سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توانمندسازی بانوان مددجو با برگزاری دوره‌های آموزشی

راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ایرانشهر است که از کودکی عاشق روستا و هنر سوزن‌دوزی بلوچ بود و تصمیم گرفت با هنرش، به اشتغال و معیشت بانوان روستایی کمک کند.

حدیثه پورانوش، گفت: به مدت سه سال است که به‌عنوان راهبر شغلی، با کمیته امداد همکاری دارم و هر سال، به طور میانگین پنج دوره آموزشی برای بانوان تحت پوشش امداد برگزار می‌کنم.  

وی افزود: از آنجایی که خودم فرزند روستا هستم، خیلی علاقه‌مندم که برای بانوان روستایی دوره برگزار کنم، تا بتوانند با آموختن یک هنر سنتی و درآمدزا، به معیشت خانواده‌شان کمک کنند.  

راهبر شغلی کمیته امداد با اشاره به اینکه در حال حاضر، یک کارگاه در روستای محل زندگی و یک فروشگاه در شهر دارد، تصریح کرد: از روستای ما تا ایرانشهر حدود ۲۵ کیلومتر فاصله است و من هر روز صبح با اتوبوس به شهر می‌آیم و غروب نیز به خانه برمی‌گردم.  

وی ادامه داد: تاکنون به ۱۶۰ نفر آموزش سوزن‌دوزی داده‌ام و در حال حاضر، بیش از ۵۰ بانوی مددجو و سرپرست خانوار به طور مستقیم با من همکاری دارند، به این صورت که سفارش‌ها را ما می‌گیریم و کار را آنان انجام می‌دهند.

پورانوش اذعان کرد: هنر سوزن‌دوزی در جنوب سیستان و بلوچستان طرف‌داران بسیاری دارد و من هم یک دختر بلوچ هستم که عاشق فرهنگ و هنر این خطه هستم؛ از کودکی یک سری‌کارهای سوزن‌دوزی برای خانواده و اطرافیان انجام می‌دادم و اصلاً دنبال فروش نبودم، ولی وقتی اشتیاق آنان و همچنین تشویق‌های پدرم را دیدم، تصمیم گرفتم به‌صورت حرفه‌ای وارد این کار شوم.  

وی گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی زیادی شرکت کرده‌ام و خوشبختانه از شهرهای مختلف، سفارش می‌گیریم؛ البته البسه سوزن‌دوزی شده بیشتر در داخل استان فروش دارد و مشتریان خارج استان اغلب سفارش امثال زیورآلات، کوسن و شال سوزن‌دوزی می‌دهند.  

این کارآفرین ایرانشهری ادامه داد: در کنار کسب‌وکار، سعی کردم از تحصیل هم عقب نمانم و در حال حاضر، دانشجوی رشته مدیریت هستم. تحصیلات باعث می‌شود انسان با دیدِ بازتری به مسائل نگاه کند.  

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌دادن به بانوان روستایی، به‌خصوص وقتی می‌بینم که باعث خودکفایی این خانواده‌ها شده، بزرگ‌ترین لذت برای من است و امیدوارم هرچه بیشتر بتوانم هنرم را توسعه دهم و به افراد بیشتری آموزش دهم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.