نانو کامپوزیت اکسیدهای فلزی جهت غیر فعال سازی باکتری E.Coli سنتز شد

پژوهشگران دانشگاه اصفهان موفق به سنتز فیلم های لایه نازک CnO2-ZnO شدند که عملکرد غیر باکتریایی داشته و باکتری های E.Coli و استافیلوکک را غیر فعال می سازد.

نسرین طالبیان، پژوهشگر و دکترای شیمی معدنی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: برای سنتز نانو کامپوزیت ها به روش سل-ژل از مواد ارزان قیمت استفاده و فیلم های لایه نازک CnO2-ZnO توسط تکنیک های XRD طیف سنجی فرابنفش و SEM شناسایی شدند.

وی ادامه داد: برای آزمایش کاتالیست ها تأثیر غیر فعال سازی آنها بر باکتری های استاندارد سنجیده می شود و در این پروژه باکتری های کولای و استافیلوکک مورد استفاده قرار گرفتند.

این پژوهشگر تصریح کرد: کاتالیست های ساخته شده به راحتی و بدون نیاز به دستگاه خاصی سنتز شده و قابلیت بازیابی و استفاده مجدد تا 5 بار را داراست.

طالبیان با بیان اینکه کاتالیست هایی که قبلاً وجود داشت فقط تحت تابش نور آغاز به فعالیت می کرد گفت: کاتالیست تهیه شده هیچ نیازی به منبع تابش نداشته و تحت تاریکی هم واکنش نشان خواهد داد.

وی یادآور شد: این نانو کامپوزیت ها در تصفیه پاپ های صنعتی که آکنده از آلودگی های میکروبی و شیمیایی هستند مورد استفاده فرار می گیرد.

این پژوهشگر افزود: نانو کامپوزیت های اکسیدهای فلزی قابلیت خود تمیز شوندگی داشته و می توانند محیط آلوده اتاق عمل را نیز استریل نمایند.

وی خاطرنشان کرد: نانو کامپوزیت های ساخته شده برروی نمونه های استاندارد بانک میکروبی و فرم های بیمارستانی باکتری ها مورد آزمایش قرار گرفته و در غیر فعال سازی هر دو مورد موفق عمل کرده است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار