20 باشگاه فوتبال پردرآمد جهان

تحلیلگران بخش تجاری ورزشی مجموعه شرکت های دیلوئیت در جدیدترین گزارش خود برترین باشگاه های فوتبال جهان را از نظر مالی معرفی کرده اند که در این رتبه بندی بارسلونا و رئال مادرید دو غول فوتبال اسپانیا در رده های اول و دوم قرار دارند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، این رتبه بندی براساس درآمد باشگاه ها از سه منبع فروش بلیط، پخش تلویزیونی مسابقات و فعالیت های تجاری، بازرگانی تنظیم شده است که این 20 باشگاه در مجموع بیش از 4 میلیارد و چهارصد میلیون یورو از این طریق درآمد کسب کرده اند:

1. در جایگاه نخست این رده بندی تیم رئال مادرید اسپانیا قرار دارد که در فصل 2011-2010 در حدود 479 میلیون و 500 هزار یورو درآمد داشته است و برای هفتمین سال متوالی موفق شده پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان نام گیرد. نکته قابل توجه درباره این تیم رشد چشمگیر درآمدهای آن طی پنج سال اخیر است که بالغ بر 200 میلیون یورو می شود.

به نظر می رسد رئال مادرید اولین باشگاه فوتبالی در جهان باشد که در سال آینده به درآمد نیم میلیارد یورو برسد.

2. در جایگاه دوم این رتبه بندی بارسلونا است که در فصل قبل در حدود 450 میلیون و 700 هزار یورو درآمدزایی داشته است پیش بینی می شود. با امضای قرارداد جدید این باشگاه با یک شرکت قطری در سال آینده درآمدهای آن بطور چشمگیری افزایش یابد.

3. تیم منچستر یونایتد انگلیس نیز همانند سال قبل جایگاه سوم این فهرست را از آن خود کرده است درآمد این باشگاه پرسابقه با افزایش 9/4درصدی به 368 میلیون یورو رسیده است که این درآمد را مدیون قهرمانی اش در فصل 2011-2010 و حضور موفق در لیگ قهرمانان اروپا است البته همکاری AON و کمپانی نایک نیز درامدهای یونایتدی ها را تا 27 درصد افزایش داده است اما درآمد اندک از پخش تلویزیونی باعث شد که این تیم پس از رئال مادرید و بارسلونا قرار گیرد.

4. بایرن مونیخ آلمان چهارمین باشگاه قدرتمند جهان از لحاظ مالی است که درآمدی 321 میلیون و 400 هزار یورویی را داشته است. اما این باشگاه برای افزایش درآمد در فصل 2012-2011 باید عملکرد بهتری در رقابت های لیگ و بین المللی داشته باشد.

5. در رده پنجم فهرست، باشگاه انگلیسی آرسنال قرار گرفته که با کاهش هشت درصدی نسبت به فصل 2010-2009 به درآمد 251 میلیون و 100 هزار یورو دست پیدا کرده است ناکامی در کسب عنوان طی شش سال اخیر باعث شد که این باشگاه در بخش جذب اسپانسر و فعالیت های تجاری چندان موفق نباشد و درآمدش نزول یابد. اما  امضای قرارداد با شرکت هواپیمایی امارات تا حدودی توانسته این کمبودها را جبران کند زیرا در حدود 20 درصد درآمد آرسنالی ها از این قرارداد تأمین می شود.

6.  باشگاه چلسی ششمین باشگاه برتر جهان در بخش مالی است که همانند سال گذشته در این جایگاه قرار دارد. آبی پوشان لندنی در فصل قبل 249 میلیون و 800 هزار یورو به جیب زده اند و حتی اگر در فصل جاری در رده ششم جدول لیگ برتر بمانند اما به مدد حضور در مرحله یک چهارم نهایی چمپیونز لیگ می توانند به افزایش درامد در فصل آتی امیدوار باشند.

7. در این رتبه یکی از نمایندگان فوتبال ایتالیا به نام آث میلان قرار دارد که در فصل قبل قهرمان سری A شد اگرچه درآمد این باشگاه نسبت به قبل در حدود 6/3 درصد کاهش یافته اما کماکان در رده هفتم پردرآمدترین تیم های فوتبال جهان است. میلانی ها درآمدی بالغ بر 235 میلیون و 100 هزار یورو داشته اند اما چنانچه این باشگاه به جمع 16 تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا نرسد مسلما درآمد آن از پخش تلویزیونی کاهش خواهد یافت.

8.  باشگاه فوتبال اینتر نیز با درآمد 211 میلیون و چهارصد هزار یورو در رده هشتم جای گرفته است. این تیم اولین باشگاهی است که یک پله نسبت به سال قبل صعود داشته است اینتر همانند آث میلان بیشتر درآمد خود را از حق پخش تلویزیونی بازیهایش کسب می کند اما نباید چندان به این پخش وابسته شود زیرا ممکن است درسال آتی جایگاهش را از دست بدهد.

9. لیورپول با یک پله سقوط نسبت به سال قبل با درآمد 203 میلیون یورویی و 300 هزاری اش نهم شد. از آنجا که این تیم در فصل جاری نتوانست در مسابقات بین المللی حضور داشته باشد، احتمال اینکه سال آینده درجمع 10 تیم برتر قرار گیرد بعید به نظر می رسد.

10. در رده دهم باشگاه های پردرآمد جهان شالکه آلمان جای گرفته که چشمگیرترین صعود را در فهرست به خود اختصاص داده است. این باشگاه سال قبل در جایگاه شانزدهم قرار داشت اما به واسطه صعود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل گذشته، درآمد خود را تا 45 درصد افزایش داد و به رقم 202 میلیون و 400 هزار یورو رساند.

11 و 12 . دو باشگاه تاتنهام و منچسترسیتی به ترتیب در رده یازدهم و دوازدهم این فهرست قرار گرفته اند که هر کدام یک پله سقوط و صعود داشته و جای یکدیگر را تصاحب کرده اند. اما مسئولان منچسترسیتی به دلیل سرمایه گذاری مالکان ثروتمند و عرب خود و نیز درخشش درفصل جاری رقابت های لیگ برتر انگلیس قصد دارند درآینده ای نزدیک خود را به جمع 10 باشگاه برتر برسانند.

13.باشگاه یوونتوس ایتالیا، با کسب درآمدی 157 میلیون و 900 هزار یورویی، سیزدهم شد، با قوانین جدید در قراردادهای میان باشگاه ها و مسئولان پخش تلویزیونی بازیهای سریA و نیز حضور نداشتن این تیم در رقابت های اروپا باید شاهد سقوط دوباره یوونتوس در این فهرست باشیم زیرا این باشگاه سال قبل در جایگاه دهم قرار گرفته بود.

14 و 15. باشگاه المپیک مارسی فرانسه جایگاه پانزدهمی اش در سال قبل به آ اس رم ایتالیا داد و یک پله صعود کرد. درآمد این تیم فرانسوی در فصل 2011-2010، 150 میلیون و 400 هزار یورو بوده است که حضور در جمع 16 تیم برتر لیگ قهرمانان اروپا و نوسازی ورزشگاه اختصاصی در افزایش درآمد آن بی تأثیر نبوده است. اما آ اس رم علیرغم رشد 17درصدی درآمدش نتوانست جایگاه خود را حفظ کند و با 143 میلیون و 500 هزار یورو  پانزدهم شد.

16. باشگاه بورسیا دورتمند آلمان در حالی در رده شانزدهم پردرآمدترین باشگاه ها قرار گرفته که در سال گذشته در این فهرست قرار نداشته و میهمان تازه وارد محسوب می شود.

17و 18. تیم المپیک لیون فرانسه با 132 میلیون یورو و 800 هزار و هامبورگ با 128 میلیون و 800 هزار در رده های هفدهم و هجدهم جدول قرار گرفته اند.

19. باشگاه والنسیای اسپانیا همچون بورسیا دورتمند توانست خود را به جمع 20 باشگاه پردرآمد جهان فوتبال برساند و با 116 میلیون یورو و 800 هزار در رتبه ماقبل آخر قرار گرفت.

20. در رده پایانی باشگاه ناپولی از ایتالیا قرار گرفته که امسال به جمع تیم های پردرآمد پیوسته است. درآمد این تیم که در سریA نیز مسیر رو به جلویی را آغاز کرده، در فصل 2011-2010، 114 میلیون و 900 هزار یورو بوده است و پیش بینی می شود که این تیم طی سالهای آینده، صعود چشمگیری داشته باشد./ا

گزارش از سعیده مهتدي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار