رييس دانشگاه صنعتي شريف :

عطاردي در بند زندانيان خطرناك نگهداري مي شد

روستا‌آزاد رييس دانشگاه صنعتي شريف گفت: استاد ایرانی بازداشت شده از سوی دولت آمریکا در بند زندانیان خطرناک این کشور نگهداری می‌شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ؛رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی در نشست خبری در خصوص بازداشت مجتبی عطاردی استاد دانشگاه صنعتی شریف از سوی دولت آمریکاكه درامروز برگزار شد،اظهار داشت:یکی از عوامل آزار و اذیت دانشمندان و اساتید ایرانی ،پیشرفت‌های خیره کننده ايران در حوزه علمی است.

روستا آزاد افزود: برای آنها عجیب است که علی‌رغم تحریم‌های گسترده علیه ايران باز هم شاهد رشد علمی وسیعی در کشور هستیم.

روستا آزاد با اشاره به وضعيت عطاردي در زندان گفت: استاد ایرانی بازداشت شده از سوی دولت آمریکا در بند زندانیان خطرناک این کشور نگهداری مي شد و در حال حاضروثیقه ۴۶۰ هزار دلاری آزادی عطاردی با اختصاص داوطلبانه حقوق اساتید دانشگاه فراهم شده است.

روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در تشريح زمان دستگيري اين استاد دانشگاه ادامه داد:این موضوع مربوط به 16 آذر ماه است كه عطاردی طبق معمول سال‌های گذشته مسافرت‌هایی را به آمریکا انجام می‌داد.

روستا آزاد افزود: سفرعطاردی با دو هدف انجام شد که یکی از آنها شرکت در یک کنفرانس سالیانه معتبر در حوزه الکترونیک در کالیفرنیا و دیگری دیدار با پروفسور چوما استاد راهنمای حوزه و دانشگاه کالیفرنیا بود ضمن اینکه ایشان در طول این سفر به دنبال روند درمان بیماری قلبی خود نیز بود.

وی در بيان نحوه برخورد مسئولين آمريكايي با عطاردي در فرودگا ه اظهار داشت:عطاردی در بدو ورود به آمریکا در فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت و بازداشت شد که البته بنا به اظهارات وي در بازگشت از سفر قبلی خود مورد بازجویی کوتاه مدت قرار گرفته بود.

روستا آزاد گفت: عطاردی در بازگشت از سفر قبلی خود تعدادی وسایل بسیار پیش پا افتاده خریداری کرده بود اما از آن جایی که انتقال حتی یک کرم پوست یا دوربین عکاسی از آمریکا به ایران هم باید با اجازه آن‌ها صورت گیرد، پلیس آمریکا وی را بازداشت کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه کالاهای آورده شده توسط عطاردی پیش پا افتاده بود، گفت: عطاردی در ورود به آمریکا و بازداشت توسط پلیس این کشور سکته کرد که از زندان لس آنجلس به بیمارستان زندان منتقل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در پي آزادی این استاد هستیم و در گام نخست می‌خواهیم از لس آنجلس به دادگاه سانفرانسیسکو منتقل نشود زیرا از طرفی وضعیت زندان لس آنجلس بهتر از سانفرانسیسکو است واز طرف دیگر برادر وی که مقیم لس آنجلس است می‌تواند به وی کمک‌ رسانی کند.

روستا آزاد گفت:‌ در گفت‌وگویی که با عطاردی داشتم گویا در بند وی دو تن از زندانیان با یکدیگر درگیر شدند و یکی از آنها دیگری را به قتل رسانده بود و این جای تعجب دارد که یک دانشمند و شخصیت علمی باید هم بند عده‌ای جانی و بزهکار باشد.

وی افزود: در دانشکده برق طوماری در حمایت از وی نوشته شد ضمن اینکه با همکاری و کمک دانشگاه و با ارتباط با دفتر یونسکو در تهران و با کمک عده‌ای از دوستان در آکادمی علوم آمریکا موفق شدیم با وثیقه 460 هزار دلار از زندان آزاد کنیم اما وی همچنان تحت بازداشت خانگی در منزل برادرش قرار دارد ضمن اینکه بخشی از این پول توسط بخشی از حقوق اساتید به صورت داوطلبانه تامین شد.

روستا آزاد در ادامه به گفت‌وگوی دیروز خود با عطاردی اشاره کرد و گفت: عطاردی در صحبت دیروز خود گفت که 25 روز دیگر برای او دادگاه تفهیم اتهام برگزار خواهد شد و دو تا سه ماه دیگر هم دادگاه وی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: با همکاری وزارت امور خارجه سوابق پزشکی عطاردی به عنوان شهروند ایرانی به دفتر حفاظت منافع ایران در سوئیس ارائه شده و در آن عنوان شده است که باید با توجه به وضعیت جسمانی عطاردی به او رسیدگی شود و در صورت بروز مشکلی برای او ایالات متحده مسئول آن خواهد بود.

روستا آزاد در پایان خاطرنشان کرد: وبلاگی راه‌اندازی خواهد شد که در آن اطلاعات و اخبار به صورت بسیار سریع از وضعیت وی بر روی آن قرار خواهد گرفت./خ2


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار