مركز پژوهشها منتشر كرد؛

مفهوم مصلحت در اندیشه امام خمینی(ره)

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مفهوم مصلحت در اندیشه امام خمینی(ره) را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌‌ها، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: از آنجا که نظریه ولایت مطلقه فقیه با چارچوب فعلی، از مختصات اندیشه امام خمینی(ره) است، نیاز به بررسی مبحث مصلحت در اندیشه سیاسی ایشان احساس می‌شود، زیرا در مقابل این اقدام سیاسی امام(ره) در باب مصلحت، فضایی برای موضع‌گیری‌های متفاوت و البته متضاد به وجود آمد؛ فضایی که عده‌ای را بر این باور رساند که اندیشه سیاسی ایشان که در قالب ولایت مطلقه فقیه ارائه می‌شود، به شکلی راه عرفی شدن و سکولاریسم را می پیماید.

این گزارش افزود: امام مؤکدا از مفهوم مصلحت عمومی سخن گفته و بر اساس همین مفهوم برای نظام اسلامی، احکامی را نیز وضع و جعل کرده است.

براین اساس در مفهوم مصلحت، نقش زمان و مکان مهم است، زیرا که اسلام در پیچ و خم‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی نماند تا دشمن نیز اسلام را متهم به عدم قدرت بر اداره جهان کند.

تأکید امام خمینی(ره) بر دوراندیشی بدین سبب است که چه بسا مصلحتی وجود داشته باشد که در طولانی‌مدت بی‌فایده و یا حتی مضر باشد؛ فلذا مصلحت‌اندیشی باید هم آینده و هم حال را مورد توجه قرار دهد، البته توجه به حفظ و حمایت از حقوق اقشار ملت هم بدین معناست که مصلحت‌اندیش نباید مصالح جناحی و حزبی را ببیند، بلکه آنچه مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد حقوق مردم است.

این گزارش، تجلی سازمانی بحث "مصلحت و حکومت" در اندیشه امام خمینی(ره) را مجمع تشخیص مصلحت می‌داند و می‌افزاید: این نهاد به‌عنوان نهاد ناظر به "مصالح عامه" در درون الگوی شیعی در دل یک جریان طبیعی مبتنی‌بر آموزه‌های ولایت فقیه شکل گرفت.

بنابراین، از درون مجمع تشخیص مصلحت نظام الگوهای سیاسی درپرتو حفظ نظام، امنیت داخلی و خارجی، استقلال کشور و الگوهای اجتماعی در چارچوب وحدت و همبستگی، تقویت روح ابتکار و نوآوری، الگوهای حقوقی در مسیر برابری و حاکمیت قانون، امر به معروف و نهی از منکر، الگوهای اقتصادی ناظر به خودکفایی، توسعه عدالت اجتماعی و الگوهای فرهنگی با رویکرد مبارزه با فساد اجتماعی و نفاق در جامعه برای تصمیم‌گیری و اجرایی استخراج شده است./گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار