صداي آشناي گوش هاي ايران در مستند "جاده ابريشم"

صداي او از جمله صداهاي ماندگار دوبله ايران است و بي گمان يكي از ماندگارترين صداهاي او در مستند "جاده ابريشم" آشناي گوش هاي ايرانيان است.

به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، پرويز بهرام زاده 1312 - بابل، بازيگر تئاتر و يكي از پيشكسوتان صداپيشگي دوبله در ايران است.

او كه دانش آموخته‌ي كارشناسي حقوق قضايي است كار دوبله را از سال 1328 با حضور در دوبله فيلم ايتاليايي "هنرپيشه" شروع كرد.

صداي او از جمله صداهاي ماندگار دوبله ايران است و بي گمان يكي از ماندگارترين صداهاي او در مستند "جاده‌ي ابريشم" آشناي گوشي هاي ايرانيان است.

شغل اصلي وي و كالت است ولي سالهاست كه گويندگي هم مي‌كند از نقش هاي شاخصي كه دوبله كردند مي‌شود به "اتللو" و همين طور نقش "ابوموسي اشعري" در سريال "امام علي (ع)" و نريتور "جاده ابريشم" اشاره كرد در ضمن هم روزه از شبكه چهار مي توان صداي منحصر به فرد او را در برنامه هاي مستند و راز بقا شنيد.

او فعاليت خود را از 1328 يعني زمان شروع كار دوبله در ايران آغاز كرد. وي يكي از كساني است كه در پايه ريزي دوبله ايران نقش بسزايي داشته است؛ همزمان با گويندگان بزرگي چون هوشنگ لطيف پور، ايرج دوستدار، فريدون ثقفي، مهين معاون زاده، فهيمه راستكار، مهين ديهيم و تاجي احمدي گويندگي را شروع كرد. اولين فيلمي كه او در گويندگي آن شركت داشت فيلم ايتاليايي "هنرپيشه" بود.

يكي از برجسته ترين فيلم هايي كه در همان اوايل مديريت دوبلاژ آن را برعهده گرفت فيلم برجسته‌ي "ابله" اثر نويسنده معروف داستايوفسكي است ،آثار برجسته اي از او برجاي مانده كه برخي از آنها حقيقاً تا نسل ها در ذهن شنوندگان صداي او باقي خواهد ماند همچون گويندگي در نقش ژان وال ژان در سريال بينوايان، گويندگي به جاي نقش آنتوني با بازي جميز ميسون در فيلم سينمايي آنتوني كلوپاترا، گويندگي نقش اتللو در فيلمي به هميمن نام با بازي سرگي باندارچك گويندگي به جاي بازيگر مشهور لارنس الويه در فيلم هانري هشتم، گويندگي در فيلم مادام بوآري اثر معروف گوستاو فلوبر گويندگي نقش ناپلئون به جاي بازيگر معروف هربرت لوم در فيلم جنگ و صلح اثر معروف تولستوي به كارگرداني كينگ ويدور و گويندگي به جاي بازيگر معروف ارسون ولز در فيلم مرد سوم و بسيار آثار ارزنده اي ديگر كه ما از ذكر تمامي آن ها عاجزيم.

او مديريت دوبلاژ و گويندگي فيلم هاي مستند نيز بسيار زبردست است و مستند جاده ابريشم با صداي او ماندگار شده است.

او مديريت دوبلاژ فيلم ها و سريال هاي داستاني بسياري را نيز برعهده داشته است از جمله فيلم مطرح مهر هفتم اثر اينگمان برگمان كه در سال 1341 در استوديو گلستان توسط او دوبله شد و همين طور سريال ديدني و به ياد ماندني شعبده باز.

از جمله سريالهاي تلوزيوني كه او در آن ها گويندگي كرده و انصافاً هم جلوه خاصي به آن ها بخشيده سريال ماركوپولو، كرس، بازرس، فراري و هزاران سريال ديگر است.

صداي او در پرفروش ترين و برجسته ترين فيلم ها شنيده شده و مي‌شود او در دوبله اكثر فيلم هاي ساخت فرانسه كه از نوشته هاي گي دو موپاسان ساخته شده اند يا به عنوان گوينده يا مدير دوبلاژ شركت داشته است او زماني يكي از بزرگترين بازيگران تئاتر كشور نيز بوده است و در تئاترهايي چون بيلي باد،‌امپراطور جونز، شهر ما، اتللو، نادر پسر شمشير، نگاهي از پل، تله، و همچنين در بزرگترين نمايشنامه هاي دنيا كه به صورت راديويي در آمده بودند گويندگي كرده است او يكي از ماندگار ترين سرمايه هاي هنر اين مزر و بوم و به حق از چهره هاي ماندگار ايران است.

برخي نقش هاي به ياد ماندني وي:

كرك داگلاس اولين ساخته ماريو كامريني

سرگني بوندارچك اتللو ساخته سرگني يوتكويچ

لورنس اوليويه هنري هشتم، اتللو

آنتوني هاپكينز تله تئاتر اتللو

جيمز ميسون آنتوني كلوئپاترا، ژوليس سزار ساخته جوزف ال منكيه ويچ، مادام بوواري ساخته وينسنت منيه اي

اورسن ولز مرد سوم

هربرت اوم جنگ و صلح ساخته كينگ ويدور

جيسون روباردز فيلا دلفيا جاناتان دمي

ريشار ژوردان سريال بي نوايان به نقش ژان وال ژان

ناصر ملك مطيعي سريال سلطان صاحب قرآن علي حاتمي در نقش اميركبير./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۱۹:۱۴ ۱۵ مرداد ۱۳۹۵
حرف ندارن عااااااااااااالی هستند