نگاهي به تغيير نام در شناسنامه تيم ها

شايد تيم هايي كه امروزه با اين اسامي فعلي مي شناسيم فردا قابل شناسايي نباشند چرا كه تيم هاي كنوني نيز اسم هايي متفاوت با گذشته خود دارند و در گذشته با نام هاي متفاوتي شناخته مي شدند.

به گزارش

خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران

اسامي تيم هاي ايراني همچون مديريت، كادر فني و بازيكنانشان تغييرات زيادي داشته است. به عنوان مثال پرسپوليس به پيروزي، دوچرخه سواران به تاج و سپس استقلال، شاهين به شهباز شاهين و شاهين البرز، سعدآباد به جام جم و صدا و سيما و گسترش و پارس خودرو تغيير نام يافتند.

همچنين سازمان گوشت به كشاورز و سپس استقلال نوين، سپاهان به سيمان سپاهان و سپس فولاد مباركه سپاهان، استقلال اهواز به استقلال سپاسي اهواز و استقلال اهواز، نورد اهواز به لوله سازي و سپس به نيروي اهواز، تيم جنوب اهواز به آب و خاك جنوب و فولاد خوزستان، تيم فجر شهيدسپاسي به مقاومت شهيد سپاسي و فجر شهيد سپاسي، نيرومند به پيام، همايون به تكاور، پيام مشهد به پيام گچ و پيام مقاومت و پيام پيكان و پيام مشهد، تيم استقلال انزلي به چوكاي انزلي، چوكاي تالش و چوكاي گيلان، تيم كاخ جوانان به جوانان و وحدت و مقاومت تهران، تيم عقاب به نيروي هوايي و عقاب، تيم سرباز به نيروي زميني، تيم مهر شميران به بانك صنعت و معدن، تيم كيان به پوران، تيم ديهيم به بوتان و بانك تجارت و تيم اكباتان به بانك سپه و بهمن و پيكان تغيير نام يافتند.

*پرسپوليس

بعد از انقلاب اسلامي ايران دارايي هاي عوامل طاغوتي اين باشگاه ضبط شد و در سال 1360 زمزمه هاي تغيير نامه باشگاه شنيده مي شد.

برخي پيشنهادها مبني بر نام گذاري "آزادي" براي تيم پرسپوليس مطرح شد ولي شايد از آن جايي كه نام ورزشگاه صد هزار نفري تهران، آزادي بود، اين طرح منتفي شد.

چندي بعد نام "پيروزي" براي تيم پرسپوليس انتخاب شد و تا كنوني نيز قاقي مانده است.

*استقلال

تيم دوچرخه سواري در سال 1323 فعاليت خود را آغاز كرد. حدود5 سال بعد باشگاه نامش را تغيير داد و به "تاج" ملقب شد.

ورود برخي از افراد طاغوتي به بدنه تيم تاج باعث شد تا بلافاصله پس از انقلاب اسلامي يعني در سال 1358، تاج به "استقلال" تغيير نامه دهد. نامي كه تاكنون نيز در اين باشگاه باقي مانده است.

*شاهين

تيم شاهين در سال 1322 به همت در سال 1322 به همت دكتر عباس اكرامي شروع به كار كرد ولي به دلايل مختلفي در سال 1346 منحل شد.

در سال 51 از شاهيني ها تعهد گرفته شد كه به 2 شرط حق ادامه فعاليت اين تيم را دارند. شرط اول حفظ الگوهاي رفتاري مسئولان بود و شرط دوم نيز لزوم تغيير نام براي اين تيم بود

تيم شاهين نام شهباز را براي خود انتخاب كرد.
تيم شاهين هم در كنار پرسپوليس و تاج از مهم ترين تيم هايي بودند كه تغيير نام همراه بودند.

*پيام مشهد

تيم پيام مشهد در سال 1373 به پيام گچ مشهد تغيير نام يافت در اوايل دهه 80 پيام نيز دوباره همان پيام مشهد شد.

*سعد آباد

تيم سعد ‌آباد در اواخر دهه 50 در منطقه شميرانات تشكيل شد.
در سال 1363 تيم سعد ‌آباد امتياز خود را به سازمان صدا و سيما و به جام جم تغيير نام داد.
در سال 65 ، امتياز اين تيم به سازمان گسترش واگذار شد وبه نام گسترش تغيير يافت در سال 71 نيز امتياز اين تيم به شركت پارس خودرو واگذار شد.

*تاج رشت

تاج رشت در دهه 50 شروع به فعاليت كرد و در دهه 60 به استقلال رشت تغيير نام داد چندي سعد با نام استقلال شهرداري رشت راهي مسابقات شد از ابتداي دهه 70 ، دوباره به استقلال رشت تغيير نام يافت در سال 1380 امتياز تيم را به پگاه و در سال 87 امتياز تيم به شركت آب معدني داماش واگذار شد.

* جنوب اهواز

تيم آب و خاك در دهه 70 به جنوب تغيير نام داد وسپس امتياز خود را به فولاد خوزستان فروخت.

*نيروي اهواز

در دهه 50 در ليگ اول تخت جمشيد "نورد اهواز" به " لوله سازي" و سپس به " نيروي اهواز" تغيير نام داد.

*استقلال انزلي

تيم استقلال انزلي در سال 1367 تاسيس شد
سه سال بعد اين تيم بود چوكا تغيير يافت.

شركت چوب و كاغذ ايران امتياز استقلال انزلي را خريد و نام تيم به چوكاي انزلي تغيير يافت بعدها چوكاي انزلي به چوكاي تالش وسپس به چوكاي گيلان تغيير يافت.

*مهر شميران

تيم مهر شميران توسط مهدي دينور زاده تاسيس شد و پس از دو سال امتياز اين تيم به بانك صنعت و معدن واگذار شد.

*ديهيم

زماني تيم ديهيم تيم دوم تاج سابق بود اما وقتي ممنوعيت اعمال شد ديهيم منحل شد و شركت بوتان امتياز اين تيم را خريد و به اين ترتيب ديهيم به بوتان تغيير نام داد./مح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار