سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصیه حجت‌الاسلام انصاریان به دوست‌داران امیرالمومنین(ع) + فیلم

حجت‌الاسلام انصاریان گفت: همه ما با خواست و کمک خدا بیاییم در این ایام ولایت امیرالمؤمنین(ع) از اهل تقوا بشویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم در سخنرانی با موضوع وحی به پیامبر (ص) در خصوص امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: اهل‌سنت کتاب مفصّلی به‌نام «تاریخ دمشق» دارند که مؤلف روایات فوق‌العاده مهمی را در این کتاب از طریق اسناد خودشان درباره شخصیت، عظمت، کرامت و بزرگی امیرالمؤمنین (ع) نقل می‌کند. تمام این روایات را هم از قول پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام نقل کرده است.

امیرالمؤمنین (ع)، آقای همه مسلمان‌هاست

وی ادامه داد: ازجمله، این روایت خیلی جالب و کم‌نمونه را نقل می‌کند که حضرت می‌فرمایند: «أوحی إلیّ فی علیّ» درباره علی‌بن‌ابی‌طالب به من وحی شد. وحی‌کننده کیست؟ معلوم است که چه کسی به انبیا وحی می‌کرده است! چه کسی به پیغمبر اکرم (ص) در این ۲۳ سال وحی می‌کرده است! روشن است که کسی غیر از خدا صاحب وحی نیست. حضرت می‌فرمایند که به من درباره امیرالمؤمنین، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) وحی شده است؛ چه‌چیزی وحی شده است؟

انصاریان تصریح کرد: «أنّه سَیّد الْمُسلمین» علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) یقیناً آقای همه مسلمان‌هاست. «سید» یعنی پیشرو، آقا و بزرگ قوم؛ معنی‌اش این است که حق امیرالمؤمنین (ع)، حق ولایت و امامت و هر حق دیگری که خدا برای او قرار داده، بر تک‌تک مسلمانان از زمان خودش تا روز قیامت مقدّم است. بنابر این روایت که اهل‌سنت در تاریخ دمشق نقل می‌کنند، کسی عملاً و اعتقاداً حق ندارد کسی را بر امیرالمؤمنین (ع) مقدّم کند!

نباید کسی را بین امیرالمومنین و پیغمبر (ص) فاصله قرار داد

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر کسی را در اعتقاد مقدّم کند، ظلم سنگینی را مرتکب شده و اگر کسی را عملاً بر امیرالمؤمنین (ع) مقدم کند، ظلم سنگینی مرتکب شده است. امیرالمؤمنین (ع) بعد از پیغمبر اکرم (ص)، حاوی و جامع همه ارزش‌های الهی و انسانی است و نباید کسی را بین او و پیغمبر (ص) فاصله انداخت. این ستم، ستم بسیار سنگینی است. این متن روایتی است که صاحب تاریخ دمشق نقل می‌کند؛ پیغمبر (ص) فرموده‌اند: به من وحی شده که علی آقای تمام مسلمان‌هاست؛ یعنی مقدّم بر همه‌چیز است.

امیرالمؤمنین (ع)، امام و پیشوای متقین

وی گفت: «وَ إمٰامُ الْمُتّقین» و از جانب پروردگار عالم به من وحی شده که علی‌بن‌ابی‌طالب، رهبر و پیشوای پرهیزکاران عالم است. طبق معنایی که ائمه از اهل تقوا دارند، این‌ها کسانی هستند که در درجه اول، خوددار از گناه و در مرحله بعد، مطیع پروردگار هستند؛ یعنی ویژگی اهل تقوا این است: اینان عبدالله هستند و به‌طور کلی از شیطان، شیطنت و ابلیس جدا هستند.

دوستان و عاشقان حقیقی پروردگار

انصاریان با اشاره به اینکه اهل تقوا و وفاداران به عهد، دوستان واقعی خداوند است، گفت: پروردگار در قرآن مجید درباره اهل تقوا می‌فرماید: «إِنْ أَوْلِیٰاؤُهُ إِلاَّ اَلْمُتَّقُونَ» (سوره أنفال، آیه ۳۴) دوستان و عاشقان واقعی من، گروه دیگری جز اهل تقوا نیستند. همچنین در آیه ۱۹۴سوره بقره می‌فرماید: «وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ اَللّٰهَ مَعَ اَلْمُتَّقِینَ» تقوا پیشه کنید و بدانید که یقیناً خدا در دنیا و آخرت همراه اهل تقواست. در آیه دیگری نیز از قرآن می‌فرماید: «بَلیٰ مَنْ أَوْفیٰ بِعَهْدِهِ وَ اِتَّقیٰ» (سوره آل‌عمران، آیه ۷۶) کسی که وفادار به عهد و اهل تقواست.

مصادیق عهد الهی

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: این عهد خدا چیست؟ یکی از عهد‌های خداوند، امامت و ولایت است؛ چنان‌که از قول پروردگار در سوره بقره خطاب به ابراهیم (ع) می‌خوانیم. وقتی ابراهیم (ع) عرض کرد که خدایا در ذریه من هم امام انتخاب می‌شود، خطاب رسید: «لاٰ ینٰالُ عَهْدِی اَلظّٰالِمِینَ» (سوره بقره، آیه ۱۲۴) بله امام انتخاب می‌شود، اما امام عادل و امام معصوم؛ این مقام باعظمت به آلودگان نمی‌رسد. عهد دیگر خدا، توحید است؛ یک عهد خدا هم قرآن است؛ یک عهد خدا نیز واجبات الهی است.

سرانجام نیک پرهیزکاران و اهل تقوا

وی تصریح کرد: «مَنْ أَوْفی‏ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی‏ فَإِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ» (سوره آل‌عمران، آیه ۷۶) کسی که اهل وفای به عهد خدا و اهل تقواست، بداند و یقین داشته باشد که خداوند متعال عاشق اهل تقوا، یعنی عاشق پاکان، درستکاران، راستگویان و درست‌کرداران است. امیرالمؤمنین (ع) امام این گروه است. در سوره مائده می‌خوانیم: «إِنَّمٰا یتَقَبَّلُ اَللّٰه مِنَ اَلْمُتَّقِینَ» (سوره مائده، آیه ۲۷) من عمل را از اهل تقوا قبول می‌کنم. البته ما را دعوت نکرده‌اند که تقوای ما در حد انبیا و ائمه باشد؛ اما باید در حد ظرفیت وجودی خودمان از اهل تقوا باشیم.

انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در آیه ۸۳ سوره قصص می‌فرماید: «وَ اَلْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ» سرانجامِ نیک فقط برای پرهیزکاران است. این‌طور که پیغمبر (ص) می‌فرمایند: به من وحی شده که علی امام متقین است؛ اگر اهل تقوا نبودیم، همه ما، مرد و زن، جوان و پیر، با خواست و کمک خدا بیاییم در این ایام ولایت امیرالمؤمنین (ع) از اهل تقوا بشویم. با اهل تقوا شدن نیز مأموم واقعی امیرالمؤمنین (ع) شده و به ارزش‌های تقوا در دنیا و آخرت برسیم.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.