سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان‌ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بقائی: تصمیم تهران این است که مذاکرات بر پایان جنگ متمرکز شود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکا در موضوع هسته‌ای و تحریم رویکرد جدی ندارد و از اشتباهات پیشین درس نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان - اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت، در برنامه «من ایرانم» شبکه نسیم به مهم ترین پرسش‌ها درباره آخرین وضعیت مذاکرات میان ایران و ایالات متحده پاسخ داد.

هدف از سفر دوم به اسلام‌آباد، انتقال دیدگاه‌ها بود

وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه به پاکستان گفت: هدف اصلی این سفر، انتقال دیدگاه‌های ما به طرف پاکستانی بود. از چند روز قبل از این سفر، بحث‌های زیادی در خصوص رفتن و نرفتن طرف‌ها مطرح شد و رسانه‌ها به‌ویژه در داخل کشور، بحث‌های گسترده‌ای در این زمینه به راه انداختند. امیدوارم از این تجربیات درس بگیریم. مسئله‌ای که ما باید به آن توجه داشته باشیم این است که هر توییت یا اظهار نظری از طرف آمریکایی‌ها یا رسانه‌های آمریکایی نباید فوراً در رسانه‌های ما ترجمه و منتشر شود؛ چرا که بارها ثابت شده است که بسیاری از این مطالب نه تنها دقیق نیستند، بلکه برخی از آنها عمدی و گمراه‌کننده‌اند. در برخی موارد، رسانه‌های ما به سرعت این مطالب را منتشر کرده‌اند و این برای ما نتیجه‌ای نداشته است.

هرگونه مذاکره را شفاف اعلام خواهیم کرد

اسماعیل بقائی با بیان اینکه باید به خودمان هم نقد وارد کنیم و بگویم که در بعضی موارد شاید باید بهتر عمل می‌کردیم، گفت: ما از همان ابتدا به رسانه‌ها و شبکه‌های خودمان اعلام کردیم که اگر قرار باشد مذاکره‌ای با طرف آمریکایی صورت گیرد، ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. سیاست ما از ابتدا این بوده که با مردم خودمان صادق باشیم. اگر قرار باشد مذاکراتی صورت گیرد، ما همه‌چیز را شفاف اعلام خواهیم کرد و در صورت وقوع هرگونه تغییر یا اتفاقی، دروغ‌ها روشن خواهند شد. امیدوارم این تجربه‌ها به ما کمک کند تا در آینده با احتیاط بیشتری اخبار و اطلاعات را منتشر کنیم.

ما قرار نیست که به هر توییت یا اظهار نظری واکنش نشان دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه طرف‌های آمریکایی به‌ویژه از نظر تعداد و منابع رسانه‌ای برتری دارند، گفت: اما ما تجربه‌ای گران‌بها داریم که نشان می‌دهد در بسیاری از مواقع آنچه که مطرح می‌کنند، پس از مدتی تغییر می‌کند و در نهایت مشخص می‌شود که آن‌طور که می‌گویند نبوده است. اگر بخواهیم این مورد خاص را بررسی کنیم، صحبت‌هایی که مبنی بر این که هیئت آمریکایی به پاکستان رفته و در آنجا مستقر شده‌اند، مطرح شده است. باید این نکته را هم اشاره کنم که ما از ابتدا تصمیم گرفتیم تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ای طرف مقابل قرار نگیریم. ما قرار نیست که به هر توییت یا اظهار نظری واکنش نشان دهیم. کار ما باید متمرکز بر خودمان باشد و اگر طرف مقابل اشتباهی مرتکب می‌شود، اجازه بدهیم که خودشان با عواقب آن روبه‌رو شوند. از ابتدا گفته‌ایم که هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در کار نخواهد بود و تنها مذاکراتی که داریم با طرف پاکستانی به عنوان میانجی است. این مذاکرات بر اساس تفاهم‌نامه‌ای است که بر روی خاتمه جنگ و موضوع هسته‌ای تمرکز دارد.

آمریکا در زمینه رفع تحریم‌ها جدی نیست

بقائی گفت: در دوران ریاست‌جمهوری جدید آمریکا، در این یک سال و نیم گذشته، بارها درباره این موضوع صحبت کردیم. پس از هر بار صحبت، در همان زمان طرف آمریکایی اقدامات نظامی علیه ایران انجام داده‌اند. در حال حاضر، مشخص است که آنها در زمینه رفع تحریم‌ها جدی نیستند. شما نمی‌توانید ادعا کنید که تحریم‌ها را برمی‌دارید و در عین حال آنها را تشدید کنید. بدتر از آن، مرتکب دزدی دریایی و راهزنی دریایی علیه کشتی‌های ایرانی می‌شوید. در مورد مسائل هسته‌ای، تجربه نشان می‌دهد که طرف مقابل از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته است. مذاکرات با آمریکا به هیچ‌وجه یک مذاکره عادی و متعارف و معمول نیست؛ این مذاکرات یک پیشینه خونین دارند و من دیگر نمی‌توانم از واژه "اعتماد" استفاده کنم. باید گفت که بین ایران و آمریکا یک سوءظن شدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه این سوءظن نه تنها به دلیل اتفاقات اخیر، بلکه به دلیل سابقه طولانی بی‌اعتمادی میان دو کشور است، گفت: این روند از قبل از انقلاب اسلامی شروع شده است. آمریکا همیشه در مذاکرات انتظار دارد که حداکثر مطالبات خود را از طرف مقابل بپذیرد و این باعث می‌شود که مذاکرات به نتیجه نرسد. ایران همیشه پیشنهادات خود را مبتنی بر پایان جنگ و آتش‌بس مطرح کرده است و ما آتش‌بس را به عنوان مقدمه‌ای برای رسیدن به پایان جنگ پذیرفته‌ایم.

ما آتش‌بس را به این دلیل پذیرفتیم که مقدمه‌ای برای پایان جنگ باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بسته پیشنهادی 10 بندی ایران که عمدتا بر مبنای پایان جنگ بود، گفت: ما آتش‌بس را به این دلیل پذیرفتیم که مقدمه‌ای برای پایان جنگ باشد.

بقائی با بیان اینکه بدیهی است که شما در حین مذاکرات درس‌هایی می‌گیرید، طرف مقابل را دارید تست می‌کنید؛ گفت: ما نه اینکه آمریکا را تا الان نیازموده باشیم؛ ۴۰ روز روز قبل از شروع اجلاس اسلام‌آباد مرتکب بزرگ‌ترین جنایت در طول تاریخ شدند. ترور رهبران یک کشور بی‌سابقه است. ترور کودکان در میناب و فهرست خیلی طولانی است. این دو هفته هم برای ما یک آزمون بود. همان روز اول شروع کردند به نقض عهد آتش‌بس در لبنان که بخش لاینفک آتش‌بس بود. بعد از سفر آقای عاصم منیر به تهران این تفاهم صورت گرفت که به هر حال پذیرش آتش‌بس در لبنان قبول کرد و متقابلاً ما هم آتش‌بس را پذیرفتیم.  

آمریکا و رژیم صهیونیستی به نقض عهد مشهور هستند

وی با بیان اینکه دقیقاً می‌دانستیم که رژیم صهیونیستی آتش‌بس را رعایت نخواهد کرد و همیشه نقض عهد کرده است، گفت: آمریکایی هم همین‌طور است ولی به هر حال این بخشی از آن بسته‌ای بود که در روز اول تفاهم شد و میانجی پاکستانی هم به آن صحه گذاشت. این نبود که فقط ما گفته باشیم. این اتفاق نیافتاد و اکنون به همین دلیل ما رسیدیم به اینجا. وقتی که قرار است طرف مقابل در یک دوره آتش‌بس که فرض بر این است که موقت است، از پس ایفای تعهداتش برنیاید، چگونه می‌توانید اعتماد حداقلی داشته باشید که یک تعهد طولانی‌تر و مفصل‌تر را به آن پایبند باشد؟

بزرگترین تضمین برای عدم تکرار جنگ، قدرت ایران است/ عمان دوستی خود را ثابت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر به عمان و روسیه و احتمال گرفتن تضمین از دیگر کشورها هم گفت: بزرگترین تضمین برای اینکه تعهدات متقابل رعایت شود، قدرت شماست. هیچ تضمین دیگری وجود ندارد؛ نه حقوق بین‌الملل، نه سازمان کشورهای امنیت. نهایتاً خودتان هستید که می‌توانید قدرت خودتان را دقیقاً—این را که ما بارها درسش را آموختیم.

به هر حال دیپلماسی ادامه دارد. سفر ما به این معنا که بعد از ۴۰ روز زد و خورد با کشورهای منطقه، عمان دوست ماست. عمان هم دوستی‌اش را در این ۴۰ روز ثابت کرد و متقابلاً ما نیز. و هم اینکه میانجی مذاکراتی بود که دو نوبت منجر شد به جنگ. کاری که آمریکا کرد فقط خیانت به دیپلماسی نبود، خیانت به نهاد میانجی‌گری در حقوق بین‌الملل، خیانت به عمان هم بود. عمان به‌عنوان کشور دوست ما در منطقه برای ما بسیار مهم است. سفر به عمان هم در راستای دیپلماسی منطقه‌ای ایران بود و هم اینکه ما که نمی‌توانیم منطقه را رها بکنیم؛ ما همسایگان ابدی خواهیم بود با کشورهای منطقه.

وتوی روسیه و چین در شورای امنیت بسیار مهم بود

وی تصریح کرد: ما با روسیه موافقت‌نامه شراکت راهبردی داریم. طبق آن توافق‌نامه، ما در حوزه‌های مختلف دفاعی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی با همدیگر همکاری داریم. ربطش به این مذاکرات و پایان جنگ هم این است که ما باید با همه کشورها صحبت کنیم، توضیح بدهیم، مواضع‌مان را تبیین کنیم. این مهم است. نتیجه، این گفت‌وگوهای دیپلماتیک این بود که در یک مرحله، با همکاری روسیه و چین، ما فائق آمدیم بر یک اقدام بسیار موذیانه از جانب برخی از کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد. وتوی قطعنامه بسیار مهم بود. در ادامه مسیر هم ما باید با دوستان‌مان مدام مشورت بکنیم، به خاطر اینکه این داستان ادامه خواهد داشت. ما در میدان، با دشمن‌مان داریم جانانه می‌جنگیم، اما در عرصه دیپلماسی و رسانه هم باید خودمان را تجهیز کنیم. مرتباً باید با دوستان‌مان در سازمان بین‌المللی، خصوصاً کشورهای عضو دائم شورای امنیت، روسیه و چین، در ارتباط باشیم.

کشورهای منطقه نتیجه‌ تخاصم با ایران را دیدند

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه منطقه باید بداند که جمهوری اسلامی ایران دشمن آن‌ها نیست؛ گفت: کشورهای منطقه نتیجه‌ تخاصم با ایران را دیدند؛ نتیجه اعتماد به آمریکا را دیدند، نتیجه دوستی با ایران را هم دیدند. عمان کشوری بود که علی‌رغم فشارهایی که بر آن وارد شد، موضع بسیار مسئولانه و سازنده اتخاذ کرد. خیلی راحت نیست که در شورای همکاری خلیج فارس شما شرکت نکنید و متفاوت تصمیم بگیرید، به خاطر اینکه آگاهانه و واقعاً عاقلانه تشخیص دادند که دشمنی با بزرگ‌ترین کشور منطقه، کشوری که دوستی‌اش را با کشورهای منطقه ثابت کرده، نه عاقلانه است نه منطقی.

میانجی رسمی گفت‌وگوها کماکان پاکستان خواهد بود

بقائی درباره تغییر احتمالی میانجی در مذاکرات گفت: خیلی از کشورها هستند که دوست دارند کمک بکنند، با هر نیتی؛ خیلی‌هایشان هم نیت‌شان مثبت است، ولی میانجی رسمی گفت‌وگوها کماکان پاکستان خواهد بود. پاکستان متعادل رفتار کرده، رفتارش خوب بوده. پاکستان هم کشور همسایه ماست، هم دوست ماست و هم اینکه توانمندی خوبی از خودش نشان داده برای میانجی‌گری. بین ایران و آمریکا اختلاف نظر یک اختلاف نظر ساده، مثلاً ارزی یا اقتصادی، نیست؛ بینشی است، ۴۷ سال پیشینه دارد.

انتظار به نتیجه رسیدن سریع مذاکرات، معقول نیست

وی با اشاره به اینکه در این ۴۷ سال، بی‌اعتمادی و سوءظن شدید؛ به کارهایی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند، انباشت شده  است، درباره امکان طولانی شدن مذاکرات به این دلیل توضیح داد:  بعد از یک جنگ فوق‌العاده خونین که جنگ کلاسیک و عادی نبود و جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران، با دو رژیم مسلح به سلاح هسته‌ای، دو رژیم فوق‌العاده بی‌رحم جنگید که بی‌رحمی‌شان را در این دو سال و نیم، جنایت غزه و لبنان دیدیم و شما با کسی جنگیدید که از طرف دیوان بین‌المللی کیفری تحت تعقیب است به جرم نسل‌کشی؛ از آن طرف هم با کسی جنگیدید که در خود آمریکا هم سابقه‌اش روشن است. با این وصف، اینکه ما انتظار داشته باشیم ظرف یک مدت کوتاهی به نتیجه‌ای برسیم، فارغ از اینکه میانجی چه کسی باشد، به نظرم خیلی واقع‌بینانه نیست.  

تاریخ با افتخار از مقاومت مردم ایران یاد خواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه این نوع ایستادگی خود معنادار است؛ توضیح داد: ۴۰ روز  زخم‌هایی را تحمل کردیم که واقعاً برای هیچ ملتی قابل تحمل نبود، ما هنوز چون در داخل این فضای زمانی و حسی هستیم، خوب درک نمی‌کنیم چه اتفاقی افتاد و چه کار شگرفی ایرانیان انجام دادند. اینکه رهبرتان، که فقط یک رهبر سیاسی نبود؛ رهبری که مراد مردم ایران بود، رهبری که با هر توصیف شما داشته باشید یک قائد بود، رهبر شماره ترور کردند؛ فرماندهان عالی‌تان را ترور کردند؛ شما بعد از ۴۰ روز، مثل یک شیر زخمی، کماکان نعره بزنید و نعره شما طرف را منکوب بکند، به نظرم تاریخ با افتخار از این یاد خواهد کرد.  

توقیف کشتی ایرانی توسط آمریکا، راهزنی دریایی است

بقائی درباره توقیف کشتی ایرانی از سوی آمریکا و سرنوشت سرنشینانی که آزاد نشده‌اند گفت: اینکه واقعاً با هر معیار و مبنای مناسبی حساب بکنیم، این یک راهزنی است. تردیدی نیست که این اتفاق می‌افتد و ما  به هیچ وجه نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت ایرانیان در هر کجا که گرفتار شوند بی‌تفاوت بمانیم، خصوصاً که در این موضوع خاص یک راهزنی دریایی اتفاق افتاده، شهروندان ایرانی گرفتار شده‌اند. این موضوع از همان روز اول از طریق میانجی پاکستانی مورد پیگیری قرار گرفت که آن را پیگیری کند. ما این کار را انجام دادیم؛ یعنی وزارت امور خارجه از این فرصت استفاده کرد، از پاکستانی‌ها خواست که در این قضیه هم ورود بکنند.

پیشنهاد مذاکراتی ایران به آمریکا، آزمونی برای این کشور است

وی درباره نتایج سفرهای اخیر به کشورهای مختلف هم گفت: این مذاکره انتقال دیدگاه‌های ما بود بعد از اجلاس اسلام‌آباد و بعد از سفر عاصم  منیر به تهران، جمع‌بندی که صورت گرفت منتقل شد به طرف پاکستانی. جمع‌بندی این بود که الان عقل و منطق اقتضا می‌کند که بر موضوعی که هم برای ما فوریت دارد و هم برای جامعه بین‌المللی، متمرکز بشویم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این پرسش مجری که آمریکا این موضوع و دیدگاه ایران را نمی‌پذیرد که فقط راجع به پایان جنگ مذاکره شود و مدام از بمب هسته‌ای، سخن می‌گوید؛ توضیح داد: این خود باز یک آزمون است؛ مردم دنیا و مردم خودمان، می‌بینند. طرف مقابل ۴۰ سال است که می‌گوید ایران دنبال بمب اتم است اما هیچ‌کس هیچ نشانه حداقلی هم برایش پیدا نکرده است. در این اتفاقات اخیر دنیا هم فهمید. شما جلسه استماع کنگره، اینکه اروپا و ناتو حاضر نشدند همراهی بکنند؛ فوق‌العاده بود که به‌شدت نسبت به غیرقانونی بودن و تجاوزکارانه بودن این جنگ اعتقاد دارند؛ این بسیار موضوع مهمی است. در درون ناتو دچار اختلاف‌نظر شدند، به خاطر اینکه آمریکا می‌دانند دارد خودسری می‌کند.

وی گفت: باز نکته دیگری که جالب توجه است، فرافکنی‌هایی است که ایرانی‌ها دچار مشکل هستند، در سطح تصمیم‌گیری دچار اشکال شده‌اند. شما نگاه کنید در آن طرف تا الان چه تعداد از افرادشان استعفا داده‌اند یا برکنار شده‌اند؛ مقامات در سطح بسیار بالا، و فرمانده دریایی و چه و چه اما در ایران به رغم همه اتفاقات  تغییر و اشکالی نبوده است.

نمی توانیم اجازه سواستفاده از تنگه هرمز را بدهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه آن‌ها همیشه  دچار سوءمحاسبه شده‌اند؛ توضیح داد: همیشه فکر می‌کردند جمهوری اسلامی ایران یک ساختار تک‌نفره است که اگر یک نفر را حذف و ترور کنند، سیستم دچار مشکل می‌شود؛ در حالی که جمهوری اسلامی ایران چون برآمده از مردم، برآمده از یک انقلاب و دارای ساختارها و نهادهای به زعم آن‌ها پیچیده است، این نهاد و ساختار، کار خود را انجام می‌دهد. چیزی که اکنون در آمریکاست مثل سیستم دیکتاتوری است؛ یعنی کل سیستم جمع شده برای اینکه یک نفر را راضی بکند، در صورتی که در سامانه تصمیم‌گیری ما باید اجماع ایجاد شود و زیبایی سیستم ما همین است. دیدگاه‌های مختلف مطرح می‌شود، نقد می‌کنند، گاهی اوقات هم نقدهایی که ممکن است من نوعی نپسندم، ولی برآیندش این می‌شود که وقتی به یک تصمیمی می‌رسیم، همه پشت آن می‌ایستیم.

بقائی درباره تصمیم مورد نظر هم گفت: تصمیم این است که ما متمرکز باشیم روی خاتمه جنگ که یک چیز منطقی است؛ نمی‌توانید در شرایطی که طرف مقابل از یک آبراهی که شما دولت ساحلی هستید برای ضربه زدن به شما استفاده می‌کند را، کنار بگذارید. فقط هم آن نیست، متأسفانه کشورهای منطقه هم در ماه مبارک رمضان، علیه ایران جفا و همراهی کردند با یک طرف بیگانه برای حمله به یک کشور اسلامی، و این چیزی است که مطالبه‌ای دائمی ما خواهد بود؛ در این شرایط شما نمی‌توانید اجازه بدهید از این آبراه سوءاستفاده شود. 

باید از همه ظرفیت‌ها و اهرم‌ها باید برای مأیوس کردن دشمن استفاده کنیم 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از همه ظرفیت‌ها و اهرم‌ها باید برای مأیوس کردن دشمن  استفاده کنیم  ما روی هیچ موضوعی واقعاً لجاجت نداریم. مارکو روبیو مدام می‌گوید که سیستم ایران یک سیستم ایدئولوژیک بسته است اما ما مطالبات‌ خود را با شجاعت، همان‌طور که در میدان پیگیری می‌کنیم، در میز دیپلماتیک هم پیگیری می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه طرف مقابل متأسفانه از این فرصتی که به او داده شد استفاده نکرد یا تا الان استفاده نکرده است، گفت: هر مذاکره دیپلماتیکی مستلزم حداقل زمینه‌سازی است، حتی اگر آمریکا باشد، حتی اگر آمریکایی که تا الان جنایت کرده باشد؛ به این معنا که شما نمی‌توانید هم‌زمان بگویید که برویم گفت‌وگو بکنیم و در حین گفت‌وگو اقداماتی انجام بدهید که با روح دیپلماسی تعارض دارد. ممکن است بیننده‌هایتان به من خرده بگیرند، بگویند شما در مورد آمریکا انتظار حسن نیت دارید؛ نه انتظار حسن نیت نداریم، ولی به هر حال وقتی طرف ادعا می‌کند که می‌خواهم بیایم صحبت بکنم، دیگر نمی‌تواند هم‌زمان اقداماتی انجام دهد و جدیتش زیر سؤال رفته و باعث می‌شود که اصلاً فرایند دیپلماتیک جلو نرود. 

ما باید برای هر پیشامدی آماده باشیم

بقائی درباره احتمال آغاز درگیری و جنگ هم گفت: ما باید برای هر پیشامدی آماده باشیم. تجربه‌های قبلی را ما نمی‌توانیم کنار بگذاریم. ما دو نوبت در شرایطی با حمله این‌ها مواجه شدیم که قبلش ظاهراً این‌قدر مذاکرات عادی پیش رفته بود که طرف عمانی گفت ما پیشرفت بسیار زیادی داشتیم. او به تعارف این موضوع را نگفت و واقعاً برداشت او این بود. می‎‌توانست کلمات دیگری به کار گیرد اما این کلمات را با طرف آمریکایی چک کرده بود. برداشت شما از این رفتار هم می‌تواند نشانگر فریبکاری باشد و  و از آن طرف می‌توانید یک برداشت دیگر هم داشته باشید که مقام‌های آمریکایی با همدیگر هماهنگ نیستند؛ ممکن است در یک سطوحی به این نتیجه برسند که مذاکرات خیلی خوب پیش رفته، ولی بعد نمی‌توانند خودشان با همدیگر هماهنگ بکنند؛ یعنی این عدم هماهنگی در سطوح مختلف تصمیم‌گیری در آمریکا کاملاً مشهود است.

آمریکایی‌ها موضع خود در موافقت با عدم انتقال مواد از ایران را تغییر دادند

وی ادامه داد: اولاً مذاکره‌کننده‌هایشان هر بار حرف‌های متناقضی می‌زنند؛ یک مثل معروف است در آمریکا، به انگلیسی‌ می‌گویند «مووینگ گل‌پُست»؛ یعنی شما فوتبال بازی می‌کنید، فرض این است که دروازه‌تان یک‌جاست، شما باید به سمت دروازه حرکت کنید اما آمریکایی‌ها مدام دروازه را عوض می‌کنند. برای مثال در یک مقطعی می‌گویند که راجع به هسته‌ای، راجع به مواد ایران، ما اصرار نداریم که مواد منتقل شود؛ مقام مذاکره‌کننده‌شان چنین حرفی می‌زند، می‌گوید قبول، این پیشنهاد بدی نیست؛ اما بلافاصله مقام بالاتر توییتی می‌زند که باید خارج شود. این‌گونه بارها این اتفاق افتاده است. در پنج دور مذاکرات اول که منجر شد به تجاوز نظامی‌شان در خرداد ماه ۱۴۰۴، حداقل سه بار در مورد متونی ما به نتیجه رسیدیم؛ متون هم نوشتیم. متون بر اساس گفت‌وگوهایی که بین دو طرف صورت گرفته بود، میانجی عمانی نوشت، به هر دو طرف نشان داد؛ هر دو طرف گفتند بله، این باشد، می‌تواند مبنای خوبی باشد. مثلاً اگر خاطرتان باشد، در مورد غنی‌سازی ۶۷ درصد  که فرستاده ویژه‌ آمریکا مصاحبه ای کرد و بعد خیلی  از طرف مقامات رژیم صهیونیستی،مورد انتقاد قرار گرفت و  بلافاصله حرف‌ خود را تغییر دادند.این تغییر مکرر مواضع نشانگر این است که نوعی آشفتگی وجود دارد؛ طرف مقابل خودشان هم نمی‌دانند. 

وی گفت: باز ارجاع می‌دهم به جلسه استماع کنگره با وزیر جنگ‌ آمریکا؛ سؤال اصلی این است که اصلاً برای چه این جنگ را شروع کردید؟ شما اگر خاطرتان باشد، اول اعلام کردند که یک خطر قریب‌الوقوع از طرف ایران متوجه آمریکا بود؛ بعد بلافاصله پنتاگون رسماً گفت چنین خطری وجود نداشته از طرف ایران. بعد رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ما از هیچ کسی دستور نمی‌گیریم؛ منظورشان رژیم صهیونیستی بود و رسماً وزارت خارجه‌ آن‌ها در سایت‌ نوشته که ما از طرف دوستم‌مان، از طرف متحدمان اسرائیل، و در راستای دفاع مشروع از آمریکا حمله کردیم به ایران. دفاع مشروع قاعدتاً باید علیه حمله مسلحانه باشد؛ مگر ایران حمله کرده بود به آمریکا؟ مگر ما از اینجا لشکرکشی کردیم، رفتیم؟

باید هرچه سریع‌تر به فضایی برسیم که بتوانیم بگوییم خطر جنگ وجود ندارد

بقائی افزود: لذا دروغ‌هایی که تزریق می‌شود و تناقض‌هایی که گفته می‌شود، این‌قدر آشکار است که نیازی نیست که شما بخواهید زحمت بکشید بیایید این‌ها را تبیین بکنید. اگر شما این‌ها را کنار همدیگر بگذارید، عمق تناقض‌گویی و دروغ‌گویی طرف‌های آمریکایی را به‌درستی به این نتیجه می‌گیرید.بنابراین باید واقعاً با توجه به پیشینه اختلاف‌نظرها، با توجه به پیشینه جنایاتی که علیه ایران صورت گرفته، خیلی به این‌ها نگاه بکنیم. همه دغدغه ما این است که ما هرچه سریع‌تر برسیم به فضایی که بتوانیم بگوییم که خطر جنگ وجود ندارد.

انسجام یک شعار نیست/ در این شرایط حساس نباید به جان همدیگر بیفتیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ضرورت ارتباط با مردم هم گفت: باید با مردم گفت‌وگو کرد، باید واقعیت‌ها را آن‌گونه که هست توضیح داد. یک بخش آن کار وزارت خارجه است؛ من متخصص مباحث اقتصادی یا موضوعات دیگر نیستم، ولی باید به هر نحوی که می‌توانیم کمک بکنیم، چون یک مجموعه هستیم، در این مرحله مثل هر مرحله دیگر، ولی الان مهم‌تر است. چیزی که دشمن را مأیوس بکند، اهرم‌هایش را کند بکند، تیغش را کند بکند یا تضعیف بکند، به نظرم انسجام داخلی است. انسجام یک شعار نیست؛ ما باید بیشتر صحبت بکنیم، رسانه باید مردم را واکسینه کنند و اصلاً خوشایند نیست که یک توییت کسی که همه می‌گویند سابقه دروغ‌گویی دارد و هدفش به هم ریختن جامعه ماست، سخنش به راحتی مبنای قضاوت در مورد عملکرد مثلا وزارت امور خارجه قرار گیرد. 

بقائی با اشاره به اینکه هدف اصلی الان به هم ریختن روانی جامعه ماست؛ گفت: در هر جنگی رسانه یک بخش مهم است؛ یعنی همه جنگ‌ها می‌گویند حتماً باید یک پیوست تبلیغاتی-رسانه‌ای داشته باشد، ولی در مورد این جنگ من می‌توانم قطعاً بگویم که رسانه خود جنگ است، رسانه بخشی از جنگ است. اینکه در اذهان ما آشوبی ایجاد کنند و نتوانیم راست را از ناراست تشخیص بدهیم، به جان همدیگر بیفتیم، به‌جای اینکه یادمان نرود ببینیم دشمن آن است. ما جامعه واقعاً پویاست؛ جامعه ما تک‌صدایی نیست، حرف می‌زنند، ولی با اطلاعات حرف بزنیم و بدانیم طرف مقابل که دارد توییت می‌زند و تزریق اطلاعات نادرست می‌کند، خیر ما را نمی‌خواهد؛ هدف دارد، هدفمند است. 

دیپلمات‌های ما واقعاً انسان‌های غیوری هستند/ دنیا به هیچ عنوان اقدام آمریکا و رژیم را تأیید نمی‌کند

وی درباره توییت های منتشر شده در حساب‌های سفارت‌های ایران و استقبال صورت گرفته از آنها هم گفت: این توییت ها نزدیک به ۲ میلیارد بازدید داشته   و یک شبکه دیپلماسی عمومی که در اقصی نقاط جهان پراکنده است، در نمایندگی‌های ما، واقعاً در این ۴۰، ۵۰ روز درخشیدند؛دلیلش هم یکی این است که «حرفی که از دل برآید بر دل نشیند»، ولی مهم‌تر از آن این بود که دوستان ما سنجیده عمل کردند، دیدند که چه چیزهایی زمینه دارد. دنیا به هیچ عنوان اقدام آمریکا و رژیم را تأیید نمی‌کند؛ می‌دانند که این جنگ ناعادلانه است، می‌دانند که این جنگ ظالمانه است، و دلیل اینکه اقدامات دوستان ما در سفارتخانه‌ها به این نحو دیده شد، مورد تمجید قرار گرفت، به خاطر این بود که در واقع نشست به دل‌ها. دیپلمات‌های ما واقعاً آدم‌های غیوری هستند؛ هم عصبانی شدند از اتفاقاتی که افتاد و هم احساس کردند که باید کار انجام بدهند.

خلیج فارس برای ما فراتر از یک دریا یا پهنه آبی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روز خلیج فارس گفت: امسال این روز متفاوت است و مرکز دنیاست و برای ما واقعاً فراتر از یک دریا یا پهنه آبی است؛ هویت ما با خلیج فارس گره خورده. اگر قبلاً وقتی یاد خلیج فارس می‌افتادیم، الان باید بیشتر باشد و یاد شهدای بزرگ و دلیرمردان این بخش از سرزمین به ویژه شهید تنگسیری را گرامی میداریم.  واقعاً همه این کسانی که برای ماندگاری نام ایران، برای عزت ایران، جان‌شان را فدا کردند، این روز باید به روح‌شان درود بفرستیم و دعا بکنیم که ما هم بتوانیم به سهم خودمان گامی برداریم برای اقتدار و عزت ایران.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره همراهی خانواده‌های نیروهای دفاعی و دیپلمات‌ها هم گفت: اول از همه باید یاد بکنیم از خانواده شهدا؛ واقعاً بی‌نظیرند و خانواده کسانی که همین الان با چشمان باز مراقب آسمان و زمین ایران هستند و خانواده‌ها، قاعدتاً نگران این‌ عزیزان هستند اما صبورانه این وظیفه را پذیرفته‌اند. در دستگاه دیپلماسی هم خانواده‌های دیپلمات‌ها حقیقتاً حق بزرگی بر گردن دیپلمات‌ها دارند به خاطر اینکه باید با صبوری ما را همراهی کنند. سربازی افتخاری برای ما است و ان‌شاءالله که قابل باشیم.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۴۳
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تصمیم انگلیس و امریکا ست؟
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
از اول تشکیل کابینه گفتین میخواهیم سایه جنگ ازایران دور کنیم سه تا جنگ شد معلوم شد با مذاکره جنگ تمام نمی شود جنگ در میدان جنگ تمام خواهد شد اگر آتش بس را قبول نمی کردین اوضاع جور دیگری رقم میخورد نباید فرصت ترمیم بدشمن می دادین
اگر بجای پاکستان کشوری مثل روسیه وچین میانجی قبول میکردین آنموقع آنها می گفتند شما شرایط 10ماده ای ایران را قبول کردین آتش بس شده دیگر حق ادعای پیروزی ویا شرایط خودرا ندارند حق محاصره را ندارین ولی متاسفانه پاکستان جرات ندارد بگوید شرایط 10ماده ای قبول کردین متاسفانه پاکستان عورضه گفتن در مقابل ترامپ ندارد وارد مذاکره شدن اشتباه بود دشمن داشت نابود میشد آتش بس قبول کردین آدم عاقل یکبار از یک سو آخ گزیده میشود دولت سه بار گزیده شده باز هم دارد دنبال رو ترامپ هستند
چرا بندرهای عربستان وامارات را نمی زنید گفتید باید بزنید.
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
درود بهت هموطن حق با شماست کاملا موافقم
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ایران باید به انتقام و مرگ ترامپ بگیرش که آنها به تب راضی شوند
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مردم جانانه حمایت کردند
دست برتر در جنگ داشتیم که یکباره آتش بس شد

آخرش هم با کلی امتیاز محرمانه تسلیم می شویم
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
کدوم مردم؟
انقد شما جنگ طلبا خودتونو به ما نچسبونید
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خبری یا انتقاد رو کامل بزار یا. نزار
ناشناس
۱۳:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
با جمله آخرت موافقم ولی جنگ طلب نیستن مردم ایران!!!
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هر کشوری که بخواد بهش حمله نشه باید قوی بشه که بازدارندگی ایجاد کنه . باید بمب هسته ای بسازید تا دیر نشده . تابه حال غرب مخصوصا امریکا به کدام امضای خودش احترام گذاشته که شما دنبال توافق هستید؟
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
طرف قبول نمیکنه تمام بسه دیگه پدر مردم درآمد
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نفت رفت بالا دوباره به مقام ایرانی خود جوش در مورد مذاکره نظر داد تا قیمت نفت بیاد پایین. چقدر اتفاقی
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این جنگ جنگ کیه دقیقا
ع
۱۳:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
برو بخواب بعد متوجه خواهی شد
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مسئولین وزارت خارجه خصوصا سخنگو باید بداند کلیه ادبیات هسته ای و موشکی و هر گونه فناوری های نوین ایران در موضوع مذاکرات باید حذف شود .
و تمام توش و توان شما در سخنگویی باید معطوف به 10 بند شروط اصلی ایران در تمام موضع گیری ها باشد و السلام.
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
وزارت رضایت خارجه
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
سلام
خدا در قرآن می‌فرماید: یا ایها الذین آمنوا، ای ملتی که ایمان آوردید، ان تطیعو الذین کفروا، اگر امید به دست کفار داشته باشید، یردو علی اعقابکم، شما را به گذشته برمیگردانند و در آخر زیانکار میشوید
از نیرنگ دشمن خدا نترسیم از خود خداوند تبارک و تعالی بترسیم که مبادا سمت کفر برویم که تجربه های تلخ تکرار می‌شود،
# خسارت تجریه نگرفتن از اینها به مراتب بیشتر است،،
# در ثانی همه دنیا دارد تاوان زیاده خواهی های کشورهای مستکبر را میبیند
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اینترنت را فورا وصل کنید
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مذاکرات باید بر تحقق مطالبات ایران متمرکز باشد
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تموم کنید این لفاظی بیخودی و بی اثر رو هر دو طرف چه شما چه امریکا
مردم دارن له میشن تو این بار تورم لجام گسیخته.
انترنت قطع کردین بورس بستین ک همش میگین با زدیم و نابود کردیم
باشه خداروشکر.
پس حالا که بریم جمعش کنید....
نت رو وصل کنید مردم نجیب ایران نامحرم نیستن که از اخبار دور نگه دارید..
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این یعنی یعنی تسلیم شدن
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
بیاین واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم
وقتی ما اورانیوم ۶۰ درصد غنی میکنیم و سالی ۵۰ بار راهپیمایی انجام میدیم و میگیم فلان کشور باید نابود شود و روزشمار نابودی میزاریم.
اسرائیل و آمریکا نمیشینن به ما نگاه کنن و واسمون شیرینی پخش کنن.
اونا همینجوری ش از سالها با ما مشکل داشتن
این رجز خوانی ها هم مصمم تر کرد که تجاوز کنن
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آقای بقایی یکی به نعل میزنی یکی به میخ
دوم اینکه ما تصمیم تهران نداریم باید این را تکرار کنی تصمیم ایران
در زمان (روحانی) تصمیم تهران همه چیز را به فنا داد
پس در صحبتهایتان فقط ایران ( یعنی ما مردم حواسمان به شما مسئولان هست )
و بعد اینکه باید با مردم به شدت صادق باشید ( یعنی اینکه تخمی که گذاشته می شود یک روز جوجه اش در خواهد آمد و سیاه و سفیدش مغلوم می شود )
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هرکاری میخوایدانجام بدید خب بدید به ما چه اصلا
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اسم تهران آورد و نه ایران
آهااان منظورش خودشون هستن که تندتند جواب اینترنشنال و ترامپ رو بعد از دوثانیه میدن
مردم که نت ندارن حاجی
وصل کنید
أنا بنت الحسين و الإسلام🇮🇶
۰۷:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این جنگ آبروی ترامپ و جمهوری خواهان رو برد مطمئنم دیگه دموکرات ها قدرت و همه چی رو دست میگیرن و این دموکرات ها از اسرائیل هم خسته اند و این یعنی اسرائیل هم حمایت آمریکا رو از دست میده ترامپ دیگه داره آخر خط میرسه دیگه قرار نیست ریس جمهور بشه و این فقط به ضرر اسرائیل تروریست هست یعنی چراغ اسرائیل در حال خاموش شدنه
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این الان با ما بود یا با خودشان؟؟؟
مردم که نت ندارن که ببینن و واکنش نشون بدن
شماها ۲۴ ساعته خوابیدید توی ایکس و اینترنشنال و هرکی گفت آخ...شما دو دقیقه بعد تکذیب میکنید
ای خداااااا
اینم انداخت گردن ماااااا
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
بعضی چیزا از جنگ ویرانگرتر هست.
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مردم موندن جنگ ویرانگر هست
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
منظور مردم از پایان جنگ اینه بعدش تغییرات اساسی در کشور انجام بشه وگرنه قبل جنگ هم گرونی و ناکار آمدی بیداد میکرد اگر قرار هست کشور مثل قبل جنگ اداره بشه مردم جنگ رو به توافق ترجیح می دهند.
ناشناس
۰۷:۳۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
وحشتناکتر از جنگ ادامه راه با این دست فرمون هست.
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اگه بخواهید جنگ و خونریزی پایان یابد باید دست از تحریک نیابتی های خود بردارید و این همه از اعراب که اصلا یادی هم از ما نمی کنند و با ما درگیرند نکنید و گرنه این که 50 ساله تا پانصد سال دیگه هم در جنگ خواهیم بود. این شعارهای توخالی و این تنش افرینی ها رو رها کنید و بفکر کشور و مملکت باشید نه بفکر اتش زدن و گرچم و مترسک
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اگر تا الان در میدان نبرد ادامه داده بودیم چیزی از اسراییل باقی نمانده بود بخصوص با اون ضربه‌های هوافضای سپاه ضربدر ۲ . خود دشمن جلومون زانو می‌زد که هر چی بگی همین الان رسماً قبوله. نه اینکه آتش بس نقض شده رو با خفت ادامه دادیم که محاصره دریایی شدیم و جواب هم ندادیم! بعد هم که آمریکایی‌ها از ما اسیر گرفتند نه ما از اونها! و اینم جواب ندادیم. حالا آمریکا چند هزار تن مهمات به همراه نیرو وارد منطقه کرده و کشورهای منطقه را تجهیز علیه ما. بعد بندازیم کردن مردم و نیروهای مسلح که با خون خودتون این فشارها رو بردارید! این تبعات ماندن در آتش بس نقض شده است جناب دیپلمات، خاتمه جنگ پیشکش‌تون.
ناشناس
۰۷:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آتش بس مدیریت نشد الان دنبال خاتمه جنگین؟بستن دست نیروهای مسلح واضح دیده میشه!!!!!!!!!
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
پس چی شد اون ۱۰ تا شرطی که گفتید آمریکا پذیرفته و بخاطرش آتش بس کردید ؟!
آتش بس نقض شده و لبنان رو دارن مثل غزه می‌کنند و هرمز رو هم محاصره کردند و شهروندان ایرانی رو گروگان گرفتند. برای چی نمی زنید آمریکا رو؟!
اگر آتش بس‌تون این بود پس خاتمه جنگ‌تون چیه؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۷:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آشتی نکنینا
ناشناس
۰۷:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
پس از شهادت رهبرمان اصلا اشتباه بود دنبال خاتمه جنگ بودن با آمریکا اونم از طرف دیپلماسی. شما با آتش بس نقض شده به مردم شوک وارد کردید. نیروهای مسلح باید اعلام کنند کی جنگ تمام شود نه شماها.
ناشناس
۰۷:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
پس پایان تحریم چی پس پایان تورم چی
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
چرا اینترنتو وصل نمی کنید ؟ اون دگمه قطع و وصل که دستتونه ، هر وقت دوباره اوضاع خطری شد، کاری نداره قطعش کنید ، افرین وصلش کنید
ناشناس
۰۶:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خودنمایی دوستان نباشد
ناشناس
۰۶:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هركسي به نفعتون حرف میزنه کامنت شو پخش میکنی اينجا هم شده طبقاتی.مملکتی که آب خوردنم طبقاتی
Homeyra
۰۶:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
حالا همه فاز ادامه جنگ گرفتن به این میگن چی
ناشناس
۰۶:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
یه مذاکره هم نمیذارن بقایی یه سفر خارجی بره
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
من بااین چیزهاکاری ندارم ولی اگراتفاقی برای ایران بیفته وایران تجزیه بشه تمام داروندارم رامی فروشم میرم اونجا که نباید!اینم اینجانوشتم تابماندبرای یادگار!
ناشناس
۰۶:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
چرا ادبیات مسخره استفاده میکنن فک میکنن این همه سال اسراییل اوسخول بود نفهمیده آتش بس ما یعنی تجهیز مور و ملخ اطراف اونا به موشک‌های یک تنی در فاصله‌ای که حتی آژیر دیرتر از انفجار عمل میکنه همچنین ترکوندن سفارتخانه آمریکا قبل اين چند ده مرتبه و هزاران بعد از این به طور حتم. رفیق این همه سال اونا خنگ نبودن فقط میخاستن پول بیشتر و بیشتر از دست بدیم کشور به این نقطه برسه.وقتی جلسات سطح اول حکومتی رو نتانياهو توییت میزد یا بمباران میلیمتری حساس ترین تاسیسات و نفرات
یعنی بهتر از کل ایران همه چیز رو میدونن
یعنی بزار غنی کنن بسازن و خرج کنن بعد خاکسترش کنیم که نه ده سال که نیم قرن برگردن عقب
نه والا
کارگرم من
فقط بهتر از بعضیا میفهمم
حال‌ام تصمیم گیری با ماست. ادامه و جنگ و مرگ
شجاعت ول کردن اشتباهات گذشته و آباد کردن ایران

واقعا آمریکا الان بره میزاریم سفارتشون جایی سالم بمونه؟!!!
فک نکنم
اسرائیل بره فردا روزشمار نابودی روشن نمیشه؟ عمرن بزاریم خاموش بشه
خب
پس یا عزاب
یا شجاعت زندگی.
مهم اینه دیگه درس بگیری
نت باز نشه دیگه هیچی
ناشناس
۰۶:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
برجام بعد از ۱۲ سال مذاکره و امضا چندین کشور و ناظران سازمان ملل پاره شد و چه تضمینی برای هر آن چیزی که تعهد میشود وجود دارد !؟ باید بسمت تسلیحات اتمی برویم و تنها ضمانت بمب اتم است که جنگ نشود
ناشناس
۰۶:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نت رو وصل کنید ه
اینترنت بین‌الملل وصل کنید
۰۵:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اینترنت بین‌الملل وصل کنید خب
ناشناس
۰۵:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هرچی که ارباب پوتین بگه.
ناشناس
۰۵:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هست در پس پرده گفتگو
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
داستان حسین کرد شبستری تعریف میکنی😁
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
جناب نت ما قطعه، متوجهییییییییییین؟ ما نت نداریم، ما گروگان شما نیستیم، نت ما رو وصل کنین
ناشناس
۰۵:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
با پرداخت چه بهایی؟!
اینترنت بین‌الملل وصل کنید
۰۵:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اینترنت بین‌الملل وصل کنید
ناشناس
۰۵:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
همین طور پیش بره دقیقا میشیم مثل لبنان که هر وقت بخوان بیان بزنن ما جواب ندیم....همش مذاکره پشت مذاکره و شکست پشت شکست.دولت در مسائل جنگی دخالت نکنه بهتره بسپاره به نیروهای مسلح و فرماندهی کل قوا (رهبری)به جای این دخالت های بیجا مسائل اقتصادی حل و فصل کن..مذاکره معنایی نداره دیگه ما ده بند اعلام کردیم و بر اساس ان آتش بس پذیرفتیم که آمریکا مجدد زد زیر قولش..باز آقای عراقچی می خواد برگرده به مذاکرات قبل از جنگ بحث هسته‌ای و موشکی و.....اصلاحات چه به روزگار این مملکت آورد خدا به خیر بگذروند..yjc منتشر نکنی دیگه وقتی برای دیدن اخبارتون نمیزارم.
ناشناس
۰۴:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این مسائل مربوط به ایران است و مردم و شما حق ندارید مذاکره ای انجام بدید
ناشناس
۰۴:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مقام مسئول بالاتر از وزارت امور خارجه کیه؟ چرا هر دفعه دم از مذاکره میزنن و هیچ کسی چیزی بهشون نمیگه؟ اصلا وزارت امور خارجه نخواستیم این مسائلی که ایشون میگن مسائل داخلی ملت و مملکت است وزارت امور خارجه چیه
ناشناس
۰۴:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ببخشید کی دقیقا به وزارت امور خارجه دستور میده؟
ناشناس
۰۴:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
چرا هر بار که رهبری صحبت میکنند با اراده و اقتدار اینا میان میگن مذاکره؟؟؟؟؟ !!!!!!!
ناشناس
۰۴:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ما مذاکره نخواستییییم نخواهیم خواست
ناشناس
۰۴:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آقا به کی قسم بخوریم ما اصلا مذاکره ای نمی‌کنیم نمی‌خواهیم چرا این دولت ول نمیکنن؟؟؟؟؟؟ گوش به فرمان مقام معظم رهبری تمام الله اکبر
ناشناس
۰۳:۱۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تمومش کنید بره و به دنبال ارتقای شرایط زندگی ملّت ایران باشید
دیگه توان نداریم
لعیا
۰۳:۰۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
کاش لااقل کسی هم در مورد اینترنت لعن،تی هم حرف میزد!! خب لااقل اون گوگل پلی و جیمیل وصل کنین اگه کل نت قراره فعلا بسته نگه دارین. ملت کار و زندگی دارن ایمیل های مهم دارن وصلش کنین اونا رو
ناشناس
۰۲:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آقا خامنه ای گفتن کشتی های آمریکا جاشون در قعر دریاست پس همین کار رو بکنید، مقاومت تنها راه پیروزیه، اینها میخوان خون رهبرم خشک نشده مذاکره کنند، انشالله پیروز میشیم بر دشمنی که اینطور رهبرم رو پر پر کردن، تسلیم معنی نداره ما پیروز جنگیم، چند صد پهباد که همزمان به ناو شلیک بشه نمیتونن همه رو بزنن
ناشناس
۰۲:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
جمع کنید مذاکره رو.قبل از اینکه غافلگیر بشید بزنید کاخ بن سلمان وناوهای آمریکاواسراییل
ناشناس
۰۲:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ما تنگه هرمز خودمون رو حفظ کنیم ، تحریم‌ها بی اثر میشه و حتی مهندسی معکوس تحریم‌ها شکل خواهد گرفت.
کشتی‌های آمریکا را هم حتی در دور دست مورد هدف قرار دهید.
فعلأ که جنگ است و آمریکا هم دزد و راهزن دریایی شده و ما به دو دلیل آمریکا را میزنیم.
1_ جنگ نظامی تحمیلی
2_ راهزنی و دزدی دریایی بر علیه ما
تمام.
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نه سازش نه تسلیم نبرد با امریکا
ناشناس
۰۴:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مصرفت را کم کن
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
کجا نذری میدن
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تا پدر کلمات و جمله های مثل "مهندسی معکوس" رو در نیاریم ولکن نیستیم
حسن
۰۷:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تا کی می خواهید بر این ساز برقصید.چند نسل دیگه باید فنا بشه.
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
🤣🤣🤣🤣🤣زیادی ساده گرفتی داستان رو
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
چرا این سریال جومونگ قسمت پایانی ندارد؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۴:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ای بابا ول کن قضیه نیستن استغفرالله
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
یونگ پو
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
به نظرت بریم قبل حمله؟
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
جنگ تموم بشه ، مشکلات مردم حل میشه ، شاهد بزرگترین تورم بازار تاریخ هستیم
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خوب که چی بریم تسلیم شیم دست بردار ایرانه همه چیز هم بگیره بازم زیرش میزنه و بمباران رو شروع میکنه
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
استاد ، حرفت چرت بود
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آقای بقایی چرا برای خود و بدون پشتوانه صحبت می کنید؟؟؟!! سپاه و ارتش هرگز زیر بار ذلت نخواهند رفت!!!
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
درود به غیرتت هموطن اینها فریب تبلیغات ترامپ رو میخورن
ناشناس
۰۴:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مخالفم با این حرفا
ناشناس
۰۴:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
این مگه از خودش میگه؟؟ سخنگوئه
ناشناس
۰۴:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تو از طرف کی صحبت می کنی؟
Homeyra
۰۶:۳۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
برو بابا
ناشناس
۰۷:۱۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
می کنند
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
حرفا میزنن
حسن
۰۷:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نظامیان باید مطیع خواست ملت باشند
ناشناس
۰۲:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آقای بقایی باید در صحبت‌های دیپلماسی بجای تهران از ایران استفاده کنند
خیلی به تهرانی بودن خودشون مفتخرند؟
قدیم تهران مهل خوشگذرونی و عیاشی بود فلانی از شهری میخواست بره اونجا عیاشی چون شهر خودشون نمیتونست آبرو داشت رفقا بهش می‌گفتند کجا داری میری؟میگفت ...دارم میرم تهه ران یعنی ته ران ...اون شد اسم ته ران به مرور شد تهران .اون زمونا کسی میخواست بره ته ران یعنی تهران همه به چشم بد بهش نگاه می‌کردند.
آقای بقایی کجایی هستند؟
ناشناس
۰۳:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آفرین به این تحلیل موشکافانت هوطن حتما استاد تاریخ هستید
ناشناس
۰۴:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
چرا چرت و پرت میگی؟! آره آقا ما به تهرانی بودن خودمون افتخار می‌کنیم تهران برای ما فقط یک شهر نیست کاملا و تماما خانه و زندگی و عشق ما بچه‌ای تهران است
و در آخر کل ایران سرزمین ما ایرانی‌ها است و تهران برای ما خانه است
قبل از حرف زدن مزه مزه کن بعد توف کن بیرون
در ظمن تهران مرکز سیاست ایران است ربطی به مسائلی که گفتی نداره
ناشناس
۰۴:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
یزدی
ناشناس
۰۴:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
در مورد تهران و مردم تهران درست صحبت کن و برای ما بچه‌ای تهران یعنی خانه و زندگی
این یارو با این حرفهاش داره تفرقه ایجاد میکنه در کشور آقا هر نظری را پخش نکنید این یارو باید از ما مردم تهران طلب بخشش کند
مسخره
ناشناس
۰۵:۰۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هنوز بعضیا ایران را مساوی تهران می دونند و گاه به گاه از رفتار و کلامشون در میره هرچند تظاهر می کنند ولی جالب اینه که ریشه اکثر این افراد هم خودشون و ایل و تبارشون شهرستانی هستند و ....
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
متاسفم بی فرهنگ
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
رسماً بالا خونه رو اجاره دادی رفت با این طرز حرف زدنت
حسن
۰۷:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
فهمیدی چه مزخرفاتی بافتی.تعجبم از وای جی سی اینه که نظرات انتقادی را منتشر نمی کنه اما این توهین ها را به بزرگترین شهر غرب آسیا را خیلی راحت منتشر میکنه.من اهل همدانن و هیچ وقت هم تهران زندگی نکرده ام.
ا.ب
۰۸:۳۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
دوست عزیز من نمیدونم چقدر سخنان شما واقعیت دارد ولی همه دیپلمات ها اسم پایتخت رو میگن نه کشور و اقای بقایی هم قبلا تو مصاحبه اش گفت با افتخار روستا زاده ای یزدی هستم
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خب اگه تهران بده پس پاتو نذار اینجا
در ضمن یاد بگیر چطپر حرف بزنی
مثل اینکه خیلی داذی می سوزی که توی پایتخت زندگی نمی کنی
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اون عقلت...
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
سیاسیون موقع صحبت در مورد حکومت‌ کشورها اسم پایتخت رو میگن، اسم کشور رو اغلب برای مسایل جغرافیایی میگن. سری بعدی با شما هماهنگ میکنن اسم ده شما رو بگن.
ز
۰۲:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
تهران؟ فقط تهران .؟بقیه شهرها ؟ موقع صحبت‌های دیپلماسی بگویید ایران .بگند ایران .خودشون کجایی هستند؟
ناشناس
۰۳:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
قشنگ سواد مشخصه توی کامنتا
ناشناس
۰۲:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مردم دنبال جزئیات واسرار پشت پرده نیستند وخوب می‌دانند که نمی‌شود همه چیز مذاکرات را رسانه ای کرد ملت ایران عاقلتر از مدیران ومذاکره
کنندگان هستند
مردم دوست دارند مذاکره کنندگان وسیاستمداران در راس امور با مردم صادق باشند وکلیات ماجرا را شفاف بگویند سیاست بازی را دنبال نکنند وبعدا درصدد توجیه باشند مردم به صداقت رهبر شهید عشق می ورزند وبه جانشین انتخابی هم علاقه مندند
لطفا با این مردم کف خیابان ویا درخانه با صداقت رفتار کنید
چاپ کردن این متن فکر نکنم خلاف رسانه ای باشد
ناشناس
۰۲:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اره بر پایان جنگ متمرکز بشه که شما ...
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نه سازش نه تسلیم پیروز باد خامنه ای
ناشناس
۰۲:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مراقب باشید فریب نخورید
ناشناس
۰۴:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اگر فریب نخورده بودند هنووو ز دم از مذاکره نمیزدند
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
کسی که حداقل دوبار فریب‌خورده بازم احتمالش هست
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
گفتین عراقچی برا مذاکره نرفته دوما اتفاقا با هر توئیت ده تا مسئوول تو شبکه ایکس جواب میدن
ناشناس
۰۳:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
باید اینترنت رو روی اینها بست تا از داخلی استفاده کنن
مگه داخلی چه عیبی داره
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
یکی این توئیت رو از دست مسئولین بگیره
شده اسباب تفریح و تمیرین نگارش و استفاده از هوش مصنوعی برای ترجمه حرفهای متضاد همدیگر
ناشناس
۰۱:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
هزاران بارتا الان گفتید که موضوع هسته ای دیگه موضوع مذاکرات نیست ،روی میز مذاکرات نیست بعد دوباره الان اومدین می گین که مذاکرات برخاتمه جنگ وموضوع هسته ای تمرکز دارد؟!
ناشناس
۰۲:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خخخخ
ناشناس
۰۳:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
انرژی هسته ای حق مسلم ماست
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
آخه چکار کنند .بهانه نیاز هست
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
احتمالا طبق فرمایش رهبری عمل می کنن
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نتو وصل کنین
ناشناس
۰۳:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
متاسفانه مارو دست کم گرفتن خیال کردن نمی تونیم جواب ربع پهلوی هارو بدیم ما تعدادمون بیشتره و داریم جنگ رو می بریم اسرائیل داره نابود میشه
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
نباید توده های مردم را از حمایت مقاومت دلسرد کنند.
ناشناس
۰۳:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مقاومت پیروزه
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مقاومت که سهله حتی...خوابی؟
مینایی
۰۱:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اینترنت رو وصل کنیددددددد، هرچی آدم که سرش به تنش می ارزه ازش میپرسم تصمیم گرفته که بره ، دقیقا برای شماهم همچین چیزی پیش اومده و در اطرافیانتون مشاهده می‌کنید.

بسه دیگه

میلیون ها آدم بیکار شدن هر کدوم اینا خانواده دارن

اصلا جدای شغل ، مگ اینترنت فقط برای شغله؟

سرگرمی جز اینترنت برام مردم مونده با این قیمت ها ؟؟؟ قیمت ۲۰۷ شده ۳ میلیارد ، تنها چیزی که مردم داشتن به عنوان تفریح همین اینترنت بود و حتی تو این شرایط که ۳ هفته بیشتره که آتش بس شده بازم وصلش نکردید هیچ دارید اینترنت پرو می‌فروشید و مردم عادی مجبورن از دیتاسنتر های خودتون ترافیک میلیونی بخرن

و هرکسی هم ازتون سوال می‌کنه شلوغ بازی درمیارید.بسه دیگ

خدایا این کابوس چرا تموم نمیشه ، بریدیم

کافیه
ناشناس
۰۳:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
مسئولین خیلی بی اعتمادن به مردم انگار حضور ما رو هر شب و روز نمی بینن
ناشناس
۰۷:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
یعنی نمیفهمی جنگه؟؟؟
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
روانشناس ویزیت بشی، بد نیست
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اگه این جنگ به پایان برسه دیگه ...
ناشناس
۰۳:۰۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خون رهبر شهید نباید هدر بره، باید مقاومت کنن
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
اگه به پایان برسه دیگه کسی حق اعتراض واسه هیچی نداره
علی
۰۱:۱۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
بله تصمیم تهران این است که ...
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
1اشتباه ایران این بود که آتش بس قبول کرد باید زیر فشار موشکها شرط خود را می قبولاندن

2اشتباه قبول کردن پاکستان بعنوان میانجی هست
وقتی آدم عاقل سعی توسط بزرگان اینکار بکند چرا باید بترامپ اجازه بدهید ترامپ میز مذاکره ومحل مذاکره را مشخص بکند چرا روسیه را بعنوان میانجی انتخاب میکنید خوب میدانید شهباز دنبال اغاذی از ترامپ وین سلمان است بعداز شروع مذاکره چک سه میلیاردی از بن سلمان نقد کرد پاکستان هرگز دوست ایران نبوده و نخواهد بود دلیلش هم این است این همه اشرار وسلطنت طلب همش از خاک افغانستان وارد ایران میشوند حتی برای خود پایگاه وزن آن هم دارند آزادانه در پاکستان رفت و آمد میکنند رهبری ملت افغانستان را گفته نه دولت مزدور شهباز را ایران چرا روسیه را وارد بازی میکند خودش هم زامن توافق میشود میانجی پاکستان مثل قطر می ماند وپولهای ایران تحویل نمی دهد حرص آدم در می آید
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
ان شاالله با مذاکره خوب خطر دوباره جنگ بر طرف شود و همه در صلح و آرامش و امنیت زندگی کنیم
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
پایان نه فقط ترامپ و نتانیاهو رو مبکشیم
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۵
خب اینا که با پای خودشون اومدن برا چی نمیزنید از صفحه روزگار حذفشون کنید