیاز هر مسیر نسبت به ارائه خدمت اقدام نماییم.

او گفت: نرم افزار جامع حمل و نقل شهری یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند به عنوان محرک اصلی در استفاده از حمل و نقل عمومی مورد استفاده شهروندان قرار گیرد که در این سامانه شهروندان می‌توانند با اعلام مبدا و مقصد خود و زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مد‌های حمل و نقل عمومی در زمان مورد نظر به مقصد مشخص شده برسند.

شنیدن انتقادات و پیشنهادات مردمی با "پویش پر از خالی"

مسئولان برای شنیدن انتقادات و پیشنهادهای مردمی دست به ابتکاری زده اند تا ضمن شنیدن نظرات مردم هیجان و پویشی بین آنان ایجاد کنند.

حمید زارع رییس ستاد آموزش شهروندی شهرداری یزد در خصوص "پویش پر از خالی"می گوید: این پویش با همت ستاد آموزش شهروندی شهرداری و به سفارش سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد راه اندازی شد که هدف از اجرای آن دریافت نظرات و پیشنهادهای شهروندان یزدی در خصوص بررسی علت استقبال کم مردم یزد از اتوبوس خط واحد و حوزه حمل و نقل عمومی است. همچنین این پویش تلنگری برای مسئولین این حوزه است تا گوش شنوایی باشند برای ناگفته‌های حمل و نقل عمومی در شهر یزد.

وی گفت:  این پویش برای دومین سال است که از سوی ستاد آموزش شهروندی اجرا می‌شود و از دستاورد‌های این پویش در سال قبل می‌توان به راه اندازی سامانه اتوبوس یاب شهرداری یزد اشاره کرد که به مدیریت زمان شهروندان برای استفاده بهینه از حمل و نقل عمومی کمک می‌کند.

به گفته وی سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ پیام در قالب‌های عکس، نوشته، پوستر، نقاشی و... دریافت شد که این پیشنهادها و انتقادات به شورای شهر وقت تقدیم شد تا در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی و اقدام قرار گیرد و به ده ایده برتر نیز جوایز نقدی تعلق گرفت.

فعالی رئیس سازمان اتوبوس رانی می‌گوید: امیدواریم با پیشنهادهای خوب و موثری که شهروندان ارسال می‌کنند، بتوانیم سرویس‌های بهتری را ارائه نماییم چراکه صاحب اصلی همه این تجهیزات و امکانات، شهروندان یزدی هستند.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس‌های شهری علاوه بر کمک به سلامت هوای شهر می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری داشته باشد، اما برای استقبال مردم از این وسایل باید هر چه سریع‌تر مشکلات و معضلات رفع شوند تا مسافر، اتوبوس را بر ماشین شخصی یا سایر وسایل حمل و نقل انتخاب کند.

گزارش از: الهام وادی

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Reza
۲۰:۲۰ ۱۸ دی ۱۴۰۰
چرا از همت مدیران قبلی بابت نوسازی ناوگان صحبت نشد حمل و نقل ترکیبی وقتی تاکسی خصوصی است یک خواب خرگوشی است کافیه کل هزینه اتوبوس رایگان بشه تا مردم استقبال کنند مهمترین معطل اتوبوس بی نظمی و عدم اطلاع رسانی زمان انتظار در ایستگاه است