سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستیار رییس جمهور:

مردمی‌سازی با اختصاصی سازی امور تفاوت دارد

عبودتیان با بیان اینکه هیچ مشکلی را نمی‌توان بدون اراده عمومی و کمک مردم حتی با وجود تامین منابع مالی حل کرد، گفت: مردم باید در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا دخیل شوند و مردمی سازی و اختصاصی سازی متفاوت است.

سیداحمد عبودتیان در نشست با نخبگان و حلقه‌های میانی استان فارس در شیراز گفت: نظام‌های حکمرانی الگویی خاص دارد که جمهوری اسلامی بعد ۲ هزار و ۵۰۰ سال نظام شاهنشاهی الگویی نو و جدید بود که توسط امام خمینی (ره) به دنیا معرفی شد.

او با بیان اینکه امام خمینی (ره) الگویی از حکمرانی تاسیس کرده که تک تک آدم‌ها در آن موضوعیت دارند، عنوان کرد: امام راحل در سال ۵۷ الگویی را تبیین، اما تصمیم گیری را به رای مردم واگذار کردند.

دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت معتقد است که بنیانگذار انقلاب اسلامی از روی استیصال، بنیاد‌ها و نهاد‌هایی ازجمله کمیته انقلاب اسلامی و نهضت سواد آموزی را راه‌اندازی نکردند بلکه الگویی را وارد جامعه می‌کنند که همه مردم در آن مسئولند.

او گفت: ۹۷ مورد از این نوع ارگان‌ها و نهاد‌های توسط مردم بعد از انقلاب اسلامی تشکیل و در حوزه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و... فعالیت دارد.

عبودتیان هدف تشکیل حکومت اسلامی را رشد دادن انسان به سمت عبودیت دانست و گفت: اگر محدودیت منابع هم نباشد هیچ مشکلی را نمی‌توان بدون اراده عمومی و کمک مردم حل کرد.

او گفت: پیچیده‌ترین نوع حکمرانی در زمان جنگ است و الگو تامین نیروی انسانی کشور ما در جنگ هشت ساله ایران و عراق براساس مشارکت مردمی بود که به بهترین شکل مدیریت و عموم مردم از اقشار مختلف برای دفاع از میهن وارد میدان شدند.

دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت با طرح این موضوع که بعضی می‌گویند که اکنون اجرای الگو مردمی سازی با دهه ۶۰ تفاوت دارد، افزود: مگر با الگوی مردمی سازی، طرح مواصات و همدلی در زمان همه گیری بیماری کرونا برای حمایت از قشر ضعیف جامعه به راه نیفتاد؟

او با بیان اینکه موضوع مردمی سازی امور از دهه ۹۰ به شکل جدی‌تری در کشور به راه افتاده است، اظهارکرد: در دهه ۹۰ نسلی به میدان آمده که توان زیادی در خصوص به میدان آوردن ظرفیت‌ها را دارد.

عبودتیان گفت: الگوی مردمی سازی جمهوری اسلامی در چله دوم انقلاب وارد میدان شه و گروه‌های مردمی در یک مسأله متمرکز و با ابتکار از این ظرفیت عظیم، در بخش‌های مختلف بهره‌برداری شود. مردم باید در تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا دخیل شوند و باید برای این مسأله طراحی دقیقی صورت پذیرد.

دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت با بیان اینکه در یکسال گذشته چالش‌ها و آسیب‌های در زمینه مردمی سازی شناسایی شده است، گفت: آمادگی در مردم برای مشارکت در امور زیاد است، اما در زمینه فهم حکمران ضعیف هستیم و باید در این زمینه گفتمان سازی صورت پذیرد.

او، نبود حلقه‌های میانی در همه امور را از دیگر چالش‌های بخش مردمی سازی دانست و افزود: در حال حاضر تنها سه درصد سهم اقتصاد کشور به تعاون تعلق دارد که این بخش موضوع بسیار مهمی در زمینه مردمی سازی است و باید این سهم گسترش یابد.

دستیار رییس جمهور در امور مردمی سازی دولت معتقد است که بروکراسی پیچیده، دیگر معضل بخش مردمی سازی است که این عرصه نیازمند تغییر است و ساختار اداری بر جای مانده از الگو‌های غربی مشکلات زیادی دارد که باید اصلاح شود.

عبودتیان در ادامه گفت: استفاده از رسانه برای مردمی سازی مهم است و باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی با بیان اینکه مردم نسبت به فساد و کم کاری بعضی مسولان مطالبه و گلایه دارند گفت: ارتباط با حلقه‌های میانی به خصوص در حوزه‌های غیرفرهنگی باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

او بر جهاد تبیین تاکید کرد و گفت: در این دولت دشمنان نتوانستند حتی یک سال تحمل کنند و سعی در ایجاد آشوب کردند، دولت اقدامات زیادی در زمینه‌های مختلف انجام داده که حتی بخش کوچکی از آن تبیین نشده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.