سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکان زیر ۵ سال ۲۵ درصد اخراج شدگان افغانستانی از پاکستان

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد حدود ۲۵ درصد افغانستانی های اخراج شده از پاکستان کودکان زیر ۵ سال هستند.

سازمان بهداشت جهانی در دومین گزارش خود در مورد رسیدگی به وضعیت مهاجران و پناهجویانی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، اعلام کرد: حدود 25 درصد افغانستانی های بازگردانده شده از این کشور را کودکان زیر 5 سال تشکیل می دهند.

براساس این گزارش پس از اعلام ضرب‌الاجل پاکستان به پناهجویان افغانستانی بدون مدارک و اسناد هویتی تا تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان)، در مجموع ۳۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر از گذرگاه مرزی «تورخم» و «اسپین‌بولدک» وارد افغانستان شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی می‌افزاید: بیشتر افرادی که از پاکستان بازگشته‌اند یا اخراج شده‌اند را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که حدود ۲۵ درصد آنان را کودکان زیر پنج سال و ۶۰ درصد آن را کودکان و نوجوانان زیر ۱۷ سال تشکیل می‌دهند، همچنین ۴۸ درصد از مجموع این افراد زنان هستند.

در این گزارش آمده است بیشتر مهاجران و پناهجویان که از پاکستان وارد افغانستان شده اند، اهل ولایت ننگرهار هستند.

پس از ننگرهار به ترتیب اهالی ولایت‌های قندهار، کنر، قندوز و لغمان، حدود ۹۰ درصد از مجموع این مهاجران و پناهجویان را تشکیل می‌دهند که تمایل خود به بازگشت به مناطق اصلی‌شان را ابراز داشته اند.

سازمان جهانی بهداشت در این گزارش اذعان می‌کند این نهاد و شرکایش تا ۱۴ نوامبر به ۵۱ هزار و ۴۹۴ نفر از بازگردانده شده‌ها خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کرده‌اند.

این نهاد گفته است این تعداد شامل ۱۱ هزار و ۲۰۵ پسر، ۱۲ هزار و ۷۴۹ دختر، ۱۱ هزار و ۳۴۸ مرد و ۱۶ هزار و ۱۹۲ زن می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌افزاید: مهاجران و پناهجویانی که از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، قبل از بازگشت به مناطق اصلی‌شان در مناطق مرزی تورخم و اسپین‌بولدک برای ثبت مشخصات‌شان، در سرپناه‌های موقت مستقر می‌شوند.

این نهاد افزوده است با نزدیک‌شدن فصل زمستان، این افراد در معرض آسیب‌پذیری بیشتر قرار می‌گیرند.

اسلام آباد در اوایل اکتبر/ مهرماه به بیش از ۱.۷۳ میلیون مهاجر و پناهجوی بدون مدرک تا اول نوامبر/ آبان ماه مهلت داد که پاکستان را ترک کنند، در غیر این صورت اخراج خواهند شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.