سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در صورت اجرایی شدن در سال ۱۴۰۰

سرشماری به روش سنتی ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت

رئیس مرکز آمار گفت: اجرای سرشماری به روش جدید ثبتی‌مبنا، موجب کاهش هزینه‌ها و ارتقای کارایی و بهره‌وری در نظام آماری می‌شود.

آقای جواد حسین زاده گفت: سرشماری ثبتی مبنا نوعی سرشماری است که در آن، اطلاعات مربوط به واحد‌های آماری (افراد یا واحد‌های مسکونی) به جای مراجعه حضوری به آن‌ها و انجام عملیات میدانی، بر اساس ثبت‌های آماری حاصل می‌شود.

او می‌گوید، در سرشماری ثبتی‌مبنا، مراجعات مکرر مأموران آمارگیر به افراد و خانوار‌ها مورد نیاز نخواهد بود و با استفاده از ریزداده‌های اداری، نرخ بی‌پاسخی سوالات کاهش یافته و دقت آمار‌های ارائه شده افزایش می‌یابد. در واقع سرشماری ثبتی‌مبنا یک تصویر لحظه‌ای از جمعیت نیست و دارای پویایی است که اطلاعات آن همواره در طول زمان بروزرسانی شده و هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی آمار، تاکنون سرشماری‌ها با شیوه سنتی یعنی مراجعه حضوری به خانوار و تکمیل اطلاعات پرسشنامه بر اساس اظهار پاسخگو انجام می‌شد که پیچیده و هزینه‌بر بود. در این روش، یک تصویر لحظه‌ای از جمعیت کشور به دست می‌آید؛ اما با افزایش جمعیت کشور‌ها، تقاضا‌های آماریِ کاربران و سیاستگذاران در خصوص اطلاعات آماری بیشتر و دقیق‌تر و در فواصل زمانی کمتر به ویژه در چارچوب نظام‌های مدرن، از یک سو و از سوی دیگر سنگین بودن و مشکلات اجرای سرشماری‌ها به روش سنتی، کشور‌ها به سمت روش‌های بهینه‌تر انجام سرشماری پیش می‌روند.

آقای حسین زاده گفت: از جمله مزایای اجرای سرشماری به روش ثبتی‌مبنا، کاهش هزینه‌ها، ارتقای کارایی و بهره‌وری، ارتقای دقت و کیفیت اطلاعات، توسعه دولت الکترونیک و یکپارچه‌سازی و اعمال استاندارد‌ها بر روی داده‌ها و اطلاعات در گردش بین دستگاه‌های اجرایی، توسعه خدمات الکترونیک، در نظام آماری است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، هماهنگی بین دستگاه‌های تولیدکننده آمار جمعیت، با اجرای سرشماری به روش ثبتی‌مبنا و بهره‌گیری از نتایج آن موجب می‌شود تا آمار‌های گوناگونی که در حوزه جمعیت از منابع مختلف ثبتی و سرشماری‌ها ارائه می‌شود، از هماهنگی و انطباق بیشتر برخوردار شده و برخی ناهماهنگی‌های موجود در شاخص‌ها و نماگر‌های کلان جمعیتی برطرف شود.

برآورد‌های به عمل آمده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در صورت اجرای سرشماری سال ۱۴۰۰، هزینه اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن سنتی، بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که انجام سرشماری‌های ثبتی‌مبنا سبب کاهش این هزینه‌ها خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.