زايمان طبيعي براي سلامت مادر و نوزاد مفيد است

کارشناس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: فشارهايي که در کانال زايمان به نوزاد وارد مي‌شود براي سلامت مادر و نوزاد مفيد است.

 به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ حاجيه جعفري، کارشناس پرستاري مامايي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي اضافه‌کرد: هنگامي که نوزاد از طريق کانال زايمان متولد مي‌شود به سر نوزاد فشاري وارد مي‌شود که موجب ايجاد استرس در وي مي‌شود و اين استرس باعث پيشرفت و رشد بهتر سلول‌هاي مغزي نوزاد مي‌شود.

کارشناس پرستاري مامايي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، افزود: فشارهاي کانال زايمان به سينه نوزاد باعث تخليه ترشحات ريه مي‌شود و پس از تولد نوزاد مي‌تواند به‌صورت عادي تنفس ‌کند.

وي با اشاره به اينکه در زايمان طبيعي مادر هوشيار است، گفت: ارتباطي که مادر و نوزاد در ساعت اول بعد از زايمان با هم برقرار مي‌کنند ارتباط عاطفي شديدي است که هيچ کس در مراحل مختلف زندگي خود نمي‌تواند برقرار کند.

حاجيه جعفري اضافه‌کرد: برقراري اين رابطه عاطفي باعث مي‌شود که شکل گيري شخصيت نوزاد از همان زمان آغاز مي‌شود.

کارشناس اداره سلامت نوزادان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي افزود: برقراري ارتباط عاطفي بين نوزاد و مادر در ساعات اوليه زايمان باعث به وجود آمدن احساس امنيت و آرامش نوزاد مي‌شود که تأثير بسيار مفيدي بر روي تغذيه نوزاد دارد.

وي خاطر نشان‌کرد: زايمان طبيعي براي مادر نيز فوايد زيادي دارد که از جمله آن مي‌توان به برگشتن رحم به حالت طبيعي، زودتر راه افتادن، جلوگيري از افسردگي‌هاي بعد از زايمان و احساس امنيت و اعتماد به نفس مادر اشاره کرد./ح

وي با اشاره به اينکه زايمان طبيعي يک امر خدادادي است و خدا هميشه براي بندگانش بهترين‌ها را مي‌خواهد، گفت: فوايد ياد شده در زايمان طبيعي به اين معني نيست که نوزاداني که به روش سزارين متولد شده‌اند داري مشکلات هستند ولي نوزاداني که به روش طبيعي به‌دنيا مي‌آيند از سلامت بهتري برخوردار هستند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار