سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برگزاری بزرگ‌ترین مسابقه ساخت ماهواره‌ در سطح استاندارد جهانی

دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین‌المللی کن‌ست ایران گفت: کن‌ست قدیمی‌­ترین مسابقه فضایی کشور است که با استاندارد جهانی در سطح ملی برگزار می‌شود.

ایمان بهمن جهرمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه هوافضا و دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین‌المللی کن‌ست ایران گفت: کن‌ست یک پلتفرم استاندارد جهانی است که در نقاط مختلف جهان در قالب مسابقه و در ابعاد قوطی نوشابه برگزار می‌شود. کن‌ست قدیمی‌­ترین مسابقه فضایی کشور محسوب می‌­شود و تاکنون ۹ دوره از این مسابقات در سطح ملی برگزار شده است.

او ادامه داد: سه دوره اخیر این رویداد در سطح بین ­المللی برگزار شده و تیم‌­هایی از کشور‌های ترکیه، مغولستان، لبنان، هند و پرو سابقه حضور در این مسابقه را داشته‌­اند. در داخل کشور نیز تیم‌­های مختلف از سراسر کشور در این مسابقه شرکت می­‌کنند.

او افزود: شرکت‌کنندگان مسابقات کن‌ست، تجربه انجام یک پروژه فضایی در مقیاس خیلی کوچک را در قالب یک رقابت علمی کسب می‌کنند. ضمن آنکه توانمندی آن‌ها در این حوزه افزایش یافته و در این چارچوب، استعدادیابی و ورود آن‌ها به پروژه‌های جدی فضایی نیز ممکن خواهد شد. مسابقات کن‌ست ایران طی سالیان اخیر به سمت کاربردی شدن حرکت کرده و تیم برگزاری تلاش می‌­کند ماموریت‌­هایی کاربردی را با هدف ایجاد محصولاتی برای نیاز بخش‌­های مختلف کشور تعریف کند.

 دبیر علمی دهمین دوره مسابقات بین المللی کن‌ست اظهار کرد: این رقابت در دو کلاس سنجش‌-ارتباطی و "علمی-اکتشافی برگزار می‌شود، ماموریت کن‌ست در کلاس سنجشی-ارتباطی، علاوه بر داده‌برداری و ایجاد ارتباط با ایستگاه زمینی، تصویربرداری از زمین و انجام برخی ماموریت‌های مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی است. این کلاس با رویکرد کاربرد در زمینه کشاورزی هوشمند و محیط زیست تعریف شده است. همچنین در کلاس علمی –اکتشافی، علاوه بر داده‌برداری و ارتباط بین کن‌ست و ایستگاه زمینی، برخی ماموریت اصلی کن‌ست فرود دقیق، پایدار و کنترل شده در یک ناحیه مشخص می­باشد. در واقع در این کلاس هر تیم باید یک هواپیمای بال-ثابت با قابلیت بال جمع شونده را توسعه دهد.

او بیان کرد: تیم­‌های شرکت کننده در این مسابقات در قالب گروه‌­های ۳ تا ۶ نفره از دانشگاه‌­ها، مراکز علمی و پژوهشی، شرکت‌­های دانش بنیان و فارغ التحصیلان رشته­‌های مهندسی مرتبط از جمله هوافضا، گرایش­‌های مختلف برق و کامپیوتر، هوش مصنوعی، مکانیک و مکاترونیک هستند. مسابقات کن‌ست ایران فرآیند توسعه‌ه­ای مشابه یک محصول فضایی واقعی دارد بدین صورت که از طراحی مفهومی و اولیه شروع شده و در ادامه باید فاز طراحی دقیق و ساخت را طی کند. طی این دو مرحله تیم‌­های شرکت کننده باید گزارش‌­های طراحی خود را آماده و ارائه کنند.

جهرمی گفت: پس از دو مرحله پالایش گزارش­‌ها توسط تیم برگزاری، تیم‌­های راه یافته به مرحله پایانی مشخص شده و محصولات خود را جهت تست پروازی در روز عملیات آماده می­‌کنند. در روز عملیات کن­ست تیم‌­ها پس از داوری زمینی، مطابق نوبت دهی انجام شده توسط پهپاد به ارتفاع ۳۰۰-۳۵۰ متری از سطح زمین حمل شده و رهاسازی می‌­شود. امتیاز نهایی تیم‌­های برنده مسابقه، ترکیبی از امتیاز روز عملیات و گزارش­های ارسال شده در فاز‌های طراحی اولیه و طراحی دقیق است.

او اضافه کرد: کارگاه‌های تخصصی جهت آمادگی تیم‌ها برگزار خواهد شد و به تیم­‌های اول تا سوم هر کلاس، جوایز نقدی، تندیس و لوح تقدیر مسابقات اهدا می­‌شود. همچنین به تیم نخست هر کلاس، امتیاز بنیاد ملی نخبگان تعلق می­‌گیرد. همچنین پژوهشگاه هوافضا تلاش می­‌کند از تیم‌­های دارای ایده­‌های فناورانه در این مسابقات از طریق استقرار در مرکز رشد و حمایت در تجاری سازی ایده حمایت کند. مهلت ثبت نام تا ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲ در وب سایت https://www.ari.ac.ir/index.php/fa/cansat-fa انجام می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
علی
۱۶:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
این عکس چه ربطی داره به ماهواره
حجت
۱۹:۳۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
نه اینکه متن راجع به ماهواره است!!!
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
باهاش ماهواره رو می برن تو ارتفاع