سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومین روز جشنواره موسیقی «امیر جاهد» چگونه گذشت؟

دومین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» در گونه‌های موسیقی کلاسیک و پاپ در پنج گروه سنی به میزبانی برج آزادی برگزار شد.

دومین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» جمعه- ۱۲ آبان‌ماه در برج آزادی تهران با همراهی هیئت داوران متشکل از آندره مرادیان (پیانو)، امیرپدرام طاهریان (ویلن) و آرام روحانی (گیتار) برگزار شد.

در ابتدا و در بخش گروه‌نوازی، گروه «سام» به سرپرستی زنده‌یاد پیمان گودرزی با جانشینی آنوشا تقوی در رده سنی «الف» اجرای خود را برگزار کرد. پس از این اجرا، نوبت به اجرا‌های رده سنی «ب» رسید و گروه «گهواره سُل» به سرپرستی زهره حدادی، گروه «آلما» به سرپرستی پارسا شکوفه آبکنار، گروه «سورن» به سرپرستی آمنه خدادادی و گروه «فرداد» به سرپرستی امین غفاری‌خضری اجرا‌های خود را به روی صحنه بردند.

در ادامه و بعد از استراحتی کوتاه، در کنار اجرای قطعات موسیقی کلاسیک چند گروه قطعاتی در گونه موسیقی فیلم و پاپ قطعاتی اجرا کردند. در رده سنی «الف»، دوئت ساز‌ها با ترکیب فلوت و پیانو، ویلن و پیانو، پیانو و فلوت و... برگزار شد. اجرا‌های دوئت در رده سنی «ج» ادامه پیدا کرد و در این بخش، دونوازی پیانو و ویلن، گیتار و هارمونیکا انجام شد و در بخش رده سنی «د» نیز دوئت هارمونیکا و گیتار و دیگر ترکیبات سازی به روی صحنه رفت.

توجه نسل نوجوان موسیقی به درست کارکردن است

امیرپدرام طاهریان داور بخش ویولن در مورد اجرا‌های روز دوم جشنواره اظهارداشت: اجرا‌ها بسیار متفاوت بود و نوازندگانی از سنین بسیار پایین تا سنین بسیار بالا در این جشنواره حضور داشتند و سطح کیفی اجرای شرکت‌کنندگان متفاوت بود. در مجموع فرآیند جشنواره بسیار خوب است، به دلیل اینکه هر چقدر بتوانیم جشنواره‌های تخصصی خارج از جشنواره‌های عمومی که در جامعه باب است، داشته باشیم و بهای بیشتری به آن‌ها بدهیم، این نوازندگان سال به سال می‌توانند رشد بیشتری داشته باشند و سطح کیفی بالاتری برایشان به وجود بیاید.

وی افزود: حتی می‌توانیم استاندارد‌های جشنواره را برای دوره‌های بعد ارتقا دهیم و استانداردی را تعریف کنیم که این نوازندگان بتوانند در هر رده سنی یکدست‌تر باشند و برای ورود این نوازندگان به جشنواره، معیاری تعریف شود. به هر حال این رویداد را می‌توان به فال نیک گرفت. تاکنون پنج دوره این جشنواره برگزار شده و دارای پنج سال تجربه است که با توجه به برگزاری همین چند دوره، عملکرد خوبی داشته و امیدوارم هر ساله سطح کیفی جشنواره بالاتر و بالاتر رود.

طاهریان درباره سطح نوازندگی‌ها گفت: سطح نوازندگی‌ها بسیار متفاوت بود و در هر رده سنی نوازندگان مختلفی داشتیم حتی گروهی داشتیم که در رده سنی «الف» اجرای بسیار خوبی داشتند و مشخص بود که هدفمند تلاش کرده‌اند تا در نهایت این اجرای فوق‌العاده را در جشنواره شاهد باشیم.

داور بخش ویولن جشنواره بیان کرد: در گروه‌های ویلن و گیتار نیز اجرا‌های خوبی را شاهد بودیم و این افراد نشان دادند اگر تمرینات درستی داشته باشند می‌توانند به سمت حرفه‌ای‌شدن سوق پیدا کنند و مشخص بود درک درستی از ریتم و موسیقی داشتند. جای خوشحالی دارد که توجه نسل نوجوانِ موسیقی به درست کار کردن، و درک و فهم درست از موسیقی سوق پیدا کرده است. به هر حال از اجرای سنین پایین بسیار لذت بردم هرچند که در رده‌های سنی بالا نیز نوازندگان خوبی حضور داشتند.

نوازندگان با استعداد، خودجوش و خودآموز بودند

آندره مرادیان از دیگر داوران جشنواره در مورد اجرا‌های روز دوم بیان کرد: تمام نوازندگان شرکت کننده در این جشنواره، اجرا‌های بسیار خوبی داشتند و با استعداد، خودجوش و خودآموز بودند، اما نباید به این مقدار کفایت کرد و باید هر سال سطح جشنواره بالاتر رود. باید قطعات و رپرتوار اجرایی به شرکت‌کنندگان تکلیف شود.

وی افزود: باید استانداردی تعریف شود تا همواره سطح جشنواره بالاتر رود و نوازندگان پیشرفت کنند. اگر نوازندگان به همین مقدار راضی باشند، قطعاً پسرفت خواهند کرد. به نظرم بهتر است در دوره‌های بعدی بخش پاپ و کلاسیک دو مرحله‌ای شود تا در مرحله اجرای صحنه‌ای سطح اجرا‌ها بالاتر رود، با این وجود، نوازندگان با استعدادی در این جشنواره حضور داشتند.

مرادیان خاطرنشان کرد: واضح است که نوازندگان زحمت کشیده و با عشق کار کرده‌اند و بسیار مهم است که در این مرحله با نوازندگان حرفه‌ای مقایسه نشوند اگرچه اجراهایشان بسیار امیدبخش بود.

داور بخش گیتار جشنواره نیز در مورد اجرا‌های جشنواره اظهارداشت: شرکت‌کنندگان می‌توانند آینده خوبی داشته باشند و نباید به همین سطح رضایت دهند و گرنه پیشرفت نخواهند کرد. به نظرم اگر از نمراتشان با خبر شوند و نظرات کلی داوران در اختیار آن‌ها قرار گیرد، بسیار مفید خواهد بود.

آرام روحانی گفت: امیدوارم برگزاری چنین جشنواره‌هایی ادامه‌دار باشد و با تلاش دست‌اندرکاران جشنواره و اهالی رسانه به گونه‌ای معرفی شود تا نوازندگان حرفه‌ای‌تر نیز در آن شرکت کنند.

پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد از پنجشنبه- ۱۸ آبان ماه با برگزاری بخش‌های دیگر موسیقی در برج آزادی تهران ادامه خواهد داشت.

چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد بنا بر تصمیم برگزارکنندگان این جشنواره به همت خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت همزمان از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در سالن برج آزادی تهران، خانه موزه استاد امیرجاهد و سرای ابوذر برگزار می‌شود.

این جشنواره در بخش‌های تکنوازی، دونوازی، اجرای گروهی و پژوهش و بخش ویژه استعداد‌های درخشان در گونه‌های مختلف همچون موسیقی ایرانی (دستگاهی و نواحی)، کوبه‌ای، کلاسیک غربی و پاپ و رده‌های سنی «الف» (۹ تا ۱۱ سال)، رده سنی «ب» (۱۲ تا ۱۵ سال)، رده سنی «ج» (۱۶ تا ۱۸ سال)، رده سنی «د» (۱۹ تا ۳۵ سال) و رده سنی «ه» (۳۶ سال به بالا) برگزار می‌شود.

برچسب ها: جشنواره موسیقی ، پاپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.