گيلان/

پتروشیمی لوشان 800 میلیون یورو می‌خواهد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: آغاز عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی لوشان نیازمند حدود 800 میلیون یورو است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محمد حسین اصغریان این شهرستان را با داشتن واحدهای صنعتی و تولیدی و کارخانه‌های بزرگ، دومین قطب صنعتی گیلان نامید.
وی با بیان اینکه بیشترین واحدهای صنعتی گیلان در شهر رشت مستقر هستند، افزود: رشت، رودبار و انزلی سه شهر صنعتی گیلان هستند.
این مسئول، به پروژه‌های در دستور کار سازمان مذکور برای توسعه واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: پروژه پتروشیمی یکی از عظیم‌ترین تحولات بخش صنعت و معدن گیلان است که در لوشان اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه انجام این پروژه مراحل بانکی و اداری خود را طی می‌کند، ادامه داد: به دلیل عظیم بودن این پروژه عملیاتی شدن کارهای اجرایی آن مدت زمان طولانی را سپری می‌کند.
اصغریان، تامین تسهیلات ارزی پروژه پتروشیمی را در کارگروه‌های ویژه دولت در حال بررسی دانست و تصریح کرد: این پروژه حدود 800 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد و تا زمانی که تسهیلات لازم تامین نشود نمی‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد.
به گفته وی، در حال حاضر انجام امورات مقدماتی و ابتدایی و همچنین جانمایی سایت و لای‌اوت پروژه پتروشیمی در حال انجام است.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این طرح بزرگ توسط بخش‌خصوصی تامین می‌شود، اذعان داشت: دولت اعلام کرده که 20 درصد در این پروژه مشارکت می‌کند.
وی از افتتاح یکی از واحدهای تولیدی منحصر به‌فرد کشور در زمینه الکترونیک در لوشان خبر داد و گفت: همزمان با دهه مبارکه فجر این واحد تولیدی در زمینه الکترونیک در لوشان افتتاح می‌شود.
اصغریان، بهره‌برداری اداره صنعت، معدن و تجارت در رودبار را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و بیان داشت: طبق توافقات ارائه شده تا هفته آینده این اداره با تکمیل نیرو در شهرستان رودبار افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: در تمام شهرستان‌های گیلان تنها صنعت را به اداره‌های بازرگانی اضافه کردیم ولی به دلیل وجود معادن معدنی در رودبار کارشناس معدنی نیز به این شهرستان اختصاص داده می‌شود.
این مسئول، با تصریح بر اینکه اداره صنعت، معدن و تجارت رودبار با ریاست فعلی بازرگانی اداره می‌شود، افزود: نیروهای حوزه صنعت و معدن از رشت به رودبار اعزام می‌شوند.
وی از تحویل گرفتن اداره امور شن و ماسه رودخانه‌ای خبر داد و گفت: با ابلاغ جدید از طرف رئیس جمهور در حال تحویل گرفتن امور اداره شن و ماسه‌های رودخانه‌های هستیم که به‌زودی محقق می‌شود.
اصغریان در ادامه به وضعیت شهرک صنعتی خرشک رودبار اشاره کرد و ابراز داشت: ناحیه صنعتی مارلیک خرشک دارای فضای کوچکی است بنابراین تلاش می‌کنیم تا مشکلات این شهرک برطرف شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر چهار واحد فعال در این ناحیه صنعتی وجود دارد و هفت واحد نیز زمین گرفته‌اند اما به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی مراحل ساخت را آغاز نکرده‌اند.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، چهار شرکت در شهرک صنعتی مارلیک را به صورت راکد عنوان کرد و افزود: دو واحد صنعتی با حضور در کارگروه صنعت و معدن رودبار تعیین تکلیف شدند و دو واحد دیگر مراجعه نکردند.
وی، شهرک صنعتی لوشان را مهم‌ترین قطب صنعت رودبار نامید و خاطرنشان کرد: وجود شرکت‌ها و واحدهای صنعتی کارخانه‌های بزرگ بر مزیت‌های صنعتی این شهرستان افزوده است. /س
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.