معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی آذربایجان ‌شرقی گفت: این استان با تولید یك میلیون و 100 هزار مترمربع فرش دستباف درسال، بزرگ‌ ترین قطب تولید فرش ایرانی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛تراب حسنی روز شنبه در دیدار اعضای ستاد بافت تابلوفرش بیداری اسلامی با امام جمعه تبریز اعلام كرد: 500 هزار نفر از هشت میلیون شاغل هنر صنعت قالی كشور در آذربایجان شرقی فعالیت می كنند.

وی گفت: بیش از 20 درصد قالی‌های تصویری و تابلو فرش‌ كشور دراین استان تولید می‌شود كه معمولا 50 درصد آنها صادراتی است.

حسنی با بیان اینكه 15 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به بافت تابلو فرش و مشاغل مرتبط، مشغول هستند، افزود: این موضوع موجب ایجاد 700 كارگاه صنفی و خانگی شده و بخشی از سرمایه در گردش این بخش را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینكه با جهانی شدن بازار تبریز و ثبت آن در فهرست دیدنی‌های جهان، ورود گردشگران خارجی به بازار تبریز افزایش یافته است، گفت: زیباترین و بزرگ‌ترین بازار فرش كشور، تیمچه‌های مظفریه و 10 تیمچه كوچك و بزرگ همجوار آن است.

حسنی با بیان اینكه گردشگران خارجی تابلو فرش‌های تصویری و نفیس را ترجیح می‌دهند، گفت: قیمت این تابلو فرشها در تبریز، حدود یك چهارم قیمت بازارهای اروپاست.

معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی آذربایجان ‌شرقی اظهار كرد: این سازمان برای رونق تولید قالی نفیس آذربایجان در تبریز و شهرهای اقماری، تلاش‌های زیادی انجام داده است.

وی اخذ تسهیلات با درصد پایین، اجرای بیمه قالیبافان، احداث مجتمع قالی بافی، تشكیل و تقویت تشكل‌های صنفی،تعاونی‌های فرش، برگزاری دوره‌های آموزشی و تحقیقاتی فرش مانند به بافی، دوره‌های طراحی، نقاشی را از برنامه های حمایتی هنر صنعت قالی عنوان كرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.