سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد سه پایگاه نوآوری جهش تولید زراعی در آذربایجان شرقی

معاون پژوهش موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، از ایجاد سه پایگاه نوآوری و پنج مزرعه مشارکتی در آذربایجان شرقی خبر داد.

جعفر زاده گفت: پایگاه‌های نوآوری، با هدف انتقال یافته‌های تحقیقاتی در سال زراعی کنونی و در راستای تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم " در شهرستان‌های مراغه، اهر و کلیبر ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین به منظور ترویج ارقام معرفی شده این موسسه به کشاورزان در مناطق مختلف استان ۵ مزرعه مشارکتی در شهرستان‌های مراغه، اهر، میانه، هشترود و چارایماق اجرا شده است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات دیم، این مزارع با همکاری مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها از طریق به‌کارگیری بسته‌های دانش‌بنیان در راستای بالفعل سازی پتانسیل عملکرد محصولات زراعی دیم استان، برنامه‌ریزی و انجام شده است.

جعفرزاده تاکید کرد: بررسی عملکرد ارقام و لاین‌های در دست معرفی موسسه و افزایش ضریب نفوذ ارقام و اعمال مسائل به زراعی با مشارکت بهره‌برداران از مهم‌ترین دلایل اجرای پایگاه‌ها و مزارع الگویی بوده است.

وی افزود: در این پایگاه‌ها دستورالعمل‌های فنی موسسه با همکاری محققین، کارشناسان و بهره‌برداران بخش اجرا شده است.

وی در ادامه گفت: هدف‌گذاری این طرح‌ها، انتقال فناوری‌های جدید در راستای محصولات زراعی جایگزین (نخود، عدس، گلرنگ، کاملینا، گیاهان علوفه‌ای) به‌منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری از نهاده‌ها و بارش سبز در راستای الگوی کشت در دیمزار‌ها متمرکز است.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت شهرستان مراغه در ۲۱ استان دیم خیز کشور، فعالیت تحقیقاتی دارد و ارقام سازگار و پرمحصول جدید معرفی می‌کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.