سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومین روز بازدید ارزیابان یونسکو از رشت

ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی یونسکو امروز از موزه رشتی‌دوزی و سرای صنایع‌ دستی رشت بازدید کردند.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی گیلان گفت: ارزیابان شورای جهانی صنایع‌ دستی یونسکو امروز در دومین روز سفر خود به شهر رشت، از موزه رشتی‌دوزی این شهر واقع در عمارت کلاه‌فرنگی و اجرای زنده هنرمندان صنایع‌دستی که با هدف حفظ و معرفی هنر‌های سنتی دایر شده، بازدید کردند.

او افزود: موزه رشتی‌دوزی نخستین موزه تخصصی این رشته ارزشمند است که نقطه عطفی در شناسایی و معرفی صنایع‌دستی استان گیلان بوده و می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق گردشگری استان بگذارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، رشتی‌دوزی از جمله رشته‌های ارزشمند صنایع‌ دستی استان گیلان است و شهر رشت نیز در سال‌های گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط این اداره کل به عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی ثبت و معرفی شده است.

جهانی تصریح کرد: در ادامه بازدید‌های امروز ارزیابان از سرای صنایع‌ دستی واقع در بنای قدیم شهرداری رشت، نمایشگاه تمبر و البسه محلی واقع در ساختمان اداره پست، کارگاه چرمی دست‌دوز دایره هنر در خیابان سعدی، خانه کارآفرینی و مهارت صنایع‌ دستی در رشتیان بازدید کردند.

بازدید ارزیابان از نمایشگاه دائمی خانه صنایع دستی رشت

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ادامه با حضور در نمایشگاه خانه صنایع دستی و هنر‌های سنتی شهر رشت از بخش‌های مختلف این نمایشگاه دائمی بازدید کردند و با توضیحات هنرمندان و مسئولان مربوطه در جریان روند ساخت و فعالیت بخش‌های مختلف حوزه صنایع‌ دستی قرار گرفتند.

ایتی سینگ، یکی از ارزیابان شورای جهانی ضمن بازدید از خانه صنایع دستی شهر رشت گفت: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی تأثیر زیادی در نشان دادن هنر ایرانی دارد.

او افزود: نقش زنان در توسعه و رونق رشته‌های صنایع‌دستی قابل توجه و ستودنی است. البته می‌توان همواره بازتاب سلیقه و ظرافت روحی زنان ایرانی را به عنوان طراحان و تولیدکنندگان محصولات صنایع دستی در محصولات متنوع تولید شده مشاهده کرد.

ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی تصریح کرد: ایران یکی از کشور‌های اصلی تولیدکننده محصولات صنایع دستی در جهان محسوب می‌شود و مشاهدات ما در بازدید‌های اخیر حاکی از این است که زنان در این فعالیت‌ها مشارکت چشمگیری دارند.

در نمایشگاه دائمی صنایع دستی و هنر‌های سنتی، آثار هنرمندان بخش صنایع دستی در زمینه‌های البسه محلی، سفال سنتی، خراطی، معرق، منبت و رشتی دوزی و تولیدات چرمی دست‌دوز به نمایش گذاشته شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.