سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای کاهش ۶۰ درصدی قیمت برخی محصولات در میادین میوه و تره‌بار تهران؛ واقعیت یا اغراق آماری؟

اظهارات مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران در خصوص کاهش ۶۰ درصدی قیمت برخی محصولات در میادین واکنش‌های مختلف به همراه داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قربانی - در روز‌هایی که قیمت کالاها، به‌ویژه اقلام خوراکی روزانه در حال افزایش است، اظهارنظر مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران درباره کاهش ۶۰ درصدی قیمت‌ها در برخی محصولات، با واکنش‌هایی از سوی مردم روبه‌رو شد. 

بختیاری‌زاده در گفتگو با رسانه شهرداری تهران گفته بود با افزایش حضور تولیدکنندگان در بازارها، قیمت برخی محصولات بین ۲۵ تا ۳۰ درصد و برخی دیگر تا ۶۰ درصد نسبت به میانگین شهر تهران کاهش یافته است.

اما شواهد نشان می‌دهد این ادعا از نگاه بسیاری از شهروندان با واقعیت‌های روزمره بازار مطابقت ندارد. 

خانم رضایی از ساکنان غرب تهران می‌گوید واقعاً مشخص نیست این درصد‌ها با چه محاسباتی اعلام می‌شود. اختلاف قیمت وجود دارد، اما در حد ۶۰ درصد نیست. حتی گاهی میادین از لحاظ قیمت با مغازه‌های محلی تفاوت چندانی ندارند.

آقای میرزایی، یکی دیگر از شهروندان تهرانی گفت: این‌گونه اظهارات فقط باعث تعجب مردم می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها هر روز از میادین خرید می‌کنند و بهتر از هرکس می‌دانند که کاهش قیمت در این سطح وجود ندارد.

واکنش‌های دیگر مردم هم مشابه پیام‌های بالا است و برخی از آنها ضمن تأیید پایین‌تر بودن قیمت میادین نسبت به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای اما از کیفیت برخی میوه‌ها و سبزیجات در میادین گلایه داشتند. 

این موضوع را از روابط عمومی سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران پیگیری کردیم که اعلام شد منظور آقای مدیرعامل کاهش ۶۰ درصدی قیمت برخی محصولات میادین میوه و تره بار نسبت به فروشگاه‌های لوکس‌ شمال شهر تهران است.

با این حال جلالی کارشناس اقتصادی معتقد است مقایسه محصولات میادین میوه و تره‌بار با فروشگاه‌های لوکس معیار دقیقی برای سنجش کاهش قیمت نیست زیرا فروشگاه‌های لوکس معمولاً اقلام خاص‌تر، با بسته‌بندی‌های مخصوص و خدمات اضافی عرضه می‌کنند، در حالی که مأموریت میادین میوه و تره‌بار، تأمین کالا‌های اساسی با قیمت مناسب برای عموم مردم است پس مشخص است که این دو بازار، قابل قیاس از نظر ماهیت و کیفیت نیستند.

در نهایت به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین راه اعتمادسازی میان مردم و مدیران شهری، ارائه آمار شفاف و قابل سنجش است؛ به‌ویژه درباره اقلام خوراکی که مستقیماً با معیشت خانوار‌ها گره خورده است.

اعلام درصد‌های کلی بدون ذکر نمونه‌های واقعی، نه تنها کمکی به آرامش روانی شهروندان نمی‌کند بلکه با بی‌اعتمادی عمومی نسبت به نهاد‌های خدماتی همراه است.

برچسب ها: قیمت ، میادین میوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
امروز موز سبز قلمی خریدم کیلویی 1500 تومن آره به جون رئیس جمهور
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
گرون تر شده که ارزون تر نشده..
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
سیب درجه یک کیلویی 300 تومن جدید و گلابی کیلویی 400 تومن شده است (با حذف 4 صفر) چون آقای بختیاری زاده ماشاالله اش نباشه آن قدر و ضعش خوبه که فرقی بین تومن جدید با قدیم را نتوجه نیست فکر کرده خیلی ارزونی شده همین جوری تخمینی گفته: «60 درصد ارزونی میوه شده است».
با تشکر، ملا نقطی
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
من موندم که آخه کی ازتون خواسته که حرف بزنید .این خبرنگارا هم بیخودی میرن دنبال یه سری چیزهای بی فایده
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
آقای بختیار زاده خداییش حرف حق رو زدی ؟بعد با خودت فکر کن اگه عذاب وجدان گرفتی بیا اصلاح کن (البته اگه وجدان داری)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
خدایا شکرت داشتن این مسئولین
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
نه واقعیت داره من امروز موز خریدم کیلویی ۱۰۰۰ تومن آره هزار تومن .
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
برای مسئولان نه مردم عادز
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
فعلا در ایران دلال های .... خدایی میکنند
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
خبری همش فکر مسیولین هست؟ باید یه پایگاه خبری با پول مستقیم مردم و به نفع مردم داشته باشه،
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
تنهازمانی قیمت‌ها کاهشی می‌شود که باغداروکشاورزمحصولات خودرابی واسطه درمیادین تره بارعرضه کنندمطلبی که اساس تشکیل میادین میوه و تره بار بود
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ آبان ۱۴۰۴
صادرات پنهان و آشکار میوه ، بلای جان شهروندان ایرانی !!!