جايگاه اخلاق پزشكي در حوادث و بلايا

مديركل امور پژوهشي و نشرمنابع علمي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: اخلاق پزشكي به دليل پرداختن به انسان به عنوان متعالي ترين موجود در خلقت، جايگاه ويژه‌اي دارد و اخلاق نوين سعي مي‌كند اخلاقيات را به صورت كاربردي در حيطه عمل كاركنان گروه پزشكي و پزشكان قرار دهد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ دكتر محمد كاظميان، مديركل امور پژوهشي و نشرمنابع علمي سازمان پزشكي قانوني كشور در كنگره مديريت بحران با اشاره به اصول اخلاق پزشكي، گفت: شش اصل اخلاق پزشكي عبارتند از "عدالت"، "حقوق بشر"، "راستگويي"، "رازداري"، "انجام اقدامات مناسب" و "كاهش عوارض" كه همواره بايد به عنوان اصول زيربنايي در خدمات پزشکي مورد توجه باشند.

وي با اشاره به اينكه بروز موضوعات خاص در حين ارايه خدمات گروه هاي پزشكي، دغدغه تهيه دستورالعملي براي پاسخگويي مناسب به بيماران و پيگيري قانوني آنها را ايجاد مي كند، خاطرنشان كرد: خودداري از كمك به مصدومين به ويژه در حين حوادث از سوي كادر پزشكي، در عين مغايرت با اصول اخلاقي اوليه، از بعد قانوني نيز قابل پيگيري بوده و با مجازات کيفري همراه است.

به گفته دكتر كاظميان نحوه اولويت بندي ارايه خدمات به مصدومين علاوه بر جايگاه علمي، منبعث از مسايل اخلاقي پيش آمده است كه با دستورالعمل اولويت بندي بيماران بر اساس فوريت ارائه خدمات درماني در حوادث، مدون شده است.

وي يادآور شد: قصور و يا خطا در ارايه خدمات درماني، نحوه مواجهه با اجساد و پاسخگويي به بازماندگان مي تواند از مسائل مهمي تلقي شوند كه بايد ابتدا با رويكردي اخلاقي به آنها توجه كرد و در انتظار پروتكلي مدون براي اجراي آن بود.

مديركل امور پژوهشي و نشرمنابع علمي سازمان گفت: بر همين اساس قانون سازمان نظام پزشكي كشور مطابق مواد 2، 3، 4 و 6 كليه شاغلين حرف پزشكي را مكلف به انجام وظيفه كرده است تا شاهد رعايت اصول اخلاقي نوين پزشكي در عملكرد جامعه پزشكي باشيم.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد: با اتكا به اصول اخلاقي پزشكي نوين و مباني فرهنگي اسلامي حاكم بر جامعه پزشكي كشور، هرگونه ابهام يا سئوال در مواجهه با قربانيان و مصدومين حوادث غير مترقبه و بلاياي طبيعي به صورت جدي مورد توجه قرارگيرد و پاسخي درخور براي آنها ارايه شود./ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار