راهنماي خريد صابون و شامپوي مناسب کودکان

بهداشت و سلامت کودکان نياز به اختصاص شوينده هاي مناسبي دارد که اطلاع والدين از آنها مي تواند در تامين سلامت و بهداشت پوست و پيشگيري از بيماري هاي عفوني کودکان موثر باشد...

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران، بهداشت و سلامت کودکان نياز به اختصاص شوينده هاي مناسبي دارد که اطلاع والدين از آنها مي تواند در تامين سلامت و بهداشت پوست و پيشگيري از بيماري هاي عفوني کودکان موثر باشد.
کودکان به علت سوزش چشم ها در اثر شوينده هاي بزرگسالان از حمام مي ترسند. صابون هاي مخصوص کودکان به علت خاصيت بسيار ضعيف قليايي و مواردي pH خنثي، مانع سوزش چشم مي شود. همچنين با اضافه کردن پروتئين هاي مخصوص و اسيدهاي چرب که ترکيبي بسيار ملايم است ضمن اثر پاک کنندگي، مانع هرگونه تحريک پوست و چشم مي شود. از طرفي اسيدهاي چرب موجود در صابون بچه بعد از استحمام مانع خشکي پوست مي شود. صابون هاي بچه فاقد اسانس هاي مصنوعي هستند بنابراين ايجاد حساسيت پوستي نمي کنند. به همين دليل در بزرگسالاني که پوست حساس و خشکي دارند پزشکان براي استحمام صابون بچه را تجويز مي کنند.
 روغن گياهي و نرمي پوست نوزاد

صابون گليسيرينه علاوه بر خاصيت پاک کنندگي، مانع خشکي پوست به علت چربي زدايي صابون مي شود. روغن هاي گياهي ديگر مانند نارگيل و کرچک هم به علت خاصيت مرطوب کنندگي براي شست وشوي پوست کودکان و پوست صورت و دست بزرگسالاني که پوست خشکي دارند، مناسب هستند. به طوري که در کودکاني که پوست خشکي ندارند با استفاده از اين شوينده هاي حاوي روغن هاي گياهي نيازي به استفاده از کرم هاي مرطوب کننده بعد از استحمام نيست.

 

 

 

 صابون مايع، سنتيک است

صابون هاي مايع از نظر مواد تشکيل دهنده جزو صابون ها محسوب نمي شوند و از پاک کننده هاي سنتيک هستند. البته اگر در ساختمان معمولي صابون از روغن نارگيل يا برزک به مقدار زياد استفاده شود صابون جامد به حالت مايع در مي آيد. صابون هاي مايع علاوه بر ماده اوليه و اصلي خود، داراي مواد ديگري مانند نرم کننده معمولي و پاک کننده و کف کننده، ضدباکتري و چرب کننده هستند. تفاوت صابون ها و پاک کننده معمولي با پاک کننده هاي سنتيک در اين است که صابون ها هنگام واکنش با ناخالصي هاي يون هاي فلزي موجود در آب هاي طبيعي (مانند کلسيم و منيزيم)، منجر به تشکيل نمک هاي نامحلول در آب مي شوند و به صورت رسوب از آن جدا مي شوند. اما نمک هاي فلزات قليايي و املاح فلزات سنگين مواد شوينده سنتيک در آب محلول هستند بنابراين اين شوينده ها در آب هاي سخت نيز قدرت پاک کنندگي خوبي دارند و رسوب جديد تشکيل نمي دهند.

 

انواع صابون کودک

انواع صابون هاي کودک از نظر نوع مصرف فرمولاسيون هاي مختلفي دارند.

1)صابون هاي حمام و دستشويي که به آنها صابون هاي سخت مي گويند، براي رعايت نکات بهداشتي مربوط به پوست بدن مواد قليايي را به حداقل کاهش دهند و در عوض مواد طبيعي و خنثي، معطر، رنگي و نرم کننده پوست به آنها اضافه مي شود.
2) صابون هاي طبي براي درمان بيماري هاي جلدي عفوني و قارچ هاي پوستي تهيه مي شوند که در آنها از موادي مانند اسيدبوريک، اکسيد روي، ترکيبات يد، کلرور جيوه، استکارات مس، قطران و تيمول استفاده مي شود. صابون هاي شفاف که حاوي گليسيرين، قند و الکل هستند، ظاهرشان شفاف است ولي قدرت پاک کنندگي کمتري دارند.
3)صابون هاي ديگري در بازار وجود دارد که براي شست وشوي پوست کودک به کار نمي رود مانند صابون هاي رختشويي، صابون هاي ساينده، صابون هاي مخصوص آب هاي سخت (حاوي املاح زياد) و صابون هاي فلزات که براي پاک کردن البسه، ظروف و اشيا به کار مي روند.

 شامپو کودک

شامپوها که براي شست وشوي موي سر ساخته شده اند همگي داراي فرمول يکسان سديم لوريل اترسولفات و تري اتانول آمين لورين سولفات هستند. بنابراين اکثر شامپوها کار مشترکي انجام مي دهند. به جز برخي از شامپوها که مصارف خاصي دارند. اين مواد پاک کننده باعث جداشدن ذرات چرک و کاهش چربي از سطح مو مي شوند. ماده بتاتين که به شامپوها اضافه مي شود باعث غلظت مقاوم کف شامپو مي شود. همچنين مواد حالت دهنده موها که به شامپو افزوده مي شود، باعث مي شود موها به آساني شانه شوند و هنگام شانه کردن به هوا بلند نشود و مواد نگهدارنده افزودني به شامپو، موها را از صدمات مواد ضدعفوني و ميکروب کشي حفاظت مي کند.
کيفيت شامپوها بستگي به نسبت هايي دارد که از مواد فوق استفاده مي شود. نکته مهم اين است که نوع شامپو هيچ گونه تاثيري در کاهش يا پيشگيري از ريزش مو ندارد بلکه ريزش غيرطبيعي مو دلايل متعددي دارد که بايد بعد از بررسي توسط پزشک و کشف علت ريزش مو به درمان آن پرداخت. براي جلب مشتري با افزودن موادي به شامپوها، مصرف کنندگان را راغب به خريد آن مي کنند مانند افزودن نمک طعام که باعث غلظت شامپو مي شود يا افزودن عطر، رنگ هاي متنوع و حالت صدفي مانند روش هايي هستند که از نظر رواني تاثير بسزايي در جلب مشتري دارد./عب


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار