سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پوردهقان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اشتباه در واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی نباید برای سایپا اتفاق بیفتد

نماینده مجلس می‌گوید دولت توجه کافی به قیدی که مجلس در واگذاری ایران‌خودرو گذاشته بود، نکرد که در مورد سایپا تأکید داریم نباید دوباره همان اشتباه تکرار شود.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد امیرحسینی - مصطفی پوردهقان دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش قیمت‌ها در صنایع پس از اجرایی شدن مکانیسم ماشه گفت: وقتی یک تکانه‌ای به اسم عامل بیرونی که یک روز حذف شدن برجام است، یک روز مثلاً تحریم است، یک روز فعال شدن اسنپک است به اقتصاد کشور وارد می‌شود، طبیعی است که آثار روانی تورم در ابتدا وارد می‌شود و بعد هم آثار واقعی خودش را خواهد گذاشت.

نماینده مردم اردکان در مجلس بیان کرد: متأسفانه در کشور ما این‌طور است که آثار روانی حتی از آثار واقعی هم بیشتر است. ما از قبل از اینکه اسنپ‌بک فعال شود، افزایش نرخ ارز را به‌واسطه همین تورم روانی داشتیم.

این نماینده مجلس می‌گوید آثار تورم و افزایش نرخ ارز بر روی نرخ مواد اولیه اثر می‌گذارد و آثارش را بر حوزه صنعت، تولید و اقتصاد کشور گذاشته است.

پوردهقان اظهار کرد: طبیعی است که اگر دولت بخواهد در بحث قیمت ورود کند، اولین انتظاری که تولیدکننده و فعال اقتصادی از آن دارد، این است که ثبات اقتصادی را دنبال کند و شرایط را به سمتی نبرد که نرخ ارز افزایش یابد. خودِ بازار می‌تواند کنترل کند و جلوی افزایش نرخ ارز را بگیرد، اما اگر این فضا و روند اصلاح نشود، دولت به‌دنبال اصلاح ساختار اقتصادی کشور نباشد و مقابله نکند و اگر فضای سیاسی و اقتصادی در کنار هم به سمت تنش‌زدایی نرود حتماً و حتماً این افزایش نرخ و تکانه‌های اقتصادی را در بازار خواهیم داشت و متأسفانه جلوی آن هم گرفته نخواهد شد.

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره به تعویق افتادن واگذاری سایپا به بخش خصوصی و راهکار مجلس برای اینکه این واگذاری به‌درستی انجام شود، گفت: تکلیف مجلس به دولت این بود که واگذاری‌ها را انجام دهد و تصدی‌گری در حوزه خودرو نداشته باشد و کم‌کم واگذاری‌ها را به سمتی ببرد که بخش خصوصی دارای اهلیت و توانمندی، کار را جلو ببرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس اظهار کرد: ما تجربه‌ای در ایران‌خودرو داشتیم که دولت توجه کافی به قیدی که مجلس گذاشته بود، نکرد یعنی حتماً دارای اهلیت باشد، توانمند باشد و در داخل چرخه‌های داخلی صنعت و بازار خودرو نباشد، و الان خود وزارت صمت به شدت گله‌مند و ناراضی است. آثار آن را هم در جنگ قیمتی که بین وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و خود ایران‌خودرو در این روزها اتفاق می‌افتد، می‌بینید که به‌واسطه این تجربه تلخ، ما در مورد سایپا هم چه در مجلس، چه در وزارت اقتصاد و چه در وزارت صنعت تأکید داشتیم که نباید دوباره همان  تجربه اشتباه تکرار شود.

این نماینده مجلس می‌گوید الان رایزنی‌های اولیه توسط وزارت صمت در حال انجام است، اما در نهایت موضوع سایپا، حتماً باید به این سمت برود که دولت سهام خود را انتقال دهد و به بخش خصوصی واگذار کند.

پوردهقان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا درست است که سایپا را به افرادی که در گذشته به‌عنوان مفسد اقتصادی محاکمه شده‌اند، واگذار کنند؟، گفت: افرادی مطرح شدند یا خودشان را مطرح کردند که می‌خواهند این کار را انجام دهند البته من نمی‌خواهم وارد این موضوع شوم که چه کسی بخرد یا نخرد چون نه در حد اختیارات ماست و نه ما دستگاه اجرایی هستیم که در این موضوعات اظهارنظر کنیم، اما قاعده کلی که ما به دولت اعلام کردیم این است که بخش خصوصیِ دارای اهلیت، توانمندی اقتصادی، نقدینگی مناسب، دانش فنی و تجربه‌های بسیار خوب در این حوزه باید ورود کند که اگر این موضوع اتفاق نیفتد، حتماً کمیسیون و مجلس به آن ورود خواهند کرد. 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
شرگت قصبی برکت نداره به صاحب اصلی عودت بدین
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
ما یه گریبکس اتوماتیک اختراع کردیم و همه گریبکسهای اتوماتیک دنیا رو از رده خارج میکرد و جلوشونم آزمایش کردیم ولی چون قبول نکردم بهشون درصد رشوه و باج بدم این دو تا با بهانه های مسخره ردش کردن و رئیس جمهور و وزیر صنایع هم حریفشون نشدن
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
چرا برای مسولین یا دولت های که پایبند به قانون نیستند برخورد ی نداره متأسفانه قوه قضائیه یا سازمان مربوط ما جایی برای برخورد با قانون گذاری دولت یا هر قوه دیگه وجود نداره یاهست اون برخورد وجود نداره اگر همه مسولین درهرسمت یا با فرزندان خاطی در هر سمتی برخورد جدی بود اوضاع مملکت ما این نبود
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
ایران خودرو و سایپا = محل چریدن یه مشت مفت خور و بی خاصیت
منصور
۱۰:۵۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
لذتی که از ماشین ژیان بردم / از هیچ ماشینی که تا بحال داشتم نبردم
تمام ابران عزیزمون را باهاش گشتم
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
منصور یه بار با آی پی ایرانت بیا تا....اگر مردی ثوره ثوره حتی نصر
منصور
۱۰:۵۲ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
فقز نون یه عده مدیران دولتی رانت خوار تخته شد
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
ایران خودرو و سایپایی که جز بدنه های رنگارنگ زدن هنر دیگه ای ندارن مفتشون گرونه
محمد
۱۰:۱۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
شرکت کروز اهلیت نداره،چرا چرت میگید ،بگید حق سکوت مجلس نداده،شرکت کروز از قبل هم سهم دار بوده بیشتر قطعات اون شرکت تولید میکرده و...
احمد صابری
۰۹:۴۱ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
سایپا 8 ماه است که مبلغ جریمه تاخیر در تحویل خودرو را نداده است ، یک برگی داده شد که 6 ماه بعد از تحویل ، جریمه تاخیر داده خواهد بود ، اما بعد از 6 ماه هم به وعده الکی شان عمل نکردند
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
اتفاقا از وقتی ایران خودرو به بخش خصوصی داده شده شرایطش بهتر شده.سخت گیری هاش بیشتر شده.و اینکه تحویل هاش نسبت به قبل آنتایم تر شده.این سایپاس ک کاملا ورشکسته شده چون دست دولته.پول از مردم میگیره با تاخیر 5 ماهه تحویل میده.به شدت به قطعه سازان داخلی بدهکاره سایپا.
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
اگر واقعاً به بخش خصوصی واگذار شود و بخور بخور ها و رانتها متوقف شود احتمال کم شدن زیان انباشته و رشد شرکت بیشتر می‌شود
یک ایرانی وطن دوست
۰۷:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
متاسفانه این دولت به فکر مردم نیست فقط شعار وفاق و مذاکره و چرت و پرت نظارت صفر مردم وقتی یکی می گه برنامه ای ندارم میایم رای بهش می دیم همینه خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
چرا ؟
چون دولتی ها و مجلسی ها همواره بتوانند فامیل خودشان را به این دو فرغون سازی تحمیل کنند تا مستقیم هزینه اش از جیب مردم برداشته بشه
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
ایران خودرو از دست رفت
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ مهر ۱۴۰۴
بدرک