با افزایش بهره وری صنایع پتروشیمی در سال 91؛

درآمد ارزی کشور از صادرات محصولات پتروشیمی افزایش خواهد یافت

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: درآمد ارزی کشور با توسعه صنایع پتروشیمی در سال 91 افزایش خواهد یافت.

به گزارش

سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران

و به نقل از شانا؛ عبدالحسین بیات مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: توسعه صنعت پتروشیمی سبب افزایش درآمدهای ارزی کشور و به دنبال آن توسعه ملی ایران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس در سال 91 با برنامه ریزی و حمایت، صنعت رو به رشد پتروشیمی را بیش از پیش یاری کنند، افزود: فعالان در صنعت پتروشیمی با تلاش مضاعف خود در سال 91 می توانند افزایش تولید و بهره وری بالاتری را برای صنعت پتروشیمی به ارمغان بیاورند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: در سند چشم انداز پتروشیمی با نگاه به چشم انداز برنامه توسعه 1404 تغییر در هدف بنیادین صنعت پتروشیمی را ایجاد کرده ایم و هدف گذاری ها تغییر یافته است.

بیات تصریح کرد: صنعت پتروشیمی صنعتی سرآمد و ارزش آفرین است و اگر بخواهیم به قدرت اول پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل شویم، باید از روش های نظارتی و محاسبه و مدل های مدیریتی و بومی شدن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پژوهشگران و صنعتگران توانمند صنعت پتروشیمی توانسته اند با اتکا به توان داخلی، ده ها قطعه راهبردی این صنعت را در داخل کشور تولید کنند.

بیات افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد مجتمع های پتروشیمی کشور با اتکا به توان فنی و مهندسی کشور طراحی و ساخته می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به گستره صنایع پتروشیمی در پهنه جغرافیایی کشور اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مناطق جدیدی را به منظور توسعه صنعت در کشور در دست احداث دارد.

بیات افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، اجرای طرح هایی را در این مناطق در دست اجرا دارد.

*صادرات پتروشیمی امسال به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درآمد ارزی کشور از محل صادرات فرآورده های پتروشیمی را در سال 90 بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد.

بیات افزود: برای خروج از خام فروشی و حرکت به سوی ارزش افزوده بیشتر و تحول در زندگی ایرانیان، دارا بودن ذخایر نفت و گاز تاثیری ویژه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با توجه به مزیت ویژه ایران یعنی دارا بودن نفت و گاز فراوان، شرایط ویژه و مطمئنی برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما توانایی آن را داریم که منابع هیدروکربوری خام را به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم و ضمن تامین نیاز داخل به صادرات فرآورده های پتروشیمی نیز بپردازیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که با قطع وابستگی به دولت و تقویت همبستگی به اهداف خود دست یابیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: محصولات تولیدی پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران در تمام بازارهای دنیا با توجه به مصالح نظام عرضه شده و به فروش می رسد.

وی تصریح کرد: صنعت نفت ایران با توجه به شاخص های موجود، می تواند سرآمد دنیا شود و به جایگاه واقعی خود برسد.

*توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با هدف حضور در بازارهای منطقه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: با توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی می توانیم در بازارهایی مانند عراق، افغانستان و همسایگان شمالی حضور فعال تری داشته باشیم.

عبدالحسین بیات اظهار کرد: این صنعت قابلیت جهانی شدن را دارد و با برنامه های توسعه ای در دست اقدام و نیز توسعه صنایع تکمیلی می توانیم به اهداف برنامه پنجم توسعه و افق 1404 دست یابیم.

وی افزود: در گذشته موانعی فراروی رشد این صنعت وجود داشت که با اقدام های دولت، مسیر رشد صنعت پتروشیمی بیش از گذشته هموارتر شده است.

بیات گفت: در بسیاری از نقاط کشور، قابلیت توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی وجود دارد و می توان کیفیت کالاهای تولیدی را با رقبای جهانی مقایسه کرد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: کیفیت کالا و قیمت آن امروز در بازارهای جهانی تعیین کننده است.

تولید محصولات پتروشیمی با استفاده از ظرفیت های خالی افزایش می یابد

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از ظرفیت های خالی صنایع پتروشیمی با تامین خوراک مورد نیاز خبرداد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: استفاده بهینه از ظرفیت های خالی تولید به منظور افزایش توان تولید با برنامه ریزی های جدید در حال انجام است.

بیات ادامه داد: ظرفیت های خالی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در سراسر جهان وجود دارد ولی با یک برنامه جامع و مدون، قابلیت بهره برداری از این ظرفیت ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: صنایع پتروشیمی ایران هم اکنون دارای ظرفیت هایی خالی تولید است که با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های جدید و تامین خوراک واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت های خالی برای افزایش تولید میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه ریزی برای دستیابی به ظرفیت تولید 100 میلیون تنی در صنعت پتروشیمی گفت: ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی هم اکنون در مرز 51 میلیون تن است.

وی درباره برنامه های آینده صنعت پتروشیمی اظهار کرد: قرار است در برنامه پنجم توسعه 50 میلیون تن ظرفیت جدید نصب شود که این میزان، معادل ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی در نیم قرن گذشته خواهد بود و با تحقق آن مجموع ظرفیت صنعت پتروشیمی به 100 میلیون تن خواهد رسید.

بیات با بیان این که دستیابی به این هدف به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد، افزود: تا پایان برنامه چهارم در مجموع با 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی به 51 میلیون تن رسیده است.‌

وی از تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری بانک‌های عامل در طرح‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: متولیان صنعت پتروشیمی با همراهی سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی در وزارت اقتصاد و دارایی، با حضور در همایش‌های بین‌المللی به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران می‌پردازند.

بیات درباره فعالیت‌های انجام شده در زمینه توسعه صنایع پایین دستی گفت: با گرد هم آمدن سه قطب استانداری‌ها از وزارت کشور، پتروشیمی از وزارت نفت و معاونت برنامه‌ریزی وزارت امور اقتصاد دارایی اقدام های موثری برای توسعه این صنایع در کشور انجام شده است.

وی هدف‌گذاری صنعت پتروشیمی را برای بالا بردن ارزش افزوده محصولات میانی پتروشیمی به کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر عنوان و ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که یک قطره نفت خام از کشور صادر نشود و تمام آن به محصولات پایین دستی ارزشمند تبدیل شود./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار