استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

بیماری‌های کلیه به جامعه آسیب می‌زند

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: بیماری‌های نارسایی کلیوی به لحاظ تحمیل بار مالی برای خانوداه‌ها آسیب اجتماعی ایجاد می‌کند.

 

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ایوب پزشکی امروز  در زنجان بیماری‌های کلیوی را به چند دسته تقسیم کرد و اظهار کرد: بیماری‌های حاد، مزمن و سنگ‌های کلیوی از جمله بیماری‌های کلیه محسوب می‌شوند.

وی نارسایی مزمن کلیه را دارای شیوع بیشتری اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه این بیماری قابل پیشگیری است باید به مردم در رابطه با این بیماری اطلاعات بیشتری ارائه شود.

فوق تخصص نفرولوژی بروز نارسایی کلیه را در بیماران مبتلا به بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا شایع دانست و گفت: شیوه زندگی و افزایش استفاده از غذاهای پر کالری و عدم وجود تحرک کافی در بروز این بیماری‌ها و به تبع آن بیماری‌های کلیوی نقش بارزی دارند.

وی با اشاره به اینکه آمار بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون در ایران به مانند همه نقاط جهان رو به افزایش است، ادامه داد: اندکی تغییر در شیوه زندگی از جمله ورزش و استفاده از غذاهای کم کالری موجب جلوگیری از ابتلای افراد به بیماری‌ها از جمله دیابت و فشار خون می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان شناسایی به موقع و درمان بیماری نارسایی‌های کلیوی را مهم‌ترین مرحله درمان عنوان کرد و گفت: درمان‌های مناسب سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: درمان عفونت‌ها و سنگ‌های ادراری از دیگر راه‌های جلوگیری از ابتلا به نارسایی‌های کلیوی محسوب می‌شود.

فوق تخصص نفرولوژی وجود پروتئین و خون در ادرار را دیگر بیماری کلیوی عنوان کرد، که نام خاصی برای آن انتخاب نشده است.

وی استفاده از آب و رژیم غذایی کم نمک و کم چرب را برای جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های کلیوی مفید اعلام کرد و افزود: بیماری‌های نارسایی کلیوی تنها پنج درصد این بیماری‌ها را در جامعه تشکیل می‌دهند، ولی اغلب مردم این بیماری‌ها را به عنوان بیماری کلیوی می‌شناسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه کلیه تنها عضو بدن انسان است که می‌شود در صورت زنده بودن از بدن وی برداشته و به فرد دیگری پیوند زد اضافه کرد: در صورتی نیاز به اینکار است که بیماری کلیه به مرحله پیشرفته خود رسیده باشد.

وی پیشرفته ترین بیماری کلیه را دیالیز عنوان کرد و گفت: دیالیز به دو صورت خونی و صفاقی برای بیماران انجام می‌شود.

فوق تخصص نفرولوژی با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی آمار کمی را در بین بیماران کلیوی دارند، تاکید کرد: 90 درصد بار مالی را این بیماران به سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: چون این بیماران بخش عظیمی از روز را صرف درمان بیماری خود می‌کنند از این رو خانواده این بیماران دچار مشکل می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه اگر سرپرست خانواری مبتلا به بیماری کلیوی شود مشکلات خانواده حادتر می‌شود، اضافه کرد: وظیفه جامعه است که از این خانواده‌های به لحاظ مالی و عاطفی حمایت کند.

وی با بیان اینکه یک انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در استان زنجان فعالیت می‌کند، افزود: این انجمن تا آنجا که ممکن است از بیماران و خانواده‌های آنها حمایت می‌کند.

فوق تخصص نفرولوژی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره فرق بین نارسایی حاد کلیوی با نارسایی مزمن کلیوی گفت: بیماران مبتلا به بیماری حاد کلیوی بعد از گذراندن دوره درمان سلامت خود را باز می‌یابند ولی بیماری نارسایی مزمن کلیه ناتوانی ماندگار ایجاد می کند و بیمار مبتلا نیاز به حمایت دائمی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.