اگر تيك عصبي داريد به اين نكات توجه كنيد

تیک عصبی ناشی از اختلالات عصبی روانی است و بسته به عوامل مختلف به صورت ساده یا مرکب بروز می کند.

دکتر فربد فدايي متخصص روانپزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تیک عصبی به معني بروز رفتارهاي عصبي _ حركتي است كه در عضلات صورت، بدن و گردن  به صورت غير ارادي به وجود مي آيد.

وی با بيان اينكه تیک های عصبی بیشتر در دوران کودکی یا نوجوانی به وجود می آید گفت: تیک عصبی به دو دسته ساده یا مرکب تقسیم می شوند که اگر به صورت ساده بروز کند باعث سر تکان دادن غیر ارادی، یا شکلک در آوردن است و اين عارضه به تدریج به پائین بدن گسترش پیدا می کند که به آن بیماری تورت می گویند.

وی اذعان کرد: از هر ده هزار نفر 5تا4 نفر به اين بيماري مبتلا می شوند، در پسران سه برابر دختران شایع تر است و گاهی ریشه ژنتیکی پیدا می کند.

دکتر فدایی افزود: تیک های مرکب که به آن تیک های مزمن نیز گفته می شود به صورت صوتی است و صداهایی از گلو فرد به صورت غیر ارادی خارج و فرد قدرت کنترل آن را ندارد که عمدتاً به صورت سرفه است و از هر هزار نفر 100 نفر مبتلا می شوند.

وی اذعان کرد: اين عارضه بیشتر در سنین نوجوانی دیده می شود و فرد باید تحت درمان توسط روانپزشک به صورت دارویی و روان درمانی قرار گیرد.

وی افزود: البته بعضی از تیک ها هستند که جای نگرانی ندارد که گذرا و کوتاه مدت هستند و مقداری باعث گرفتگی عضلانی و یا گرفتگی صدا می شود در حقیقت نمی توان به آن عنوان تیک داد و  در نوجوانان شایعتر است. 

وی تصریح کرد: اين عارضه جنبه روانشناختی دارد که در اثر نگرانی در فرد به وجود می آید و گاهی منشأ مغزی پیدا می کند که با از بین بردن اثرات مخرب و ایجاد محیط امن خانوادگی از بین می رود.

دکتر فدایی در پایان اظهار داشت: اگر پدر یا مادری مبتلا به عارضه تیک عصبی باشند به احتمال بسیار زیاد فرزند آنان نیز دچار می شود./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
فاطمه
۱۱:۳۴ ۰۷ تير ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید ببخشید من دخترم 15سالشه تیک داره و سرش رو تکون میده خیلی خودم ناراحتم نمیدونم چکار کنم بردمش دکتر مغز و اعصاب داروها خیلی خوابش میارند میترسم عوارض داشته باشه برا همین نمیزارم بخوره میخوره یکم تیک ش کم میشه ولی الان یکسال شده هنوز خوب نشده تو رو خدا دکتر جان کمکم کن
Iran, Islamic Republic of
حسن
۱۹:۴۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۳
جواب این بنده خدا رو بدید لطفا
در مورد خواستگارشون
Iran, Islamic Republic of
مرجان
۲۰:۳۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
با سلام.من خواستگاری دارم 27 ساله با که تیک عصبی گردن و چشم دارن.یعنی حرکت گردن همرا با حرکت مردمک چشم.میخواستم بدونم همچین تیکی درمان داره واینکه تا چه حد این مشکل جدیه .ممنون میشم اگر جواب بدین
آخرین اخبار