سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حوزه آموزش بايد توسعه دهنده بازار كار باشد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حوزه آموزش باید توسعه دهنده بازار کار باشد و برای این بازار نیازآفرینی و ظرفیت سازی کند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در سیصد و سومین (۳۰۳) جلسه کمیسیون برنامه‌های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف آموزش و پرورش توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش متناسب با استاندارد‌های ملی، بازار کار و پذیرش عمومی و علائق جامعه است.

وی افزود: باید محدودیت‌هایی که باعث عدم توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شود را رفع نمود تا زمینه تحصیل برای متقاضیان و علاقه‌مندان به این رشته فراهم شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توجه جدی به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش یک ضرورت است، اظهار داشت: اگر دنبال افرادی ماهر، توانمند و با کارآیی بالا برای ورود به بازار کار هستیم، مدیریت کلان کشور باید نسبت به توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

امانی بیان داشت: متناسب سازی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بر اساس منطق و استاندارد‌های ملی باعث توسعه کیفی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: این بخش نیازمند یک تفکر جدید یکپارچه و منسجم برای توسعه کمی و کیفی است. مهم‌ترین موضوع در اینجا توجه جدی به فهم و درک عمومی جامعه در طراحی و راه اندازی رشته‌های جدید فنی و حرفه‌ای و کاردانش است تا به یک نوآوری ملی در این زمینه دست بیابیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: اکنون اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش زیاد شده است و نباید با تصمیمات نادرست جلوی توسعه کمی و کیفی آن‌ها گرفته شود.

امانی با اشاره به اینکه آموزش درست و اصولی باعث شکوفایی استعداد‌ها می‌شود ابراز داشت: پاسخگویی به نیاز‌های جامعه بر اساس منطق، فهم عمومی، علایق و استاندارد‌های ملی یک ضرورت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: توجه جدی به بحث کیفیت آموزش، مهارت آموزی، محتوای برنامه درسی، استادکار ماهر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم از جمله مواردی است که باید در توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ظهور فناوری‌های نوین در جهان و به تبع آن پدید آمدن شغل‌های جدید، می‌طلبد با منطق جدیدی وارد عرصه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بشویم، چون با توسعه فناوری‌های جدید یک سری از شغل‌ها از بین می‌روند و یک سری شغل‌های جدید جای آن‌ها را می‌گیرد لذا باید یک پایش اصولی و منطقی درباره برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام شود تا با نیاز‌ها و شرایط کنونی جامعه مطابقت بیشتری داشته باشند. 

امانی با طرح این سوال که چرا به هنرستان‌هایی که دارای استاندارد‌های لازم و مجوز از مراجع معین هستند اجازه فعالیت داده نمی‌شود، اظهار کرد: وقتی یک متقاضی تاسیس هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مرجع مشخص و استاندارد‌های لازم را دارا می‌باشد نباید برای آن‌ها موانع و محدودیت ایجاد شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: نیازسنجی، پاسخگویی به علایق متقاضیان و نیاز‌های دنیای کار رفع موانع و محدودیت‌های توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش از جمله کار‌هایی است که باید در اولویت کاری آموزش و پرورش قرار گیرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.