سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزئیات چاقوکشی راننده در اتوبوس؛ چرا مردم کلافه‌اند؟

ماجرا با صدای زنی آغاز شد که می‌گوید: «این آقا، در اتوبوس رو بسته نمی‌ذاره من پیاده شم.» پلاستیک زردرنگ او لای در اتوبوس مانده و راننده از روی لجبازی در را باز نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - به نقل از فرارو، جان ۴۰ تا ۵۰ مسافر در دست راننده اتوبوسی بود که به هنگام خشمگین شدن از جیبش چاقو درآورد. درگیری میان مسافر و راننده هم همان دعوا‌های همیشگی بود که هر روزه بار‌ها در سطح شهر دیده می‌شود.

درگیری میان مسافر و راننده وسایل نقلیه عمومی، یک نزاع همیشگی است. موضوع می‌تواند متفاوت باشد. گاهی برهم خوردن قوانینِ از پیش موجود، گاهی خواسته‌های خودخواهانه مسافر و گاهی هم کوتاه نیامدن راننده. قدیم‌تر‌ها دوربین همواره دست مردم نبود تا از رفتار‌ها فیلمبرداری کنند؛ بنابراین در برخی موارد متخلف زیر بار نمی‌رفت و کتمان می‌کرد. اما حالا در درگیری پیش آمده میان یک مسافر و راننده، همه چیز ضبط شده و در خاطره شهر باقی مانده. در این میان دو موضوع مورد بحث است؛ اول اینکه اصلا ماجرای این درگیری چه بود؟ و دوم دلیل این همه مشاجره‌ای که در سطح شهر دیده می‌شود چیست؟

ماجرای راننده چاقوکش

ماجرا با صدای زنی آغاز می‌شود که می‌گوید: «این آقا، در اتوبوس رو بسته نمی‌ذاره من پیاده شم.» پلاستیک زردرنگ او لای در اتوبوس مانده و راننده از روی لجبازی در را باز نمی‌کند. مسافران پشت سر هم از معطل شدنشان گلایه می‌کنند. در میان این تنش‌ها، یکی از مسافران درون اتوبوس با راننده درگیر می‌شود و راننده ناگهان چاقویی از جیب شلوارش درمی‌آورد و به مسافر حمله می‌کند.

پس از انتشار گسترده این ویدئو، روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که اتوبوس متعلق به بخش خصوصی است و بررسی دقیق موضوع و برخورد با راننده متخلف در دستور کار واحد‌های نظارتی قرار گرفته است. بسیاری از مخاطبان تصور کرده بودند که اتوبوس، ناوگان رسمی عمومی است، اما گزارش ایرنا نشان داد که اتوبوس از طریق یک شرکت خصوصی فعالیت می‌کرد.

روز بعد، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: «روند رسیدگی آغاز و راننده متخلف به مراجع ذی‌صلاح معرفی شد. خدمت‌رسانی در این خط از شرکت خصوصی سلب شده و از روز یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه، ارائه خدمت توسط ناوگان شرکت واحد انجام خواهد شد.» روابط عمومی شرکت واحد ضمن عذرخواهی از شهروندان تأکید کرد که همواره رانندگان را به تکریم مسافران فرامی‌خواند. با این حال، پرسش مردم این بود که برخورد نهایی با راننده چگونه خواهد بود؟

رانندگان گواهی سلامت روان ندارند؟

در کنار این واکنش‌ها، بحث سلامت روان رانندگان نیز مطرح شد. برخی از متخصصان سال‌هاست هشدار می‌دهند که رانندگان وسایل نقلیه عمومی باید از نظر روانی ارزیابی شوند. مردادماه امسال صحبت‌هایی درباره الزام گواهی سلامت روان برای دریافت گواهینامه مطرح شد، اما گروهی از متخصصان آن را محدودکننده حقوق شهروندی دانستند.

 در نهایت، رئیس پلیس راهور اعلام کرد که ارائه این گواهی الزامی نیست و تنها در موارد خاص، ارجاع به روان‌پزشک انجام می‌شود. در همین زمینه، محمدباقر صابری زفرقندی، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد که تعریف دقیق و روشن از سلامت روان مناسب برای رانندگی ضروری است، وگرنه ارزیابی‌ها سلیقه‌ای و ناعادلانه خواهد شد.

تهران؛ شهری خسته، آسیب‌دیده و گرفتار ترومای جمعی

پس از این اتفاق در جامعه همچنان این پرسش پابرجاست: چرا تاب‌آوری مردم به این اندازه کاهش یافته و چرا نزاع‌ها در تهران افزایش یافته است؟

محمد درویش، کارشناس ارشد محیط زیست، پیش‌تر در گفت‌و‌گو با فرارو گفته بود: «اکنون تعداد نزاع در هر ۱۰۰ هزار نفر در تهران ۷۰۰۰ مورد است و این شهر سومین شهر نزاع‌خیز جهان است. علت آن است که فضا‌های امن شهری وجود ندارد و خدمات مناسب به شهروندان ارائه نمی‌شود.» این وضعیت عمومی بر رفتار‌های اجتماعی تاثیر مستقیم گذاشته و از سطوح خرد تا کلان جامعه را درگیر کرده است.»

روان‌شناسان اجتماعی نیز وضعیت امروز جامعه ایران را با مفهوم «ترومای جمعی» توصیف می‌کنند؛ نوعی فشار روانی فراگیر که بر بخش زیادی از مردم یک جامعه اثر می‌گذارد. این وضعیت در واکنش به بحران‌های شدید و مشترک شکل می‌گیرد. ایران طی سال‌های اخیر با بحران آب، مشکلات اقتصادی و مهم‌تر از همه جنگ ۱۲ روزه روبه‌رو بوده است.

گفته می‌شود «قحطی، جنگ، درگیری نظامی، رکود اقتصادی، نسل‌کشی، بیماری‌های واگیردار و حوادث طبیعی از عواملی هستند که می‌توانند ترومای جمعی ایجاد کنند. جامعه‌ای که چنین رویدادی را از سر می‌گذراند، هرگز به حالت قبل بازنمی‌گردد.»

واکنش جامعه در برابر این تروما چگونه است؟ کاهش اعتمادبه‌نفس، بحران هویتی، افسردگی، اضطراب، بی‌اعتمادی، ناتوانی در کنترل خشم و افزایش مصرف مواد مخدر از پیامد‌های آن است. در کنار رفتار‌های خشن مانند چاقوکشی راننده اتوبوس، افزایش موارد خودکشی و قتل نیز نمود دیگری از این فروپاشی روانی اجتماعی است.

علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی، تاکید می‌کند که میزان اختلالات روانی در ایران به بیش از ۵۰ درصد جمعیت رسیده است؛ رقمی که ریشه در شرایط اجتماعی دارد. از طرفی کارشناسان راه برون‌رفت از این وضعیت را در تقویت تاب‌آوری جامعه می‌دانند. امیر مغنی‌باشی، مددکار اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، می‌گوید: «باید فرهنگ گفت‌و‌گو را در جامعه ترویج کرد. مردم باید بیاموزند در موقعیت‌های چالش‌برانگیز به‌جای خشونت به گفت‌و‌گو و راه‌حل‌های سازنده روی بیاورند.» در نمونه اخیر نیز اگر گفت‌و‌گو و تحمل در رفتار راننده و مسافر وجود داشت، احتمالا ماجرا هرگز به خشونت و چاقوکشی کشیده نمی‌شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
آزمایش روانشناسی امروزه در تمامی کشور های پیشرفته برای هر شغلی اجباری شده خصوصا"برای مشاغلی مثل رانندگی که جان دهها نفر در دست راننده میباشد
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
گرانی، فقر، بی عدالتی، عدم امنیت شغلی و اجتماعی، استرس و اضطراب، طلاق، آلودگی هوا، نبود انرژی ...
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
چرا کلافه اند؟؟؟چون ۱ماه کار میکنن فقط دو روز میتونن امرار معاش کنن..با این وضع اقتصاد اعصاب میمونه واسه کسی...
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
بدبختی همه از دولت و مشکلاتی هست که برای مردم به وجود اورده شده ، گرانی و تورم اعصاب مردم رو بهم ریخته
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
اعتقادات ضعیف شده نه رحم مونده نه مروت ،جدا از این موارد جامعه فساد انگیز و تهوه آور شده بی‌حجابی زنان خودش یه ابزار خشم و نفرت تو جامعه هست ..
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
بی حجابی بتو ربطی نداره چشماتو درویش کن
مابقی حرفا درسته
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
در پاسخ به 13:54 چاقو کشی هم به تو مربوط نیست دهنت رو ببند
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
قبلا هم همین مشکلات بود بدتر هم بود فقط اینستاگرم و غیره غیره نبود به مشکلات ضریب بده من یادم نمیره تو خونه امون چیزی نبود ۳۰ سال پیش مامانم آردو از یکی روغن از یکی گرفت شکر داشتیم حلوا درست کرد سر ماه شد روغن و ارد پس داد از اون روز مزه خوب حلوا تو دهنم مونده نه نداری الان بر عکسه
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
یکی از جاهایی که برای استخدام سو سابقه نمیخواد
راننده اتوبوس واحد
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
باید دید چه بلایی سر راننده آورده که همچین کرده...
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
هر اتفاقی افتاده هر شخصی یک مسئولیتی داره. بخاطر بحث روی کسی چاقو نباس کشید.
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
اتوبوس های BRT هم خطرناک هستن کم مونده آدمو زیر بگیرن از وقتی گفتن اتوبوس تند رو انگار تو پیست مسابقه هستن یک سری دیدم تو ایستگاه اتوبوس مسافر پایین سکو کمی قبل سکو بود داشت با گوشی حرف میزد حواسش نبود آنچنان زد بهش که پوست سر مسافر رو شیشه اتوبوس جا مون باید از قبل سوار شدن به اتوبوس کلاس های توجیهی برن
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
به خاطر مشکلات اقتصادی و این همه گرانی که مسعولین درست کردن کلافه که هیچ مردم روانی شدن
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
من به شخصه به عنوان یک معلم واقعاً به آینده و نسل های جدید احساس خطر میکنم ،نسلهای بعد نه اعتقادات قوی دارن و نه به چیزی پایبند ،به واقع دین و اخلاقیات در جامعه ی ایرانی رفته رفته کم رنگ و کم رنگتر میشه ،خدا به داد ۲۰ _۳۰ سال آینده برسه !
این بود اون نسلس که قرار بود با آموزه های دینی و انسانی تربیت بشه ؟!؟
قاسم قلی پور
۱۳:۰۶ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
اگر جلیلی بود این اتفاقات نمیافتاد
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
خطاب به 13:06
خداروشکر که رای ندادم ب جلیلی پس
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
برای اینکه همه عصبانیت رو گذاشتیم برای عده ایی روی یک ترازو همه آسایش و رفاه روی ترازی دیگه ،همه ثروت رو دادیم روی یک ترازو ،همه فقر رو هم روی یک ترازو ، بخور بخورها همه روی یک ترازو همه آسیبهای اجتماعی رفته روی یک ترازو
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی باید ریشه ی این خشونت ها و سقوط اخلاقی جامعه رو پیدا کنند ،البته قسمتیش برمیگرده به مسائل اقتصادی و ضعف در آموزش ها ،
باید پذیرفت که خیلی ها کم کاری کردن
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
تهران خیلی شهر بدیه از آمار جرم و جنایت بگیر تا ارازل و اوباش و تا خیانت و طلاق ، اینا به کنار مردم به همدیگه کمک نمیکنند و زندگی سرد بی روح دارند
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
من بعد سالها یه سفر از تهران به بندر انزلی داشتم همون روز اول اسنپیش داشت دعوا راه مینداخت با پول دهنشو بستم...معتاد بود و تازه گل کشیده بود چشماش قرمز بود والا تهران امنیتش بهتره
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
خراب بمونه تهران
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
دقیقا
از تهران متنفرم
مردمش هم که خودشون رو استغفراله با خدا عوض نمیکنن
شهر کثیف و پر از مجرم
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
گواهینامه ها باید تایید روانی افراد تست شود بعد گواهی صادر شود هر ساله این قضیه تست روانی راننده گان باید چک شود
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
جمعیت زیاد ، ماشین های زیاد وفشرده در خیابانهای تهران زندگی را تلخ کرده.
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
ماشین های زیاد نشانه پولداری زیاده مردم تهرانه. شهر ما ماشین زیاد نیست . چند تا دونه در ساعت از خیابان رد میشن.
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
شما با این آمار ترددی که میدی احتمالا وسط کویر زندگی میکنی ساعتی دو سه تا آفرود رد میشن از کنارت
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
فقط مشکلات اقتصادی.‌‌......
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ آبان ۱۴۰۴
باید این شوفر بی فرهنگ را در میدان شهر شلاق بزنند و بعد هم حداقل ۲ سال برود آب خنک بخورد تا آدم شود .