دانشنامه پزشكي//

اپتومتری چیست ؟

با معني اپتومتري بيشتر آشنا شويم.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ؛کلمه اپتومتری از کلمه لاتین optic و metry که بمعنی سنجش و ارزیابی انکسار و در فارسی به عنوان بینایی سنجی ترجمه شده است ، که به معنی واقعی شامل دو وجه پزشکی و فیزیکی می باشد که وجه پزشکی آن شامل: آناتومی وفیزیولوژی چشم،فارموکولوژی،آسیب شناسی( اتیولوژی) چشم و بینایی و ... می باشد و وجه دیگر آن فیزیک می باشد : شناخت نور و فیزیک نور، آزمایشگاه اپتیک ، فیزیولوژی اپتیک ، لابراتوار اپتیک ( تئوری - عملی ).
نتیجتاً اپتومتری در دو وجه این علم دارای جایگاه مناسبی می باشد و فردی که در این رشته تحصیل می کند ( که بعداً به آن اپتومتریست گفته می شود) دارای دو مهارت بعنوان معاینگر و دیگری مسئول فنی در زمینه ساخت عینک و ارائه اصولی یک plan معتبر در ادامه درمان بیمار ایفای نقش می نماید .
این مسئله باعث می شود که فرد دیگری در پروژه درمان بیمار دخالت نکند و روند آن را کند یا متوقف نکند این امر بسیار مهمی در کودکان آمبلیوپ ( تنبلی چشم ) و کودکانی که استرابیسم آشکار یک چشمی دارند .
یکی دیگرازمزایای اپتومتری سرگردان نشدن بیمارانی که همیشه بین حرفهای ضد نقیض معاینگر و سازنده عینک می ماند و عموماً از خیر هر دو می گذرند و به شخص ثالثی روی می آورند که این باعث خسارت مالی و اتلاف وقت بیمار می شود.
و تجربه نشان داده که معاینه وتجویزعینک با ساخت عینک با مسئولیت یک نفر مکمل و تکمیل کننده همدیگرمی باشد زیرا دقت در تجویز دقت در ساخت عینک بدنبال خواهد داشت ./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۳:۳۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
سلام من ازکودکی چشم چپم تنبلی چشم داشت الان ۳۴ ساله و هنوز مشکل دارم البته رنگ هارو تشخیص میدم اما ما هنوز مشکل دارم میخواستم راه قطعی درمان هست که بتونم اقدام کنم ممنون راهنمای کنید..
Iran (Islamic Republic of)
فاظمه***
۱۴:۰۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام ایا تنبلی چشم در 19 سالگی درمانی داره؟من از 6سالگی چشم چپم تنبل بوده تا الان که بدتر هم شده خیلی نگرانم از بچگی تا الان همش داشتم غصه میخورم اصلا از عینک استفاده نکردم توروخدا اگه درمانی داره بهم بگید ..افسرده شدم ..بخاطر غصه خوردن موهام هم سفید شده ..خیلی ناامیدم ...نمیتونم مثل هم سن وسالام ارزو داشته باشم دلخوشی داشته باشم خیلی بده
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۴:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
سلام آیا تنبلی چشم یه فرد 23 ساله با عمل جراحی برطرف میشود
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۴:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
سلام آیا تنبلی چشم یه فرد 23 ساله با عمل جراحی برطرف میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
من اپتومتریست هستم ، از متنتون تشکر میکنم
آخرین اخبار