در اطلاعيه دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد؛

بازداشت یک شخصیت علمی متعارض با شعار پیشرفت علم است

دانشگاه صنعتی شریف طي بيانيه اي بازداشت مجتبي عطاردی استاد دانشگاه شريف را محكوم كرد .

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ؛ دانشگاه صنعتی شریف در پي بازداشت سیدمجتبی عطاردی استاد دانشگاه صنعتی شریف در آمریکا، بیانیه‌ای صادر كرد .

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

باسمه تعالی
در تاریخ 16 آذرماه سال جاری سیدمجتبی عطاردی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در بدو ورود به کشور ایالات متحده، علی‌رغم داشتن مجوزهای قانونی ورود به آن کشور به دست عمال دولت آن کشور بازداشت و پس از یک سکته‌ خفیف مغزی و معالجه در بیمارستان به زندان لس‌آنجلس منتقل شد.

وی از این تاریخ به بعد در زندان به سر می‌برد. طبق گزارشات واصله اتهام اصلی ایشان انتقال برخی وسایل برای آزمایشگاه ایشان در دانشگاه از آن کشور است.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف ضمن محکوم نمودن بازداشت ایشان مواردی را در این خصوص به اطلاع عموم می‌رساند.

1- مجتبي عطاردي دانشیار دانشگاه صنعتی شریف با سابقه‌ 15 سال فعالیت علمی و تحقیقاتی برجسته در حوزه‌ مدارات مجتمع بوده است. وي دانشجویان متعددی در دوره‌های دکترا و فوق‌لیسانس تربیت كرده و دانشجویان وي در حال حاضر در داخل و خارج کشور از افراد برجسته‌ علمی هستند.

2- زمینه‌ فعالیت عطاردي در حوزه‌ کارهای غیرنظامی و عمدتاً بر روی طراحی تراشه‌های کارت هوشمند و گیرنده‌ تلویزیون دیجیتال بوده است.

3- از وي آثار علمی زیادی در قالب مقالات به زبان‌های انگلیسی و فارسی و همچنین کتب درسی به جا مانده که همگی مؤید فعالیت‌های صرفاً علمی وي در این حوزه بوده‌اند. کلیه‌ این مقالات حول مسائل غیرنظامی برای کاربردهای روزمره جامعه‌ بشری شکل گرفته است.

4- مجتبي عطاردي در چهارده ماه گذشته دوبار دچار سکته‌ قلبی شده‌اند و برای معالجه به کشور ایالات متحده سفر کرده بوده‌اند.

5- مواردی که وي متهم به خرید آن است همگی ابزارهای ساده آزمایشگاهی است که به سادگی توسط هرکسی قابل ابتیاع و انتقال به ایران بوده است. بسیاری از این موارد هم‌اکنون در اکثر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها دلیلی که ممکن است ایشان شخصاً مبادرت به خرید این وسایل کرده باشند آسان‌تر کردن فرایند خرید بوده است.

ما بر این باوریم که بازداشت یک شخصیت علمی برجسته به دلایلی چنین سطحی اشتباهی بزرگ و در تعارض با شعار پیشرفت علم به عنوان یک میراث بشری است. خرید وسایل آزمایشگاهی توسط اساتید دانشگاه‌های دنیا امری نه تنها معمول بلکه بایسته است.

این مایه‌ تعجب و نگرانی است کشوری که مدعی گسترش علم و دانش در سطح دنیا است، دست به چنین اعمال زشت و کودکانه‌ای بزند. بر این باوریم که این حرکات کوچک‌ترین تغییری در روند پیشرفت علمی اساتید دانشگاه شریف و سایردانشگاه‌های کشور نخواهد داشت.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف

بهمن‌ 1390

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار