سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آقای شهرام ناظری! دیوار مولانادوستی را یکطرفه کاهگل نکنید

شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی به زبان آورد که موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

باشگاه خبرنگاران جوان - شهرام ناظری خواننده سرشناس کشورمان که تا امروز خدمات فراوانی به شناساندن موسیقی ایرانی و شعر فارسی انجام داده، چند روز پیش در دانشگاه سلجوق ترکیه سخنانی بر زبان آورد که به‌سرعت در رسانه‌ها بازتاب یافت و موجی از بحث و نقد را در میان اهل فرهنگ و ادب برانگیخت.

آقای ناظری گفته است که «مسئولان و دولتمرد‌های ما به مشاهیر و عرفای ما خیلی علاقه‌مند نبودند. هیچ‌گاه هیچ‌کدامشان نخواستند یک‌بار بیایند مولانا را ببینند. یا اصلاً راه دور است؛ همان در خود ایران، شاید بزرگ‌ترین عرفای کره زمین و عالم بشریت در خاک خودمان ایران خوابیده‌اند، مثل بایزید بسطامی، مثل ابوالحسن خرقانی و مثل عطار در نیشابور. هیچ دولتمردی و هیچ مسئولی تاکنون علاقه‌ای نشان نداده که به این بزرگان عرفان و علم سری بزند. خوشبختانه به نظر من ما باید از ترک‌ها، دولت و مردم ترکیه تشکر کنیم که واقعاً مولانا را در دل خودشان پرورش دادند و مکتب مولانا را حداقل نگه داشتند. اگر مولانا در ایران بود این هم از بین رفته بود. مطمئن باشید!»

​​​​​​​آیا مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده است؟

آنچه استاد ناظری بیان کرده از چند جنبه قابل‌تأمل است؛ در نگاه نخست شاید نوعی گلایه از بی‌توجهی مسئولان فرهنگی ایران به میراث ادبی و عرفانی باشد، اما در عمق خود پرسشی جدی‌تر را مطرح می‌کند مبنی بر این که: جایگاه ما در پاسداشت بزرگان ادبی و عرفانی کجاست؟ آیا واقعاً میراثی، چون مولانا در ایران به فراموشی سپرده‌شده یا همچنان در زندگی روزمره و فرهنگ عمومی حضور دارد؟

در پاسخ باید گفت درست است که تا امروز کم‌کاری‌هایی وجود داشته، اما این جملات این نگاه اشتباه را به وجود می‌آورد که بسیاری از مسئولان ما مانند حکومت طالبان که میراث فرهنگی را با بمب، اسلحه و تبر ویران می‌کند کمر به پاک کردن نام مشاهیر عرفان و ادب بسته‌اند. درصورتی‌که ماجرا این‌گونه نیست. ما هم قبول داریم که کم‌کاری‌هایی وجود دارد، اما این سکه روی دیگری هم دارد.

واقعیت این است که مولانا و آثارش امروز در موسیقی، تئاتر، جلسات مثنوی‌خوانی، کتاب‌های آموزشی و حتی فضای مجازی حضوری پررنگ در کشور ما دارد، مسئولان فرهنگی ما کم‌کاری‌هایی کرده‌اند، اما نه کتاب مولانا را سوزانده‌اند و نه فردی را از خواندن مثنوی منع کرده‌اند. پژوهش‌های دانشگاهی و آثار محققان ایرانی نیز نشان می‌دهد که اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین بلخی نه‌تنها همچنان زنده‌اند، بلکه به‌طورجدی موردمطالعه و بازخوانی قرار می‌گیرند. اینها همه نشانه‌هایی هستند که بخش زیادی از سخنان اخیر استاد شهرام ناظری را به چالش می‌کشند.

دیوار مولانادوستی را یک‌طرفه کاهگل نکنیم!

به قول قدیمی‌ها نباید دیوار را یک‌طرفه کاهگل کرد؛ در طول سال‌های گذشته ترکیه در برخی اوقات با رفتار شیطنت گونه‌ای مولانا را با نام «رومی» به مردم جهان معرفی کرده و با همین نام آرامگاه او را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خود بدل ساخته است؛ درصورتی‌که زادگاه این شاعر فارسی‌گوی ولایت بلخ بوده است. این اقدام و این‌گونه معرفی‌های شیطنت‌آمیز تا حدی بوده که هراس مصادره مولانا جلال‌الدین بلخی را در ذهن بسیاری از فعالان فرهنگی انداخته و با واکنش‌هایی نیز همراه بوده است.

از این گذشته همین یکی دو سال پیش بود که برخی از مثنوی پژوهان و مولاناشناسان برجسته نقد‌های فراوانی را مبنی بر این که بسیاری از ابیات مولوی و حتی تابلو‌های راهنما که اطراف آرامگاه این شاعر پارسی گوی بوده، از محوطه آرامگاه برچیده شده است. بی‌تردید ترکیه تلاش‌های ارزشمندی نیز داشته که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، اما این‌گونه به نظر می‌رسد که این خدمات بیشتر در راستای جذب گردشگر و درآمدزایی‌اند تا پژوهش‌های عمیق و بنیادین برای ماندگاری این شاعر و عارف فارسی‌زبان. اگر بخواهیم میان ایران و ترکیه و خدماتشان به ماندگاری نام مولانا به قضاوت بایستیم، کفه سمت ایران همواره سنگین‌تر بوده و هست.

ایرانیان، گردانندگان اصلی گرامی‎داشت مولانا در قونیه

در چند دهه اخیر در ایران مولاناپژوهی به جریان علمی و فرهنگی جدی تبدیل‌شده است تا جایی که در بسیاری از آیین‎هایی که در محل مزار مولانا برگزار می‌شود، بیشتر اهالی هنر و پژوهشگران از مشاهیر کشور‌های فارسی‌زبان و به‌ویژه ایران هستند؛ در این مسیر نیز مسئولان ایرانی هیچ‌گاه سد راه نبوده و در برخی موارد (هرچند اندک) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم یاریگر برگزاری این برنامه‌ها بوده‌اند.

ظرفیت‌های فراموش شده

همه ما این نقد را می‌پذیریم که ظرفیت‌های گردشگری ادبی کشور‌های فارسی‌زبان هنوز به‌طور کامل شناخته و بهره‌برداری نشده‌اند. اگر این ظرفیت‌ها به‌درستی مدیریت شوند، ایران و کشور‌های فارسی‌زبان می‌توانند در جمع بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری فرهنگی جهان قرار گیرند. باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که سخنان استاد شهرام ناظری را می‌توان هم هشدار و هم گلایه دانست؛ هشدار درباره کم‌کاری‌ها و گلایه از بی‌توجهی‌ها، اما در خصوص نوع بیان آن نقد‌های فراوانی وجود دارد. مسئولان ما باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که می‌توان با الگوبرداری از کشور‌هایی که گردشگری ادبی- فرهنگی را جدی گرفته‌اند، در راستای جهانی‌سازی اندیشه‌های شاعران، عارفان و ادیبان فارسی‌زبان گام بردارند؛ اقداماتی با نگاهی جهانی که علاوه بر معرفی این بزرگان و درآمدزایی‌های حاصل از آن، قادر است تا حدود زیادی این قبیل نگرانی‌ها را از میان بردارد. البته هنرمندانی مانند استاد شهرام ناظری نیز باید در سخنرانی‌های خود کمی جانب انصاف را رعایت کنند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب ها: شهرام ناظری ، مولانا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۱
بیسواد
۱۷:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اونموقع هم عشق انتالیا بوده خخخخخخخخخخ
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من با اقای،شهرام ناظری هم عقیده هستم
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اگر دولت ایران وزارت ارشاد و فرهنگ هر ساله بزرگداشتی از مولانا و از دیگر بزرگ ایران می‌گذاشت الان با این معضل فرهنگی و اجتماعی روبرو نمودیم که حالا بعضی از بزرگان شعر وادبیات و خوانندگان محترم اینجور حرفا در مورد فرهنگ و تاریخ شاعران بزرگ بزنند.
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اونایی که تا بحث های این شکلی پیش میاد سریع رگ غیرتشون قلنبه میشه، همونایی هستن که هی خلیج فارس، خلیج فارس میکنن، ولی خاک جزیره هرمز رو با خودشون سوغات می‌برن. میخوام بگم پاسداری از اینجور چیزا فقط به شعار و حرف نیست، باید در رفتارمون هم مشخص باشه...
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ترکیه هرچه تلاش کند نمی‌تواند مولانا را مصادره کند شعرهای فارسی مولانا بهترین گواه است برای ترکیه مولانا فقط بهانه ای برای کسب درآمد است ارزش مولانا در آنجا شناخته شده نیست فقط نمایش است
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
ناظریان باید خجالت بکشی
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
یک هنرمند باید با هنرش کشورش را سرافراز کند نه این‌که ذلیل باشد.یک کشور مثل خانواده است اگر هم اعتراضی هست در خود کشور باید حل شود، این خواسته چاپلوسی کند.
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۴
این به اصطلاح هنرمندا چی فکر کردن با خودشون یه مدت که خبری ازشون نبست یه لگد نی زنن به ایران تا دوباره سر زبونها بیفتن .به چه قیمتی؟
امیر
۱۱:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من با نظر ایشون موافق نیستم آرامگاه کدام شاعر و هنرمند کاهگل شده که ایشون از اینکه ارامگاه مولوی در ترکیه است ابراز خرسندی می کنن -هرچند بعضی از شهرداری ها مانند اهواز نام همه شعرا از جمله حافظ- سعدی- فردوسی و .. را از خیابان های مرکز شهر حذف کرده است.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نکته ای که آقای ناظری گفته اند ناظر به دولتمردان است که کاملا درست است و نیاز به تحقیق هم حتی ندارد
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
خوب ایشون بعد از دهه شصت و هفتاد آخرین اثری که تولید کردن و بدرد میخورده کی و چی بوده؟ برام جالبه که فقط طلبکاری و ادعای فضل و وقاحت دارن خوب خودت برو آهنگ بساز و کل مثنوی معنوی رو آواز بخون و پخش کن جوری کار کن که مخاطب زیادی در کشور و خارج کشور جلب کنه کسی کاری باهات داره مگه؟ لابد پول مفت و زیاد میخواهی بازیت نمی‌دن!؟!! البته ایشون از یک باب درست میگن چون منم بودم می‌دیدم کاری واسه ارایه ندارم سریعترین و در دسترس ترین کار اینه که به کشور و دولت یه لگدی بزنی حرفهای صد من یه غاز رو بری اینور و اونور یکی سر و صدا بلند کنی بلا فاصله شروع میکنن بهت کار دادن باور نمی‌کنید ؟؟!!یه نگاهی به تلویزیون و سریالها و افرادی مثل مهران مدیری و و و و و بندازین
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
لعنت به دهانی که اگر به سخن افتاد
از کشور ما مایه بگذارد تا به اهداف شوم خودش برسد
و لعنت به زبانی که بیخودی چرند نشخوار کند
Mohieddin
۱۱:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اولا ناظری اگر استاد موسیقی اصیل ایرانی است ( لازم است موسیقی دانان دستگاه ایرانی آن را تائید نمایند) مشخص است بخش،عمده ایی از مردم شریف ایران به تن و توان صدای ایشان علاقه ایی ندارند .‌از این که بگذریم شما بروید در محل تولد جناب مولوی و یا در قونیه محل دفن مولانا محمد ، مطمئن باشید به اندازه انگشتان دست اشخاصی را نخواهید یافت که بتواند نیم بیت از اشعار مولوی را بخواند و درک معانی شرف آن را داشته باشد خصوصا ترکان . یک عمره صدقه سر ملت ایران افرادی مثل ناظری در فضای فرهنگی ایران جولان می دهند و ارتزاق می کنتد اما ایران و ایرانی و فرهنگ کهن این مرز و بوم را به بیگانه مفت فروشی می کنند . آقا ناظری از گرده ملت و فرهنگ عظيم ایران پیاده شوید مگر شما که هستید که نطق فرهنگ مابانه از خودتان در می کنید؟ هر کسی از هم نوایی شد جدا بی نوا شد گر چه دارد صد نوا.
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
با کمال ادب و احترام به استاد ناظریان بزرگوار جای گلایه از ایشان است که خود از کشور ادب و شعر و هنر برجسته شد و این نوع گفتار چندان خوشایند نیست هر چند انتقاد از مسئولان لازم است
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
شرح مثنوی معنوی از علامه آدری زبان تبریزی محمد تقی جعفری نشان می دهد که قدر و قیمت مولانا در ساز و آواز جناب ناظری خلاصه نمی شود بلکه شناخت مولوی و روحیات عرفانی او نیاز به نشستن در حضور عرفای واقعی و مولوی شناسان واقعی است نه دست به تار بودن شما
از فیه ما فیه و دیوان شمس و مثنوی را باید از سینه بزرگان عرفان چون علامه حسن زاده ، و...بیرون کشید
علی
۱۱:۲۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظر بنده حرف حق رو گفتن و من با نظر ایشان کاملا موافقم
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
شعور و خودباختگی دوباره معنی شد !!!!
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نا احترام به استاد گرامی ،،،از هنر وقتی هنرمند درمیاد وشکل میگیره و شکوفا میشه که نه محجور که با مردم در کوچه بازار شهر دمخور و همنشینه تهش هم میشه محبوب مردم ،، ،نه اینکه یکی دو تا فیلم بازی که میکنه خودش رو گم میکنه و کسی رو قبول نداره و یادش میره کیه این یعنی با سر زمین خوردن و هرز رفتن و خبر هم نداره،،، داستان سناریو فیلم هنرپیشه ووو همش در دل مردمه و از دل مردم بیرون میاد
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ دی ۱۴۰۴
دمش گرم. استاد واقعیت رو گفته
فرشید محمدی
۱۱:۰۵ ۰۷ دی ۱۴۰۴
جناب آقای شهرام ناظری ؛ هنرمند عزیز آواز ایرانی ! شما و کسانی چون شما ف از خوان عرفان و ادب و در حقیقت از خوان بی نهایت حکمت خداوند متعال و بنا بر میزان فهم و نصیبی که ذات اقدس اش به شما ارزانی داشته ، توانسته اید آنچه را که لطف خداوند بوده ، در هر صنف و مهارتی به منصه ی ظهور برسانید... ام در ترکیه که دارای حاکمانی ریاکار تر ، درغگو تر و نان به نرخ روز خور تر است و سالهاست در هم پیمانی مسموم و پیچیده ای با جریان قدرت ، ثروت و دانش چهانی که البته جمعی یهودی و مسیحی دارای انحراف آشکار در نص کتاب آسمانی و دین توحیدی شان هستند ، هم به نعل می کوبید و هم به دیوار و حتی می توان گفت هم خدا را می خواهد و هم خرما و بدین ترتیب با ارائه ی اسلام تحریف شده توسط اربابان یهودی و مسیحی و به خصوص مسلمان خود فروش اش که حلال را با حرام قاطی می کند و مکانی برای لهو و لعب و بازی نفسانی مسلمانان کم ایمانی شده که به امید تجربه ی سرگرمی هایی چون کاباره ، رقص با غیر همجنس ، ایجاد روابط نامشروع و لا قیدانه ، بی حجابی تن نمایی و سایر سرگرمی های مبتنی بر پیروی محض از هواها و امیال نفسانی چون حرص ، شهوت ،جاه طلبی و امنیت طلبی و به بهای سو استفاده یادمی از امکان اختیارش ، همه چیز را به هم ببافد و با قدرت فرافکنی خویش ، از خود در برابر نتایج و آثار اعمال اش ؛ شانه خالی کند و آیا آقای شهرام ناظری و امثال ایشان ، نباید از خود بپرسند که در ایران خودکان هم هستند مثنوی پزوهان یا محققان علوم عرفانی و دینی حاذقی که سالهاست در جلسات مثنوی خوانی و یا آموزش عرفان و حکمت الهی و لو در حد فهم موجودشان در حال اقدامات روتین خویش هستند و بر خلاف کشور ترکیه و شیوه حکمرانی دو لبه ی آنها ؛ در مورد بها دادن تبلیغاتی و نفسانی موجود به اولیایی چون مولوی یا حافظ که از طریق زبان شعر و نظم به ارائه ی حقیقت در قالب روایت حدیث دیگران زندگی و وجود خویش در راه آگاه سازی تمامی مردم جهان ارئه کرده اند و در واقع در حال کالایی کردن و مصرف کردن جنین گنجینه ی ناب بشری هستند ، در ایران کنونی کسانی چون حاج سید اشرف حسامی که به عنوان روحانی مجتهد و البته محقق در عرفان که سالهاست در شهر سنندج و در مسجد محل سکونت و حتی در خامه ی خویش و در قالب جلسات تحلیل ، شرح و تفسیر دینی ( اصول و فروع ) ، قرآنی ( شرح و تفسیر آن ) ، شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا جلال الدین محمد بلخی ، شرح و تفسیر غزلیات حافظ شیرازی و شرح و تفسیر رباعیات خیان نیشابوری و بنا بر وظیفه ی احقاق گرا و حلال کننده وجودی خویش نسبت به سر منشا وجود ؛ در حال باز تعلیم و تربیت مردم در سنین مختلف بوده اند و در جلسات ایشان نه رقص سماعی در کار بوده و نه امکانات گردشگری و آسایش جسمانی انسانی و نه حتی ترجمه به زبان های مختلف گهخ جز ارائه ی سخیف و ضعیف زبانی ؛ چیز دیگری نیست و شخص روحانی مستقل و وارسته ای چون ایشان نه به دنبال مال بوده و نه ثروت و جان و نامخوس دیگران و البته چند سال است که بنا بر وضعیت بیماری خود در منزل در حال گذران عمر هستند و من نوعی گواهی عینی بر حضور عارفان عاشقی چون ایشان که از مکتب انبیا و اولیای الهی چون مولوی بهره مند گشته اند و در چنین زمانه ای به تعلیم و تربیت مردم مشغول اند و انسان سازی و فرهنگ سازی حقیقی را عاری از هر گونه سر و صدا و وانمودی انجام می دهند که بر این اساس معلوم می شود که ( به قول حافظ شیرازی ) :


صوفی از پرتو مِی رازِ نهانی دانست

گوهرِ هر کس از این لعل، توانی دانست

قدر مجموعهٔ گل، مرغِ سَحَر داند و بس

که نه هر کو ورقی خواند، معانی دانست

عرضه کردم دو جهان بر دلِ کاراُفتاده

به جز از عشقِ تو باقی همه فانی دانست

آن شد اکنون که ز اَبنایِ عَوام اندیشم

مُحتَسِب نیز در این عیشِ نهانی دانست

دل‌بر، آسایش ما مَصلحتِ وقت ندید

ور نه از جانبِ ما دل‌نگرانی دانست

سنگ و گِل را کُنَد از یُمنِ نظر لعل و عقیق

هر که قَدرِ نفسِ بادِ یمانی دانست

ای که از دفترِ عقل، آیت عشق آموزی

ترسم این نکته به تَحقیق ندانی دانست

مِی بیاور که ننازد به گلِ باغِ جهان

هر که غارت‌گریِ بادِ خزانی دانست
محمدجواد
۱۷:۱۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بابا ایول.
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
تعجبم به چه دلیل این آدم معروف شده، هیچ ویژگی بدرد بخوری نمیبینم داشته باشه.
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
در بین خوانندگان سنتی خوان که اکثرا تخصصی و زیبا میخوانند، برام سواله این ناظری چجوری اسم در کرده، فقط برای خودش تو حسه، چیز قشنگی ندیدم بخونه.
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظرم اگر بخوام حرف حق بزنم آقای ناظری حق داره اینو بگه چراکه از قدیم گفتن :
از دل برود - هرآنکه از دیده رود
لازم نیست با تبر بیافتید به جون مشاهیر عرفان و ادب. همین که کسی حتی یک برنامه در تلوزیون در مورد این مشاهیر نمیسازد و کسی تبلیغ آنها را نمیکند همین بی توجهی یعنی ویرانی.
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
بنظر من که استاد درست فرمودند. در کشور ما فرهنگ ادب و موسیقی بسیار کمرنگه.
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اینها اوستا هستند تا استاد
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
اگر ضعیف بود هنرستان موسیقی نداشتیم!!!!
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۷ دی ۱۴۰۴
جناب ناظری افاضه فرموده اند :
مولانا اگر در ایران بود این هم به فراموشی سپرده می شد !!!
جناب ایشان باید بدانند در ایران هر موضوعی که حول محور
ارزشها حرکت کند ، به فراموشی سپرده نشده و نخواهد شد !!!!
آنچه که در ذهن ایشان در زمره به فراموشی سپردگان است بر
فرهیختگان ایران اسلامی معلوم نیست !!!
و،،،،،،،،،،،،،،،
mehdi
۰۹:۳۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
کاملا درست گفته آقای ناظری و من باهاش موافقم.
آقایون دولتمرد ها و خبرگزاری جوان این رو بدونین که حقیقت تلخه
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۷ دی ۱۴۰۴
خیلی هم درست گفته
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من خودم از مخالفان پانترکیسم هستم. اما صحبت ایشان متفاوت بود و منظورشان این بود که ایران به اندازه کافی به مشاهیرش احترام نمیذاره و یه کشور جعلی مثل ترکیه با جعل های متمادی این مشاهیر رو تصاحب میکنه و اونهارو گرامی میداره. راستم میگه. حتی اخیرا شبکه مستند ایران برنامه ای پخش کرد که یک پانترکی مستند ساخته بود و تمدنهای بین النهرین را ترکی خوانده بود. این نفوذ پانترکهایی که با شعار مذهب در ایران نفوذ کردند بسیار خطرناکترند از کشورهایی مثل ترکیه که با چهارتا کار فرهنگی میتونیم تمام داروندار و جعل هاشونو از هم بپاشونیم.
احمد
۰۹:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نمیدونم مگه به تخریب ایران مدال میدن که اینها از هم سبقت میگیرن ! آخه ترکیه رو تشویق میکنی استاد؟!؟
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
راست گفته شما فقط شعار میدید
یه مجسمه شاپور رو گذاشتید تو میدون انقلاب یه هفته طاقت نیوردید برش داشتید
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ دی ۱۴۰۴
هر حرف راستی را نباید زد
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۷ دی ۱۴۰۴
پارکینگ موتوری منطقه ۹ خاک میخوره
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۷ دی ۱۴۰۴
مغزتون اینستا و شبکه های ابتذال فارسی زبان پر کرده، وگرنه اگر کمی اطلاعات و شبکه های داخلی نگاه میکردین شبکه ۵ تهران گفتن مجسمه جهت برجسته کاری به کارگاه بردن و بزودی بجای میدان انقلاب به فرودگاه مهر آباد منتقل میکنند
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
مردک فقط صدای قشنگ داره مغز قشنگی نداره
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ دی ۱۴۰۴
نمیدونم چرا بعضیا آخر عمری چپ میکنن؟
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۷ دی ۱۴۰۴
جو گیر شده خواسته چاپلوسی ترکا رو بکنه که به وطنش توهین کرده...
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۴
حامیه شورش‌زن هرزگی ازادی‌زر مفت میزنه
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۷ دی ۱۴۰۴
سخن از مولانا می زنه و بر عکس روش و مرام مولانا عمل کرده ، نواختن تار و امثال آن در سیره عرفای بزرگ مثل مولوی و حافظ و ...دیگران نبوده
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۷ دی ۱۴۰۴
حرف حق شنیدن برای شما چاپلوسان سخته
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۷ دی ۱۴۰۴
من موافقم.اشتباه مخالف زدم.