تكرار/ هميشه فقط نوبت دوستان بي بي سي است!

نوبت شما یا نوبت بی بی سی؟ چرا "نوبت شما" فقط 26 مصاحبه شونده دارد؟

من خودم طي يک ماه آناليز برنامه به اين نتيجه روشن رسيدم که 26 نفر عنصر مشخص با کمي تغيير صدا يا حتي بدون تغيير صدا يا هويت هاي متفاوت و جديد در هر برنامه با هماهنگی شرکت می کنند./ سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران: پس از تحقيقات مشخص شد ادعاي مطرح شده از سوي اين کاربر صحت دارد و داراي مستندات روشني مي باشد که طي روزهاي اينده مستند صوتي و تصويري اي در اين خصوص اماده انتشار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران، رسانه دولتي انگليس بی بی سی که با بودجه مستقیم وزارت خارجه انگلیس و خاندان پهلوی که در حوادث بعد از انتخابات نقش هماهنگ کننده بین فتنه گران را ایفا کرد و جریان را به سمت و سوی اغتشاش پیش برد ، در برنامه ای با نام "نوبت شما" که در ظاهر برای ارتباط با مخاطبین ایجاد شده است از طریق شگرد های موذیانه خودش، سعی در القای نظرات و اهداف اش، با رنگ و لعابی به ظاهر مردمی دارد ، این مطلب قصد دارد با نقد وتحلیل این رسانه مخاطبین خود را با اهداف پنهان این شبکه آشنا کند.

 

شبکه خبری بی بی سی فارسی از سه سال گذشته تاکنون برنامه ای را در پخش روزانه خود قرار داده است که به بررسی مسائل روز کشورهای فارسی زبان به خصوص ایران می پردازد . برنامه نوبت شما که در اصطلاح قرار بود یک برنامه تحلیلی توسط خود مردم باشد و هرکسی بتواند به راحتی از طریق تلفن و ایمیل و پیامک به ارائه نظرات خود به صورت آزادانه بپردازد عملا به محلی برای القائات فکری جریان های هدایت کننده بی بی سی تحت نام مردم تبدیل شده است .

برخي از اظهارنظرهاي كاربران ايراني فضاي مجازي اينگونه است:

* این نوبت شما ؛ نوبت خودشونه تا نوبت ما ! از همون ابتدای کار که موضوع برنامه کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده توسط خودشون انتخاب میشود نه ما ! همه چیز اینطور هدایت شده است .

* در ارتباط هاشون به جای استفاده از نظرات مردم داخل ایران، از ایرانی های خارج از کشور زیاد تر استفاده میشه که از لحاظ کمیت هم بخواهیم نگاه کنیم ، قابل مقایسه با جمعیت داخل کشور نیست ، اینجوری اصلا بازتاب خواسته های مردم داخل ایران نیست.

* چند بار خودم شاهد بودم که افراد تکراری در برنامه های مختلف با هویت های جدید و قلابی دوباره شرکت کرده اند اين مورد ثابت شده که اين افراد يک عده معدودی هستند من خودم طي يک ماه آناليز برنامه به اين نتيجه روشن رسيدم که 26 نفر عنصر مشخص با کمي تغيير صدا يا حتي بدون تغيير صدا يا هويت هاي متفاوت و جديد در هر برنامه با هماهنگی شرکت می کنند تا اهداف و سیاست های اصلی از طرح اون سوالها را با پاسخهاشون به مخاطب برنامه القاء کنند.

سرويس وبگردي باشگاه خبرنگاران: پس از تحقيقات، مشخص شد ادعاي مطرح شده از سوي اين کاربر صحت دارد و داراي مستندات روشني مي باشد که طي روزهاي اينده مستند صوتي و تصويري اي در اين خصوص اماده انتشار خواهد بود.

 

 

استراتژی های مدیران شبکه بی بی سی در سال های اخیر به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در ایران به خوبی نشان دهنده این موضوع است که این شبکه اهدافی را دنبال می کند که مستقیما نظر سیاست خارجی و دستگاه امنيتي دولت انگلیس باشد و در این میان هر موضوعی که برنامه های دولت این کشور را ملغی کند از اساس جایی در شبکه بی بی سی ندارد .

بی بی سی در این راه تلاش می کند به مخاطبان خود القا کند که اهمیت زیادی برای آن ها قائل است در حالی که عملا خوبی عکس این مطلب را ثابت کرده است . در برنامه نوبت شما مجریان اصلی برنامه عملا ماموریت یافته اند سناریوی نوشته شده برنامه را به پیش ببرند و در این راه به نحوی گفت و گو ها و صحبت های مردم را کنترل کنند که برنامه در جهت دلخواه به پیش برود . پونه قدوسی و سیاوش اردلان مجریان اصلی نوبت شما هستند که به نوعی به آرم و تابلوی برنامه تبدیل شده اند و برنامه با اجرای آنها جهت می گیرد .

28 سپتامبر یکی ازمخاطبین شبکه بی بی سی فارسی در برنامه "نوبت شما" نسبت به تجاوز "صادق صبا" (رئیس بی بی سی فارسی) به "پونه قدوسی" (مجری این برنامه) اعتراض کرد.موضوع برنامه نوبت شما، درباره انتخاب هیئت مدیره تیم های "استقلال" و "پیروزی" بود. همه چیز بر وفق مراد بی بی سی بود تا اینکه یکی از مخاطبین گلچین شده بی بی سی روی خط آمد و گفت: خانم قدوسی! به نظر من بحث های حاشیه ای همیشه به همه چیز لطمه زده و اصل بحث را زیر سوال برده است. نمونه آن تیم استقلال و پیروزی که همیشه حاشیه ساز بوده اند و این حاشیه ها اصل فوتبال و ورزش را زیر سوال برده است. بعضی اوقات این خود حاشیه ها نیستند که مهم هستند بلکه این جذابیت حاشیه ها است که اصل رو زیر سوال می برد.»
در این هنگام مجری برنامه پرسید: فکر می کنید چرا به جای اصل بازی این قدر تمرکز بر روی حاشیه ها است ؟»
این مخاطب پاسخ داد: «من یک مثال می زنم تا موضوع روشن شود، نمونه اصلی که به حاشیه رفت تجاوز "صادق صبا" به شما بود.»
در این هنگام پونه قدوسی در حالی که تمرکز خود را از دست داده بود با دستپاچگی گفت: «آقای ... از کردستان دارین از حرف های بی ربط می زنید لطفا.» (جمله بندی از خانم قدوسی می باشد) و مکالمه را قطع کرد .


برنامه دیگری از نوبت شما تبدیل به صحنه فحاشی مخاطبین این شبکه علیه هم شد.در این برنامه یکی از بینندگان بی بی سی و شبکه فارسی وان علیه یک مخاطب دیگر شروع به فحاشی و نسبت دادن الفاظ بسیار زشت و رکیک کردند. مجری برنامه که فرن تقی زاده بود بعد از آنکه نتوانست فحاشی بین این دو کاربر را کنترل کند، با دستپاچگی برنامه را ناگهانی و نصف و نیمه قطع کرد. و این موارد بارها در این برنامه تکرار شده که نشان می دهند برخلاف تصور افرادی که مرغوب این شبکه هستند ، توانمندی مجریان در کنترل برنامه در موارد بحرانی بسیار پایین است.

این مجریان ایرانی که تلاش زیادی می کنند خود را اکتیو و فعال نشان دهند از ابتدای شروع برنامه پرسش ها و سوالات برنامه را به نحوی مطرح می کنند که بتوانند جواب های جهت داری از مردم دریافت کنند . این سوالات که بنا به شرایط روز مطرح می شود در اتاق فکر های این برنامه بررسی شده تا نتیجه مورد نظر مدیران بی بی سی را بتواند تامین کند . سیاوش اردلان که این روزها و با انتشار اخبار رسوایی جنسی پونه قدوسی به نسبت اجراهای بیشتری از نوبت شما را در اختیار گرفته است در مقابل تماس های مردمی سعی می کند در مقابل موضع مخالفان جمهوری اسلامی نقشی خیرخواهانه و تشویق گرایانه را در پیش بگیرد و در مقابل کسانی که به نحوی در جهت اهداف شبکه بی بی سی صحبت نمی کنند موضع صریح گرفته و به نوعی با چند پرسش و اصرار روی حرف مخالفان دیگر عملا صحبت ها را به انحراف می کشد . از طرف دیگر یکی از معمول ترین کارهای این برنامه قطع سخنان کسی است که در جهت مواضع از پیش تعیین شده نوبت شما صحبت نمی کند . این قطع مکالمه به بهانه های مختلف از جمله قطع ارتباط ، ضعیف بودن صدا و . . . تنها در مورد افرادی صورت می گیرد که سوالات برنامه و پاسخ های از پیش طراحی شده را به چالش می کشند .

در حقیقت برنامه نوبت شما نشان داده است که از مخاطب همواره به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف شوم و استراتژی های بلند مدت رسانه ای استفاده می کند در این میان تنها نوبتی که متعلق به مردم نیست نوبت صحبت آزادانه و حاکی از حقیقت در روی خط آنتن زنده بي بي سي فارسي است .../ ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار