سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

افزایش یک میلیون تنی تولید برنج با اجرای زه کشی در شالیزارها

با اجرای پروژه در استان‌های شمالی و بهره گیری از آب سبز حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب صرفه جویی آب خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان - علیمراد اکبری گفت: از سفرهای استانی رئیس جمهور در ۱۲ استان در بخش آب و خاک ۳ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله، کانال‌های عمومی آبیاری و بازسازی و مرمت قنوات اختصاص داده شده است.

بنابر اعلام معاونت آب و خاک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکنون اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان پیش بینی شده که در کمیسیون تلفیق و صحن علنی ممکن است، تغییراتی رخ بدهد.

به گفته او، در دولت سیزدهم ۲ تا ۳ پروژه بزرگ در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان همچون اجرای تجهیز و نوسازی شالیزارها و خشکزارها و زه کشی اراضی با نگاه فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تولید برنج، کلزا و علوفه اجرا خواهد شد.

در سفر رئیس جمهور به گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که اجرای این پروژه‌ها در افزایش تولید برنج، علوفه و کلزا تاثیر بسزایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای پروژه در استان‌های شمالی حدود ۹ تا ۱۰ میلیارد مترمکعب مدیریت آب صورت می‌گیرد، ضمن آنکه حدود یک میلیون تن به تولید برنج و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کشت کلزا اضافه می‌شود.

بنابر آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۲ تا ۲.۲ میلیون تن برنج تولید می‌شود که اجرای این پروژه‌ها در استان‌های شمالی کشور را از واردات بی نیاز می‌کند.

اکبری گفت: با توجه به آنکه ۴ میلیون هکتار از خاک کشور دچار محدودیت شوری است، بنابراین از تجربه کشورهای برنج خیز همچون ژاپن و کره در زه کشی شالیزارهای شمال استفاده خواهیم کرد.

طبق اعلام معاونت آب و خاک اجرای پروژه‌ها در استان‌های شمالی مستلزم اعتباری حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان است که بخشی از این اعتبار با تهاتر نفت و بخشی فاینانس تامین می‌شود.

در دهه فجر ۱۹۶۹ پروژه کلان و کوچک با ارزش یک هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان افتتاح می‌شود که اجرای این پروژه‌ها ۶۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.