سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه تئاتر در کردستان منتشر شد

کتاب دوجلدی "تئاتر در کردستان" از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان به نویسندگی "عبید رستمی و بهارلطافتیان" منتشر شد.

 رئیس حوزه هنری کردستان گفت: با توجه به رسالت وتولید محور بودن حوزه هنری، در ادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و در قالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان کتاب ارزشمند و جامع "تئاتر در کردستان" در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان منتشر و تعداد مجلدات دانشنامه به عدد ۱۰ رسید.

امین مرادی گفت: در این اثر دو جلدی که به همت و تلاش یک زوج هنرمند عرصه تئاتر"عبید رستمی و بهار لطافتیان" با سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها  ورسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن به صورت مفصل تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.

او تصریح کرد: معرفی کامل "تماشاخانه‌های تئاتر درکردستان"، " مراکز آموزشی تئاتر"، " یونیما درتئاتر کردستان" تاریخچه‌ای کامل از مهمترین جشنواره‌های تئاتر برگزار شده در کردستان درج و دراختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مرادی با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال ۹۵ توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به قصد مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شد و به گونه‌ای فراهم می‌آمد که جنبه متن درسی داشته باشد، و بدین سبب با دانشنامه امروزی، که عمدتاً به‌عنوان مرجع به کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.

 رئیس حوزه هنری کردستان افزود: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی وهنری به فعالیت مشغول هستند و تمامی طرح‌ها و پروپوزال‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین شده برای این دانشنامه را بررسی و در تمامی مراحل نگارش و تدوین در جهت انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه نامه تنظیم شده برآن اثر تأیید شده نظارت دارند.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان ادامه داد: در فاز نخست ۴ عنوان از این دانشنامه شامل "کردستان و شرق شناسان"  اثر دکترکامبیز کریمی، " کردستان و مشاهیر – (سنجرخان) " اثر دکتر اسماعیل احمدی، "کردستان و ادب حماسی" اثر" دکتر هادی یوسفی" و "کردستان و ادبیات عامه اثر دکتر "جمال احمدی" در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ با حضور مسئولین کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی  شد.

رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان اظهار داشت: متأسفانه بدلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کار‌ها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته از مجموع ۹ طرح در دست اقدام ۴ عنوان با "عناوین کردستان و سینما" اثر" دکتر جلال نصیری هانیس"، "کردستان و عرفان " اثر " دکتر بهروز خیریه "، " کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی" اثر" محمد میرزایی" و"کردستان و معماری" اثر "دکتر صلاح ویسی" نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ، شنبه در ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

او ادامه داد: کتاب " تئاتر در کردستان" توسط انتشارات پرهیب در دو جلد منتشر شده است و به زودی در مراسمی از آن رونمایی بعمل می‌آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.