سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات بیش از ۳۷ هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از صادرات ۳۷ هزار و ۹۶۲ تن محصولات کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال از گمرکات این استان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۳۱ درصدی دارد.

مجتبی دهقان پور ضمن گرامیداشت ۲۹ مهر ماه روز ملی صادرات بیان کرد: ارزش محصولات صادر شده ۳۸ هزار و ۳۲۴ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۱۸ درصدی نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اذعان به اینکه بخش قابل توجه‌ای از محصولات زراعی و باغی استان فارس از کمرگات دیگر استان‌ها به ویژه بوشهر و هرمزگان از کشور خارج می‌شود که آماری از میزان و ارزش آن در دسترس سازمان جهاد کشاورزی این استان نیست، افزود: سهم وزنی و ارزشی محصولات کشاورزی از صادرات غیر نفتی این استان به ترتیب ۹ و ۱۱ درصد برآورد شده است.

او با اشاره به اینکه عمده کشور‌های هدف صادرات شامل عراق، افغانستان، آلمان، ترکیه، پاکستان، قطر، کویت و امارات متحده عربی بوده، ابراز کرد: سهم صادرات محصولات مختلف کشاورزی از لحاظ وزنی به ترتیب شامل محصولات فرآوری شده در صنایع تبدیلی با ۸۶ درصد، محصولات زراعی با ۵ درصد، محصولات باغی با ۴ درصد، محصولات دامی با ۳ درصد و محصولات شیلاتی ۲ درصد می‌شود.

دهقان پور با بیان اینکه بیشترین سهم صادراتی از لحاظ ارزشی نیز به ترتیب متعلق به محصولات صنایع تبدیلی با ۸۷ درصد، محصولات باغی با ۵ درصد، محصولات دامی با ۴ درصد، محصولات شیلاتی و زراعی هر کدام با ۲ درصد است، اضافه کرد: عمده محصولات فرآوری شده شامل لبنیات، کشمش، خشکبار، خوراک دام، شیره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عرقیات، آب میوه و سوسیس می‌شود.

او با بیان اینکه بر اساس آمار و گزارش‌های موجود محصولات فرآوری شده به لحاظ وزنی و ارزشی سهم قابل توجه‌ای از صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان فارس را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن شرایط صادرات محصولات نقش بسزایی دارد.

دهقان پور تاکید کرد: بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمند‌ترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که در افزایش مبادلات تجاری بین المللی نقش اثر گذاری ایفاء می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۶:۵۴ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
چرا سیب زمینی صادر نمیشه همش رو دست کشاورز مونده